Vzdelávanie je proces pri ktorom sa usiluje o rozvoj kritického a slobodného myslenia. Tento proces je zdĺhavý. Jeho inštitucionalizovanou formou prechádzame úplne všetci. Ďalšie vzdelanie by však nemalo byť iba vecou nutnosti, alebo prestíže, či dokonca módy. Malo by nám okrem dosiahnutia lepšie platených pracovných pozícii umožniť nielen svoj vlastný rozvoj, ale najmä efektívne investovať nadobudnuté schopnosti späť do spoločnosti. Jednou z týchto reinvestícii každého z nás, by mala byť účasť na spoločenskom dialógu a snaha udržiavať jeho kvalitu na najvyššej možnej úrovni. Nie každý sa však môže cítiť komfortne v roli rečníka. To však neznamená, že sa máme verejným diskusiám s citlivými témami vyhýbať. Účasť totiž nemusí byť vždy aktívna. Práve naopak, v mnohohlase sotva hneď od začiatku zaznie súzvuk. Dosiahnuť ho možno iba postupným vypočutím všetkých tých, ktorí sú schopní jasne, vecne a zrozumiteľne formulovať svoje myšlienky. Dialóg tiež treba viesť na platforme, ktorá má svoje pravidlá a umožní vypočutie a uchovanie všetkých relevantných názorov. Pasívna účasť, nám dáva mnohé výhody, pričom najmarkantnejšou je odstup. A s ním i možnosť okamžite identifikovať tých rečníkov a prispievateľov, ktorí svojím správaním a prispievaním úroveň diskusie znižujú.
Byť súčasťou diskurzu, kladie na jeho účastníkov nemalé nároky. Prvým predpokladom je intelektuálna dispozícia k uchopeniu témy. Druhým, je získanie dostatočných vedomostí. Bez nich by bol prínos do diskusie otázny. Tretím predpokladom je konzistentnosť a minimalizácia vlastných názorových nesúladov. Kvalita všetkých týchto troch atribútov priamo súvisí so vzdelaním a jeho kvalitou. Tieto kvality je ťažké udržať pre jedného človeka vo všetkých témach, do ktorých by sa mohol pustiť. Základným problémom je odbornosť, teda koncentrácia vedomostí. Ich nadobudnutie si vyžaduje dôkladnosť a čas.
Za posledných 30 rokov sa na Slovensku závratne zvýšil počet vysokoškolsky vzdelaných ľudí. Oproti roku 1991, kedy to bolo iba 5,82 percenta, sa počet obyvateľov s vysokoškolský titulom v roku 2021 zvýšil na 18,38% z celkového počtu obyvateľov. Tento fakt by mohol zakladať dôvod myslieť si, že na Slovensku bude kvalita spoločenského dialógu stúpať a elektorát bude schopný jasne formulovať svoje požiadavky namierené na politických kandidátov. Avšak opak je pravdou. Sme svedkami znižujúcej sa kvality politickej komunikácie, ktorá vrcholí práve v období predvolebných súbojov a neraz zachádza za hranice morálky a etiky. Nemali by sme zabúdať na naše vzdelanie a udržiavať si odstup a čistú myseľ pri premýšľaní a komentovaní spoločenských tém vo verejnom priestore.
Je nutné zamyslieť sa, či je naše školstvo vôbec schopné pripraviť ľudí na to, aby dokázali normálne a civilizovane komunikovať. Či už v osobnej alebo virtuálnej komunikácii. Bez vzdelania sa aj najšikovnejší rečník stáva hlupákom. Preto treba občas mlčať, ale neprestať premýšľať. A niekedy je naopak nutné ústa otvoriť, no pred tým si premyslieť čo chceme naším výrokom dosiahnuť. Ak totiž nemáme kladný motív, náš hlas bude disonantným a do dialógu prinesie iba chaos.
S určitým nadsadením, je vzdelanie a jeho kvalita pre liberálno-demokratickú spoločnosť to isté, ako oheň v jaskyni pre pravekého človeka. Jeho zhasnutím nastáva tma. A tma láka predátorov, usilujúcich ovládnuť život tých, ktorí sú v nej ochotní žiť.