Misia na Šalamúnových ostrovoch III. Čo všetko sa na misii deje...

Priestor misie bol zhruba 20x20 km! Boli sme na nej dvaja, spolu s jedným saleziánom z Japonska. Pomáhať nám chodili univerzitní študenti z Tokia, dobrovoľníci z Talianska a dokonca aj zo Slovenska.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Zvlášť v rozvojových krajinách nie je misijná činnosť len o evanjelizácií, ale o univerzálnej pomoci miestnym obyvateľom. Chudoba má mnoho tvári, nielen tu duchovnú. Je hneď viditeľná v oblasti vzdelávania, výchovy, zdravotnej starostlivosti, oblasti materiálnej i sociálnej.Preto aj ponúknuté aktivity na misii mali svoju veľkú rozmanitosť a pestrosť...

Na začiatku nám pomáhali dve dobrovoľníčky z Talianska, ktoré sa tam však dlho nezdržali. Neskôr si prišli po dvojtýždňovú exotickú skúsenosť dobrovoľníctva univerzitní študenti z Tokia. O niečo neskôr bola ochotná prísť pomôcť na niekoľko mesiacov zo Slovenska Alena Takáčová, ktorá tam nakoniec s prestávkami odpracovala pre misiu niekoľko rokov. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Privítanie japonských dobrovoľníkov na miestny spôsob...
Privítanie japonských dobrovoľníkov na miestny spôsob... 
Neskôr to obyčajne "žehlia" dievčatá nastúpené s vencami kvetov...
Neskôr to obyčajne "žehlia" dievčatá nastúpené s vencami kvetov... 

Na misií bolo roztrúsených 8 katolíckych dedín a osád z ktorých niektoré boli hlboko v pralese a misionár sa tam nedostal aj kôli občianskej vojne už niekoľko rokov... (predchádzajúci blog).

Kontakt s týmito dedinami a osadami bol možný často len vďaka katechétom s ktorými som mal (s niektorými viac, inými menej) pravidelné stretnutia. Boli to predovšetkým oni, ktorí organizovali duchovný život v danej lokalite. Kontakt o obcou bol možný iba v nedeľu, kedy bol misionár viazaný predovšetkým na hlavnú misiu v Tetere a okrem toho bol rád ak stihol ešte aspoň jednu nie príliš vzdialenú obec. Život a aktivity sa koncentrovali predovšetkým v hlavnom centre misie v Tetere, kde prichádzali ľudia aj zo spomínaných dedín a osád.

SkryťVypnúť reklamu
Kostol postavený v štýle miestnej architektúry.
Kostol postavený v štýle miestnej architektúry. 
Väčšina kostolov mala takúto podobu (z betónu a nedokončené). V zásade išlo o multifukčné budovy, ktoré slúžili aj na vyučovanie a rozličné stretnutia.
Väčšina kostolov mala takúto podobu (z betónu a nedokončené). V zásade išlo o multifukčné budovy, ktoré slúžili aj na vyučovanie a rozličné stretnutia. 
Vysluhovanie sviatosti krstu. Vzadu jedna z taliannskych dobrovolníčok ako krstná mama.
Vysluhovanie sviatosti krstu. Vzadu jedna z taliannskych dobrovolníčok ako krstná mama. 
Spovede pred prvým svätým prijimaním.
Spovede pred prvým svätým prijimaním. 
Prvé sväté prijímanie deti.
Prvé sväté prijímanie deti. 
Prinášanie obetných darov.
Prinášanie obetných darov. 
Po slávnosti nasleduje spoločný obed v stýle "švedských stolov". Servíruje sa na banánové listy.
Po slávnosti nasleduje spoločný obed v stýle "švedských stolov". Servíruje sa na banánové listy. 
Na slávnosti nikdy nechýba ani kultúrny program. Tento krát na "európsky" spôsob. Gitaru a keybort tam priniesli japonskí dobrovoľníci. V obci nie je elektrifikácia. Všetko funguje vďaka generátoru a šikovnosti miestnej mládeže a manželského páru v popredí (John a Brenda)
Na slávnosti nikdy nechýba ani kultúrny program. Tento krát na "európsky" spôsob. Gitaru a keybort tam priniesli japonskí dobrovoľníci. V obci nie je elektrifikácia. Všetko funguje vďaka generátoru a šikovnosti miestnej mládeže a manželského páru v popredí (John a Brenda)  
Kultúrny program na miestny spôsob.
Kultúrny program na miestny spôsob. 
Zvyčajne nechýba ani príspek od detí...
Zvyčajne nechýba ani príspek od detí... 

Misiu som pri svojom príchode našiel zanedbanú aj vďaka občianskej vojne. Veľa veci bolo plesnivých od vysokej vlhkosti vzduchu a rozožraté od myši a potkanov... Nevedel som odkiaľ skôr začať. Či čistiť a upratovať misiu a kostol, rozdávať lieky, robiť lekára či sanitkára, organizovať duchovné aktivity, učiť a organizovať kurzy pre dospelých, alebo aktivity pre deti a mládež. Bolo tam more potrieb...

V susedstve sme mali malú kliniku, kde bola k dispozícií jediná zdravotná sestra s veľmi skromnou zásobou základných liekov... Často posielali pacientov k nám na misiu, aby sme im pomohli z našich zásob, ktoré sme mali zo Slovenska a niečo od dobrovoľníkov z Talianska a Japonska.

SkryťVypnúť reklamu

Auto, ktoré bolo na misii k dispozícii slúžilo na všetko. Ako dopravný prostriedok, ktorým sa dalo dostať aj na menej prístupne miesta na misii, ako auto na zásobovanie, ako mikrobus a nakoniec aj ako sanitka. Takmer pravidelne, nezriedka aj v noci ma prišli z kliniky zobudiť, lebo bolo treba niekoho súrne odviesť do nemocnice do hlavného mesta. Raz som takmer robil asistenta pri pôrode... Stihli sme to len tak-tak...

Škola, ktorá bola neďaleko nefungovala, keďže bolo tesne po vojne. Rozbehla sa pomaly po niekoľkých mesiacoch. Doprava do hlavného mesta bola zriedkavá a predovšetkým spontánna... Ľudia stali pri ceste a čakali čí niečo pôjde aj niekoľko hodín... Nehovoriac o katastrofálnom stave ciest a zničených mostoch. Všetko sa veľmi pomaly prebúdzalo a postupne dostávalo po vojne do akých takých koľají.

SkryťVypnúť reklamu

Vláda však nemala peniaze na to, aby fungovali aspoň zdravotníctvo či školstvo. Sociálny systém ako dôchodky, dávky či podpora nefungovali ani pred vojnou... Keďže aj tých pár firiem a podnikov ktorých v krajine fungovalo bolo buď zničených, alebo opustených, do štátnej pokladnice neprichádzalo takmer nič. Krajina nebola schopná vysporiadať sa ani s ozbrojenými rebelmi nebyť vojenskej pomoci z Austrálie.

Tí čo pracovali v zdravotníctve nedostávali mzdu celé mesiace a podobne na tom boli učitelia. Žiaci im nosili zemiaky, zeleninu a ovocie, aby pokračovali vo vyučovaní...

Chlapček, ktorého sme zachránili vďaka antibiotikám zo Slovenska. Mal niekoľko týždňov veľmi vysoké teploty a na našej klinike mu nevedeli pomôcť.
Chlapček, ktorého sme zachránili vďaka antibiotikám zo Slovenska. Mal niekoľko týždňov veľmi vysoké teploty a na našej klinike mu nevedeli pomôcť. 
Multifunkčná Toyota. Slúžila ako vozidlo do ťažko prístupného terénu, ako vozidlo na zásobovanie, ako sanitka a tiež ako mikrobus.
Multifunkčná Toyota. Slúžila ako vozidlo do ťažko prístupného terénu, ako vozidlo na zásobovanie, ako sanitka a tiež ako mikrobus. 
Naša provizórna materská škôlka.
Naša provizórna materská škôlka. 

Postupne sme sa rozbiehali aj na misii. Najprv vznikla pracovná čata, ktorá mala na starosti poriadok a údržbu misie a podarilo sa tiež otvoriť malý obchodík zo základnými potravinami.

Vďaka dobrovoľníčke Aleny Takáčovej sa postupne rozbehla krajčírska dielňa. Neskôr sme pre niekoľko dievčat ktoré mali aspoň základné vzdelanie urobili kurz, ako by mohla fungovať materská škôlka. Tá sa čoskoro rozbehla v provizórnych priestoroch s prvými deťmi, ktoré oblečené v rovnošatách vďaka krajčírskej dielni. Deti na Šalamúnových ostrovoch chodia do školy a škôlky zásadne v uniformách vďaka tradícií, ktorú tu zaviedli Angličania.

Vo voľnom čase Alena učila ženy a dievčatá variť a piecť na provizórnych rúrach vyrobených na saleziánskej technickej škole Henderson.

Neskôr sa nám dokonca podarilo aj za pomoci don Ambróza (misionára z Indie) ktorý mal na starosti mediálnu komunikáciu na misii rozbehnúť rádio... V tých podmienkach, kde bol problém aj s elektrikou sa to zdalo ako hotový zázrak...

Obchod, kde sme zamestnali ďalších dvoch ľudí. Odýlia (v šatách po mojej babke) a Sepo, ktorý bol akýmsi "starostom" na misii.
Obchod, kde sme zamestnali ďalších dvoch ľudí. Odýlia (v šatách po mojej babke) a Sepo, ktorý bol akýmsi "starostom" na misii. 
Časť krajčírskej dielne, kde sa šilo na stále funkčných "singerkách", ktoré používali naše staré mamy.
Časť krajčírskej dielne, kde sa šilo na stále funkčných "singerkách", ktoré používali naše staré mamy. 
Jeden z výsledkov ich práce. Deka vyrobená z malých nepotrebných kúskov látky.
Jeden z výsledkov ich práce. Deka vyrobená z malých nepotrebných kúskov látky. 
Jeden z kurzov pre dospelých o základnej zdravotnej starostlivosti a hygiéne.
Jeden z kurzov pre dospelých o základnej zdravotnej starostlivosti a hygiéne.  
Obľúbený mediálny kurz pre mládež.
Obľúbený mediálny kurz pre mládež. 
Varenie na miestny spôsob. Zemiaky, na nich je zelenina a nasleduje miestná špecialita, takzvaný puding (zmiešané sladké zemiaky s kokosom).
Varenie na miestny spôsob. Zemiaky, na nich je zelenina a nasleduje miestná špecialita, takzvaný puding (zmiešané sladké zemiaky s kokosom). 
Novinka: pečenie v rúre. V spodnej časti sa skladal oheň.
Novinka: pečenie v rúre. V spodnej časti sa skladal oheň. 
Výsledok kurzu varenia a pečenia.
Výsledok kurzu varenia a pečenia.  
Medzinárodný team, ktorému sa podarilo rozbehnúť rádio Bosco. Vľavo misionár z Indie don Ambróz, v strede naša dobrovoľníčka Alena Takáčová, vpravo misionár z Japonska Tanaka a miestní nadšenci.
Medzinárodný team, ktorému sa podarilo rozbehnúť rádio Bosco. Vľavo misionár z Indie don Ambróz, v strede naša dobrovoľníčka Alena Takáčová, vpravo misionár z Japonska Tanaka a miestní nadšenci.  
Solomon, miestný učiteľ a jeden z redaktorov v štúdiu rádia Bosco.
Solomon, miestný učiteľ a jeden z redaktorov v štúdiu rádia Bosco. 

Postupne sa podarilo začať aj s projektom adopcie na diaľku pre študentov, ktorý bol štedro podporovaný dobrodincami zo Slovenska. Adoptovaných bolo postupne do tristo študentov. Niektorým sa podarilo dostať aj na zahraničné univerzity a stať sa inžiniermi, lekármi a pod. Aj touto cestou chcem vyjadriť vďačnosť všetkým tým, ktorí tomuto projektu verili, aktívne sa zapojili a podporili ho. Priniesol a stále prináša mnohoraký úžitok vzdelaných mladých ľudí, ktorí môžu pomôcť rozvinúť tejto krajine na konci sveta a začiatku raja jej veľký potenciál.

Časť naších študentov z projektu "adopcia na diaľku".
Časť naších študentov z projektu "adopcia na diaľku". 

Kto chce vedieť viac o projekte, krajine a jej obyvateľoch, informácie nájde na webovej stránke Aleny Takáčovej www.tetere.sk Viac o ľuďoch ich zvyklostiach a kultúre z pohľadu pedagóga sa dá dozvedieť z knihy prof. Márii Potočárovej, ktorá svoj výskum v tejto krajine opísala v knihe „Pedagogický výskum v Oceánii na Šalamúnových ostrovoch“. Kniha je preložená aj do angličštiny.

Peter Kuchár

Peter Kuchár

Bloger 
  • Počet článkov:  87
  •  | 
  • Páči sa:  63x

Katolický kňaz sdb„V každom človeku je hlboká priepasť, ktorú môže napĺniť len Boh..." Blaise Pascal Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu