Časť 2. Halab (Aleppo)

Obrázky z Halabu v časoch mieru, pri návšteve v októbri 2010. Architektonické pamiatky na fotografiách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Za jeden zo symbolov ničenia pamiatok v Sýrii je možné považovať zánik historického Halabu (Aleppo). Mesto bolo pred vojnou ekonomickým centrom krajiny, kde sa sústreďoval priemysel i financie, žilo tam okolo 2,6 milióna obyvateľov. Má nesmierne bohatú a zaujímavú históriu, ktorá presahuje možnosti tohto článku. Stará časť mesta vybudovaná najmä v 12.—16. stor., patrila až do svojej deštrukcie, k najlepšie zachovaným stredovekým islamským urbanistickým celkom (aj napriek tomu, že určité časti z pamiatkovej rezervácie rozprestierajúcej sa na približne 370 hektároch boli v 2. polovici 20. storočia poškodené nevhodnou výstavbou; pre porovnanie najväčšia mestská pamiatková rezervácia na Slovensku v Košiciach má rozlohu 85,5 hektára). Jej mešity, preslávený krytý bazár, viaceré islamské verejné charitatívne inštitúcie (ako napríklad stredoveké nemocnice a chudobince), trhoviská, karavánseraile (stavby slúžiace pre ubytovanie karaván a cestujúcich obchodníkov), hamamy (kúpele) i prepychové súkromné rezidencie a paláce, patrili k významným pamiatkam islamskej architektúry. Stará časť mesta mala pri mojej návšteve neopakovateľnú atmosféru. Väčšina stavieb bola z kameňa a ako v každom stredovekom meste na Blízkom východe boli súkromné domy i verejné budovy od ulice uzatvorené múrmi bez okien (výnimočne boli na podlaží budované drevené zamrežované arkiere), čím sa celé mesto chodcovi javilo ako skutočný labyrint úzkych uličiek. Žiaľ nikdy sa tam neuskutočnil väčší archeologický prieskum, nedovoľovala to totiž súvislá zástavba. Zástavba, z ktorej v súčasnosti ostali len ruiny (možno rekonštrukcia mesta v časoch mieru umožní archeologický výskum, ktorý odhalí mnohé doteraz neznáme fakty z jeho histórie).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Halab, pohľad na mesto z citadely
Halab, pohľad na mesto z citadely (zdroj: Peter Kršák)
Halab, pohľad na mesto z citadely
Halab, pohľad na mesto z citadely (zdroj: Peter Kršák)
Halab, pohľad na mesto z citadely
Halab, pohľad na mesto z citadely (zdroj: Peter Kršák)
Ulica v stredovekej časti mesta
Ulica v stredovekej časti mesta (zdroj: Peter Kršák)
Ulica v stredovekej časti mesta
Ulica v stredovekej časti mesta (zdroj: Peter Kršák)
Ulica v stredovekej časti mesta
Ulica v stredovekej časti mesta (zdroj: Peter Kršák)
Predavač baklažánov v starom Halabe, v hornej časti typické arkiere z osmanského obdobia.
Predavač baklažánov v starom Halabe, v hornej časti typické arkiere z osmanského obdobia. (zdroj: Peter Kršák)
Ulica v stredovekej časti mesta
Ulica v stredovekej časti mesta (zdroj: Peter Kršák)
Nádvorie jednej z prepychových rezidencií v kresťanskej časti mesta, osmanské obdobie, 18. storočie
Nádvorie jednej z prepychových rezidencií v kresťanskej časti mesta, osmanské obdobie, 18. storočie (zdroj: Peter Kršák)
a pohľad do jej interiéru
a pohľad do jej interiéru (zdroj: Peter Kršák)

Dejiny Halabu sa začali odvíjať v dávnych časoch, kedy toto územie, ktoré je súčasťou Úrodného polmesiaca, osídlili prví ľudia. Od 18. stor. pred n. l. bol Halab centrom samostatného mestského štátu, ktorý bol striedavo nezávislý, a striedavo pod nadvládou mocnejších susedných ríš (ako dokladajú aj početné správy zo Starého zákona; starobabylonské nápisy túto ríšu označujú ako Jamchad). V 1. tisícročí mu vládli Asýrčania i Peržania. Medzi rokmi 301—281 pred n. l. tam Seleukos I. Nikator založil macedónsku kolóniu, ktorú nazval Beroea a mesto vystaval podľa helenistického modelu. Rimania tam vybudovali výstavné verejné stavby (napr. agoru, ktorú neskôr moslimovia premenili na mešitu), známe z literárnych prameňov. V 4. storočí sa tam na svojej púti za posvätnými miestami v Palestíne zastavila cisárovná Helena (matka cisára Konštantína I. Veľkého), ktorá dala na mieste Jupiterovho chrámu vybudovať kresťanskú katedrálu. Tá jej bola zasvätená až do 12. storočia a čiastočne sa dodnes zachovala vo svojej podobe zo 6. storočia. V roku 540 mesto dobyli Peržania a následne byzantský cisár Justinián I. Veľký prestaval hradby aj katedrálu sv. Heleny. R 636 sa mesto vzdalo moslimskej armáde. Moslimovia v tesnej blízkosti katedrály postavili hlavnú mešitu (založená okolo 715). Hlavná mešita a kresťanská katedrála existovali spolu v tesnej blízkosti až do začiatku 12. storočia, kedy ju kvôli križiackym nájazdom miestni vládcovia premenili na islamskú náboženskú školu madrasu (jej súčasný názov je Madrasa al–Halavíja). Mesto zažilo vrchol svojho rozvoja v 12.—13. storočí a potom za vlády dynastie Mamlúkovcov (1250—1517), keď bolo po Káhire druhým najvýznamnejším mestom v ich ríši.

SkryťVypnúť reklamu
Hradby mesta a Antiochijská brána, 13. storočie
Hradby mesta a Antiochijská brána, 13. storočie (zdroj: Peter Kršák)
Pohľad z hradieb
Pohľad z hradieb (zdroj: Peter Kršák)
Vstup do karavanserailu
Vstup do karavanserailu (zdroj: Peter Kršák)
Ulica v meste, v pozadí citadela
Ulica v meste, v pozadí citadela (zdroj: Peter Kršák)
Madrasa al–Halavíja 12. storočie, predtým Katedrála sv. Heleny, 6. storočie
Madrasa al–Halavíja 12. storočie, predtým Katedrála sv. Heleny, 6. storočie (zdroj: Peter Kršák)
Detail stĺpov apsidy katedrály sv. Heleny
Detail stĺpov apsidy katedrály sv. Heleny (zdroj: Peter Kršák)
Nádvorie stredovekej nemocnice nazývanej Maristan Arghuni, 1354
Nádvorie stredovekej nemocnice nazývanej Maristan Arghuni, 1354 (zdroj: Peter Kršák)
špeciálna oddelená časť tej istej nemocnice určená ťažko duševne chorým pacientom
špeciálna oddelená časť tej istej nemocnice určená ťažko duševne chorým pacientom (zdroj: Peter Kršák)

V strede mesta sa nachádza prírodná skalnatá vyvýšenina, ktorá bola od polovice 3. tisícročia pred n. l. opevňovaná na jednu z najmocnejších pevností. Slávna citadela v Halabe je legendárna svojím vekom i impozantnou rozlohou a dodnes tvorí hlavnú dominantu mesta, ktoré vzniklo na križovatke obchodných ciest (križovali sa tam karavánové cesty spájajúce oblasti okolo Stredozemného mora s Mezopotámiou a Egypt a Anatóliu). Dnešná podoba citadely pochádza najmä z islamských prestavieb, ktoré prevrstvovali staršie stavby a je považovaná za jeden z najlepších príkladov islamskej fortifikačnej architektúry. Počas mojej návštevy tam práve prebiehali vykopávky unikátne zachovaného starovekého Chrámu boha búrky a dažďa Hadada (sumersky nazývaný Iškur), ktorému bolo miesto celé tisícročia zasvätené. Citadela bola počas svojej dlhej histórie dobytá len niekoľko krát. V 19. stor. pred n. l. ju ovládli Chetiti. Nepodarilo sa ju dobyť ani Peržanom, ktorí mesto v roku 540 zničili a ani križiakom v roku 1138. V 12. storočí na citadele vznikla malá svätyňa zasvätená praotcovi Abrahámovi. Citadelu výrazne prestavali Ajjúbovci (1183—1260), ktorí tam vybudovali aj kráľovský palác i mešity. V 13. storočí ju do súčasnej podoby prestavali Mamlúkovci. V roku 1260 ju dobyli Mongoli a 1401 Timúr. Podľa správ z internetu ťažké boje prebiehali aj na citadele.

SkryťVypnúť reklamu
Halab, v pozadí citadela
Halab, v pozadí citadela (zdroj: Peter Kršák)
Vstup do citadely
Vstup do citadely (zdroj: Peter Kršák)
Pohľad na most vedúci do citadely
Pohľad na most vedúci do citadely (zdroj: Peter Kršák)
Do citadely vedie jediný vstup, ktorý tvoria tri brány, toto je jedna z nich
Do citadely vedie jediný vstup, ktorý tvoria tri brány, toto je jedna z nich (zdroj: Peter Kršák)
Horná časť brány
Horná časť brány (zdroj: Peter Kršák)
Ortostaty z Chrámu boha Hadada
Ortostaty z Chrámu boha Hadada (zdroj: Peter Kršák)
Nádvorie  mešity na citadele
Nádvorie mešity na citadele (zdroj: Peter Kršák)
Nedobytná pevnosť
Nedobytná pevnosť (zdroj: Peter Kršák)
Citadela
Citadela (zdroj: Peter Kršák)
Ruiny stavieb na citadele
Ruiny stavieb na citadele (zdroj: Peter Kršák)

Moslimovia na mieste rímskej agory založili okolo roku 715 mešitu Džámi masdžid. Jej súčasná podoba pochádza z 12.—19. storočia. Mešita mala slávny minaret postavený v roku 1090. Jeho bohatá výzdoba nadviazala na tradíciu antického kameňosochárstva, ktorá sa v Sýrii vyvíjala nepretržite niekoľko storočí (pozoruhodné sú kaligrafické nápisy v arabskom písme citujúce verše z Koránu a informujúce o postavení minaretu a obnovení mešity). V mešite sa v malej zamrežovanej stavbe nachádzala významná relikvia a to hlava proroka Zachariáša, ktorý bol otcom Jána Krstiteľa. Nádvorie vykladané mramorovými intarziami slúžilo v časoch mieru ako miesto pre stretávanie sa ľudí a na trávenie voľného času. Celá mešita a jej minaret boli zničené pri bojoch v roku 2013.

SkryťVypnúť reklamu
Nádvorie Džámi masdžid, v pozadí minaret
Nádvorie Džámi masdžid, v pozadí minaret (zdroj: Peter Kršák)
Detail výzdoby minaretu, 1090, zničené 2013
Detail výzdoby minaretu, 1090, zničené 2013 (zdroj: Peter Kršák)
Interiér mešity s hrobom proroka Zachariáša
Interiér mešity s hrobom proroka Zachariáša (zdroj: Peter Kršák)
Džámi masdžid
Džámi masdžid (zdroj: Peter Kršák)
A ešte raz minaret z roku 1090 zničený 2013
A ešte raz minaret z roku 1090 zničený 2013 (zdroj: Peter Kršák)

Halab sa v stredoveku (od 12.—13. stor.) preslávil manufaktúrami, ktoré produkovali luxusné látky, výrobky z kovov, hodváb i sklo. V období, keď patril k Osmanskej ríši (16.—zač. 20. stor.) sa tam vyrábali najmä prepychové látky a Halab bol najvýznamnejším centrom výroby textilu v celej obrovskej ríši. Okrem toho sa až do vojny preslávil výrobou prírodného olivového a vavrínového mydla vysokej kvality. Priamo v starom meste existovali malé továrne na výrobu mydla.

Nádvorie jednej z tovární na výrobu mydla
Nádvorie jednej z tovární na výrobu mydla (zdroj: Peter Kršák)
a zrejúce mydlo
a zrejúce mydlo (zdroj: Peter Kršák)

Staré centrum mesta pravdepodobne z väčšej časti v občianskej vojne zaniklo. Pred vojnou tam žili vedľa seba moslimovia aj kresťania, jedno z predmestí bolo skoro celé kresťanské, okrem chrámov viacerých kresťanských komunít tam mali svoje obchody a chrámy aj Arméni. Na záver pripájam zopár fotografií z kresťanskej časti mesta a momentku z námestia pred citadelou. 

Pohľad na strechy štvrte, kde pred vojnou žili kresťania
Pohľad na strechy štvrte, kde pred vojnou žili kresťania (zdroj: Peter Kršák)
Maronitská katedrála sv. Eliáša, 19.—20. storočie
Maronitská katedrála sv. Eliáša, 19.—20. storočie (zdroj: Peter Kršák)
Interiér jedného z kostolov
Interiér jedného z kostolov (zdroj: Peter Kršák)
Interiér kostola
Interiér kostola (zdroj: Peter Kršák)
Detail mramorových intarzií
Detail mramorových intarzií (zdroj: Peter Kršák)
Halab, citadela
Halab, citadela (zdroj: Peter Kršák)
Peter Kršák

Peter Kršák

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Rozprávanie príbehov, ktoré odvial čas. Fascinujú ma staroveké civilizácie Blízkeho Východu, to ako sa navzájom jednotlivé kultúry vrstvia, ich vznik a zánik. Históriu vnímam predovšetkým prostredníctvom architektonických pamiatok a krajiny.. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

227 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu