Ako dlho pôsobíte v oblasti predaja rezidenčných nehnuteľností (nehnuteľnosti určené na bývanie)? Dobre vieme, že skúsenosti a zručnosti v oblasti predaja nehnuteľnosti nadobúda maklér počas celého svojho pôsobenia na trhu. Netreba ale zabúdať, že skúsenosť nie je zárukou zručnosti.
Je Vaša práca prácou na plný úväzok? Určite očakávate, že ak si najmete realitného makléra aby vás zastupoval pri predaji nehnuteľnosti, bude to robiť na 100%. Očakávať perfektný servis a služby od niekoho, kto od 8:00 do 16:00 robí predavača v nejakom obchode a vo voľnom čase „predáva nehnuteľnosti“ bude z Vašej strany naivné.
Koľko nehnuteľností ste Vy a Vaša realitná kancelária predali minulý rok? Odpoveďou na túto otázku získate predstavu o tom, ako sú realitná kancelária a maklér pri predaji úspešní. Je jasné, že maklér, ktorý predal minulý rok napríklad len 6 bežných nehnuteľností nie je úspešný v tom čo robí.
Aký je priemerný čas predaja nehnuteľnosti? Určite sa informujte o priemernej dobe predaja nehnuteľností podľa typu (dom, byt, pozemok). Kvalitný realitný maklér Vám musí vedieť na tieto otázky odpovedať. Ideálne by tiež bolo, ak by vám maklér vedel predložiť štatistiky z dĺžky trvania predaja jeho nehnuteľností.
Aké boli cenové rozdiely medzi cenou pri nábere a konečnou predajnou cenou? Tento údaj je jedným z najdôležitejších. Vypovedá to o skúsenostiach realitného makléra a jeho znalosti o cenách nehnuteľností a ich správnom či nesprávnom nastavení na začiatku predaja. Samozrejme, na tento údaj vplýva celý rad faktorov, predovšetkým aktuálna situácia na realitnom trhu, ročné obdobie, výška úrokových sadzieb atď..
Aké typy marketingových nástrojov pri predaji používate? Je zrejmé, že od svojho makléra budete čakať viac ako len to, že Vašu nehnuteľnosť nafotí, "zavesí" ju na internet a bude čakať kedy mu zazvoní telefón. Vyberajte makléra, ktorý má inovatívny prístup a vie, ako má na trhu Vašu nehnuteľnosť správne a účinne propagovať. Opýtajte sa, či má vypracovaný marketingový plán alebo zoznam marketingových nástrojov, ktoré pri predaji využíva.
Budete ma zastupovať výhradne, alebo budete zastupovať aj záujmy kupujúcich? Odpoveď je pre Vás veľmi dôležitá. Je jasné, že záujmy predávajúceho a kupujúceho sú pri transakcii diametrálne odlišné. Hlavne čo sa týka predajnej ceny. Samozrejme, každý predávajúci chce predať za čo najvyššiu cenu a kupujúci chce nehnuteľnosť kúpiť čo najlacnejšie. Keďže v našich končinách nie je zatiaľ pravidlom, že každá strana má svojho makléra, musí Váš maklér dokázať nájsť rovnováhu medzi oboma stranami transakcie.
Viete nám zabezpečiť kvalifikovaného právnika, znalca alebo hypotekárneho poradcu? Mali by ste od svojho makléra očakávať zodpovedný a profesionálny prístup. Rovnaký prístup by mali mať aj ľudia, s ktorými pri predaji spolupracuje a ktorých služby možno využijete aj Vy.
Akým spôsobom a ako často ma budete informovať o priebehu obchodu? Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď. Na tom, akým spôsobom a ako často chcete byť informovaný sa musíte vzájomne dohodnúť. Je len na Vás, či budete chcieť byť informovaný týždenne, mesačne alebo zakaždým, kedy maklérovi zazvoní telefón.
Disponujete nejakými referenciami od svojich klientov? Od makléra si môžete vypýtať mená a telefónne čísla jeho posledných klientov. Ak Vám ich maklér môže poskytnúť, nehanbite sa s nimi skontaktovať a opýtať sa ich na spokojnosť a skúsenosti s maklérom.