Notre Dame v Laone

Ranogotická katedrála Panny Márie (Notre Dame) v Laone, významný a výnimočne dobre zachovaný  príklad ranogotickej architektúry (jedna z francúzskych gotických katedrál prvej generácie).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Notre Dame v Laone

Malé francúzske mesto Laon, nachádzajúce sa v Pikardii, asi 140 km severovýchodne od Paríža, priťahuje návštevníkov ranogotickou katedrálou (tzv. gotická katedrála prvej generácie), ktorá patrí k najkrajším a najslávnejším v celom Francúzsku. Je prekvapujúce, že tak monumentálna a nákladná stavba, vznikla mimo veľkých mestských centier. Laon je dnes mestečkom, ktoré má len okolo 25 tisíc obyvateľov a do pozornosti súčasníkov sa dostal vlastne len vďaka katedrále. Malé, v stredoveku však veľmi bohaté a istý čas i významné mesto, ilustruje tok času, ktorý mení krajinu i všetky ľudské zásahy v nej. Katedrála Panny Márie (Notre Dame) vybudovaná na asi 200 m vysokom skalnom návrší vytvára zďaleka viditeľnú dominantu. V časoch, kedy neexistovali žiadne výškové budovy (teda do konca 19. stor.), muselo byť jej päť veží, ešte zvýraznených svojou polohou na návrší ohromujúce. Skutočné stredoveké mrakodrapy. Do neba sa týčiace a zďaleka viditeľné symboly Kristovej cirkvi triumfujúcej na zemi. Vlastne je to tak do súčasnosti. Aj pre dnešného človeka zvyknutého na vysoké stavby obrovských rozmerov, je päť veží katedrály už z diaľky viditeľnou dominantou na rovine na severe ohraničenej hranicou s Belgickom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Notre Dame (Katedrála Panny Márie) v Laone
Notre Dame (Katedrála Panny Márie) v Laone (zdroj: P. Kršák)
Námestie pred katedrálou. Staré mesto si zachovalo stredoveký charakter s najstaršími domami z 12. stor.
Námestie pred katedrálou. Staré mesto si zachovalo stredoveký charakter s najstaršími domami z 12. stor. (zdroj: P. Kršák)
Pohľad od západu
Pohľad od západu (zdroj: P. Kršák)
Rez
Rez (zdroj: P. Kršák)

Laon má veľmi bohaté dejiny. Návršie slúžilo ľuďom od najstarších čias ako prirodzená pevnosť. V 3. stor. po Kristovi ho opevnili Rimania. V 5. stor. sa v blízkosti Laonu narodil sv. Remigius (francúzsky Saint Rémi, *okolo 437, †533), biskup v Remeši, ktorý pokrstil franského kráľa Chlodovika I. (25. 12. 496 v kostole Saint Rémi v Remeši). Sv. Remigius v Laone v roku 497 založil biskupstvo, ktoré zaniklo počas francúzskej revolúcie koncom 18. stor. Merovejovskí a karolovskí panovníci vybudovali z rímskej pevnosti svoje obľúbené sídlo. Z ich stavieb a ani z karolovskej katedrály, ktorú spomína básnik a učenec Alkuin z Yorku (*735, †804) sa nezachovalo takmer nič. Zlatým vekom Laonu bolo 11. a 12. stor. Vtedy tam sídlila slavna katedrálna škola (čosi ako univerzita, ktoré sa vtedy ešte nekonštituovali), jedna z najvýznamnejších v súdobej Európe (okrem iných tam pôsobil veľký teológ Anzelm z Laonu, †1117). Karolovská katedrála bola viackrát prestavaná a 1112 vyhorela (opravená bola posvätená 1114). Evidentne však nezodpovedala štatútu biskupstva a kapituly, ktoré v 12. stor. patrili k najbohatším v celom Francúzskom kráľovstve a tak sa sa biskup Gautier de Mortagne (vládol 1155 – 74) a kanonici (členovia miestnej kapituly, bolo ich asi 80), rozhodli postaviť nový kostol, ktorého veľkosť a krása by zodpovedala ich bohatstvu (pravdepodobne medzi rokmi 1155 – 60).

SkryťVypnúť reklamu
Katedrála
Katedrála (zdroj: P. Kršák)
Západné priečelie
Západné priečelie (zdroj: P. Kršák)
Exteriér severného transeptu a vežou a časťou svätyne
Exteriér severného transeptu a vežou a časťou svätyne (zdroj: P. Kršák)

Ranogotická katedrála bola vybudovaná neuveriteľne rýchlo a už v roku 1197 bola celá stavba takmer hotová. Nie je to prekvapujúce, keďže kapitula i samotný biskup boli veľmi bohatí a na stavbe sa podieľalo obyvateľstvo všetkých stavov (vrátane šľachticov, ktorí na stavbe pracovali ako robotníci) zo širokého okolia (čo bolo pri stavbe katedrál v 12. stor. obvyklé). Budova má výnimočne jednotný charakter. Pritom vznikla približne v 5 veľkých stavebných kampaniach, z ktorých každú viedol iný stavebný majster (dnes by sme povedali architekt). Zaujímavosťou je, že všetci rešpektovali plán a podobu stavby a jej výzdoby, ktorú koncipovali teológovia tunajšej katedrálnej školy na začiatku výstavby. Práve teológovia, ktorí boli v tomto období vlastne jedinou existujúcou intelektuálnou elitou, vytvorili koncepciu katedrály. Stavbu, ktorá je zhmotnením viacerých symbolických významov a je predovšetkým vyjadrením viery, potom do kameňa previedli stavební majstri, ktorí ovládali stavebné technológie a experimentovaním ich rozvíjali. Celkovú podobu, zmysel, účel a symboliku gotickej katedrály však koncipovali a vytvorili najvýznamnejší súdobí myslitelia Západu. Dokladom toho je už prvá gotická stavba a to opátstvo Saint Denis (duchovné srdce Francúzskeho kráľovstva a hrobka francúzskych kráľov), ktorého kostol prestaval opát Suger (*1081, †1151). Táto situácia prevládala v 12. stor. a zmenila sa v priebehu 13. stor. (v jeho 2. pol.), kedy stavby začali navrhovať profesionálni stavitelia, ktorí nahradili teológov. Takáto architektúra je skutočným vrcholným umeleckým dielom, ktoré presahuje profánny čas ľudského sveta a života. Vlastne do tohto sveta ani akoby nepatrila. Je zhmotnením hlbokej viery a oddanosti súdobých kresťanov, na zemi materializovaný obraz Nebeského Jeruzalema.

SkryťVypnúť reklamu
Pohľad od vstupu do svätyne
Pohľad od vstupu do svätyne (zdroj: P. Kršák)
Štvorzónová stena hlavnej lode (arkáda, empora, slepé trifórium a bazilikálne okná), typické riešenie pre katedrály 1. generácie
Štvorzónová stena hlavnej lode (arkáda, empora, slepé trifórium a bazilikálne okná), typické riešenie pre katedrály 1. generácie (zdroj: P. Kršák)
Svätyňa
Svätyňa (zdroj: P. Kršák)
Kríženie transeptu (priečnej) a hlavnej lode, v pôdoryse a hmote stavby vytvára kríž, szmbol Kristovho triumfu
Kríženie transeptu (priečnej) a hlavnej lode, v pôdoryse a hmote stavby vytvára kríž, szmbol Kristovho triumfu (zdroj: P. Kršák)
Pohľad do interiéru veže na krížením
Pohľad do interiéru veže na krížením (zdroj: P. Kršák)

Pre súčasníka je to čosi ťažko predstaviteľné a uveriteľné. To čo nás dnes fascinuje je predovšetkým architektúra a majstrovstvo s akým stavitelia narábali s kameňom. V Laone je to výnimočne jednotne pôsobiaca stavba. Stavitelia ostali verní pôvodnej koncepcii a to i napriek tomu, že počas stavby sa v iných regiónoch objavili inovácie a riešenia, ktoré boli nové a možno aj zaujímavejšie (v celom regióne i v jeho susedstve vládla veľká stavebná aktivita). Autorita tohto konceptu a prvého stavebného majstra, ktorý náboženskú symboliku zhmotnil do kameňa musela byť tak veľká (alebo jeho riešenie monumentálnej stavby tak príťažlivé a kvalitné), že sa jeho nasledovníci rozhodli jeho návrh rešpektovať a to čo pridali, či pozmenili urobili s úctou k jeho návrhu. Z toho vyplýva už spomenutá jednota riešenia interiéru a exteriéru. Výraznejším zásahom bola prestavba svätyne polkruhového pôdorysu, ktorá vznikla počas prvej stavebnej kampane v rokoch 1215 – 20, tá bola posledným výrazným stavebným zásahom. Vtedy vznikol nový a väčší chór, ktorý má pravouhlý pôdorys (ukončený je rovnou stenou s monumentálnou rozetou nad troma lancetovými oknami). Tento rozľahlý chór, postačujúci pre všetkých kanonikov je vo francúzskej katedrálnej gotike výnimočný (vyskytuje sa na stavbách cisterciánov) a jeho pôvod historici architektúry nachádzajú v Spojenom kráľovstve, kde je takéto riešenie bežné (napr. v Durhame). Tri veľké okná vyplnené žiarivými vitrážami, symbolizujú Svätú Trojicu, kruhové okno nazývane rozeta, nachádzajúce sa nad nimi zase všetko obsahujúcu a zahŕňajúcu jednotu univerza. Svetlo vychádzajúceho slnka, ktoré zaplavuje vnútro stavby je kľúčovým momentom celej koncepcie. Svetlo, ktoré stálo pri zrode gotickej architektúry (viď napr. Sugerove spisy) je jedným z hlavných kľúčov pre pochopenie katedrály. Svetlo, ktoré bolo v myslení teológov v tomto období jednou z hlavných myšlienok, žiari stáročia z doby, ktorú od 18. stor. zvykneme označovať ako temný stredovek.

SkryťVypnúť reklamu
Katedrála z juhu a stena rajského dvora
Katedrála z juhu a stena rajského dvora (zdroj: P. Kršák)
Veže západného priečelia. stavitelia v Laone vynašli riešenia veží, ktoré potom opakovali a rozvíjali stavitelia vo všetkých krajinách kde sa rozšírila gotika
Veže západného priečelia. stavitelia v Laone vynašli riešenia veží, ktoré potom opakovali a rozvíjali stavitelia vo všetkých krajinách kde sa rozšírila gotika (zdroj: P. Kršák)
Zázrak s volmi. Veže katedrály zdobia monumentálne sochy volov, umiestnené tam z vďaky.
Zázrak s volmi. Veže katedrály zdobia monumentálne sochy volov, umiestnené tam z vďaky. (zdroj: P. Kršák)
Detail
Detail (zdroj: P. Kršák)
Západné priečelie
Západné priečelie (zdroj: P. Kršák)
Svätyňa
Svätyňa (zdroj: P. Kršák)
Rozeta sev. priečelia transeptu
Rozeta sev. priečelia transeptu (zdroj: P. Kršák)
Sev. priečelie
Sev. priečelie (zdroj: P. Kršák)
Peter Kršák

Peter Kršák

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Rozprávanie príbehov, ktoré odvial čas. Fascinujú ma staroveké civilizácie Blízkeho Východu, to ako sa navzájom jednotlivé kultúry vrstvia, ich vznik a zánik. Históriu vnímam predovšetkým prostredníctvom architektonických pamiatok a krajiny.. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu