Vyše 250 km diaľnic a rýchl. ciest bez eura dlhu...

V tomto článku sa pokúsim načrtnúť, aký malo plán MDPaT SR (Ministerstvo dopravy)  počas 2.Dzurindovej vlády, ktorý mohol zabezpečiť výstavbu diaľnic bez navýšenia verejného dlhu čo i len o 1 €.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

2.Dzurindová vláda sa rozhodla sprivatizovať v tabuľke uvedené podniky. Ceny sú vyjadrené ako príslušný podiel určený na predaj krát účtovná hodnota podniku. Navyše v prípade letísk alebo Carga, vláda mala na stole už konkrétne cenové ponuky víťazov tendrov, čiže hotové peniaze čakajúce na príjem do štátnej pokladnice . Súbežne s privatizáciou bol 17.5.2006 schválený Strat. rámec čerp. eurofondov na roky 2007 až 2013. V rámci neho MDPaT SR dostalo za úlohu vypracovať Operačný program Doprava a 1.návrh operačného programu bol vyhotovený už 6.6.2006.Všetko vyzeralo tak, že 1.1.2007 budeme schopný čerpať prostriedky z fondov EÚ a použijú sa aj peniaze z privatizácie. Lenže medzitým 17.6.2010 prebehli voľby.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predpokladajme, že by prípadná 3.Dzurindová vláda dokázala využiť (vypracovanie projektu a podpis zmluvy s víťazom tendra) všetky prostriedky EÚ fondov v rokoch 2007 a 2008 určených na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Priemerný kurz eura voči slovenskej korune za roky 2007 a 2008 je 32,529 Sk za 1 €. Potom vyčlenených 1836,22 mil. € (1 042,22 + 794 ) predstavuje 59,73 mld. Sk. Príloha operačného programu obsahuje zoznam projektov, ktoré sa mali stavať z prostriedkov EÚ. Tieto projekty predstavujú dĺžku 102,8 km diaľnic (D1+D3) v plnom profile, 142 km rýchlostných ciest v plnom profile (R1+R2+R4+R7) a 14,4 km rýchlostnej cesty v polovičnom profile (R4) spolu za cenu 3,78 mld. € resp. 143,65 mld. Sk (pracovalo sa s kurzom 1€=38 Sk).

SkryťVypnúť reklamu

Štát bežne v štátnom rozpočte vyčleňuje prostriedky aj na výstavbu diaľnic. V štátnom rozpočte na rok 2006 bolo vyčlenených 9,22 mld. Sk na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Predpokladajme, že by sa rovnaká suma vyčlenila aj v roku 2007, v čase rekordného rastu HDP o 10,4% a tiež v roku 2008. Roky 2009 a 2010 sú krízové roky, tak predpokladajme, že by sa výdavky skresali o 50% a v daných rokoch by sa investovalo zo št. rozpočtu po 4,6 mld. Sk.

Pritom neberiem do úvahy pozitívne efekty z privatizácie a iné efekty t.j. štát by prestal dotovať stratové štátne podniky (len 3 štátne želez. podniky zhltli na dotáciách v rokoch 2007 a 2008 cca 17,2 mld. Sk), hrať sa na silného investora ( stavba terminálu na bratislavskom letisku za 86 mil.€), ale namiesto toho prijímať 19% daň zo zisku prip. rast trhovej hodnoty minoritných podielov v privatizovaných podnikoch.

SkryťVypnúť reklamu

Namiesto toho sa realizuje PPP alternatíva 1.Ficovej vlády za 21,39 mld. € vďaka ktorej sa postaví cca 101 km diaľnic a 50 km rýchlostných ciest. Čiže oproti Dzurindovej alternatíve, budeme mať o 42% menej kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, ale zato o 348 % drahšie (21,39 mld. verzus 143,65 mld. Sk pri kurze 30,126 Sk za 1€).

A prečo si súčasná 1.Ficová vláda (dúfajme, že aj posledná) nevybrala vyššie uvedený plán výstavby?

Myslím, že najlepšie to dokáže zhodnotiť citát z blogu Ivana Mikloša:

„Jeho ideologická obmedzenosť, odborná nespôsobilosť a obávam sa, že aj osobnostná narušenosť,..." sú faktory, ktoré tomu bránia.

Peter Janák

Peter Janák

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent a cestovateľ. Zoznam autorových rubrík:  EkonomikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu