Predvčerom popoludní sa u nás doma zopakoval “každoročný” problém s kúrením. Podarilo sa mi chvíľkovo plynový kotol spustiť ,ale klasická hra s ovládacími gombíkmi , ktoré som vždy u servismanov videl , neviedla k vyriešeniu problému. Včera ráno bolo v byte ledva 16 C a kotol znovu nekúril . Zavolal som na telefónne číslo servismana , ktorý sa mi javil pred dvomi rokmi ako človek vnímavý. Ani jeho návrhy na podstatné zlepšenie stavu s kúrením som však vtedy neprijal . Včera som však volal s odhodlaním , že už po tejto zime do tých jeho návrhov asi budeme musieť investovať . Ozval sa mi odkazovač : “ Som na dovolenke zavolajte v pondelok”. Nemal som chuť prežiť víkend v chladnom byte a preto som zavolal na čísla autorizovaných servismanov z iného regiónu sľubujúcich na internetových stránokach opravu do 24 hodín. Vyvetlil som podrobne správanie sa kotla a na ďiaľku som počul znovu každoročné doporučenia o potrebnej výmene riadiacej karty , ktorú však momentálne akože nemajú , ale dala by sa zohnať niekde cca 100 km od môjho bydliska ,ale to si tam musím zavolať , pretože take veci sa nedržia na sklade ,.........., o pravdepodobnej potrebe nahradiť starý kotol novým , pretože tento náš typ je už bez náhradných dielov ........, atď. Prísľub na možnej opravu kotla začiatkom budúceho týždňa sa mi však nepáčil .
Nezostávalo mi nič iné len začať rozmýšľať. Venoval som čas prejavom chyby , ktorá sa vyskytla v chode kotla. Oboznámil som s mojimi “ laickými “ závermi o možnej príčine aj regionálneho servismama , ktorý ma upozornili , že do mnou indikovaného potenciometra na reguláciu teploty, ktorý som začal považovať za zdroj problémov , nesmie nikto iní ako oni siahať , pretože ten sa nikdy nekazí . Chyba je určite niekde inde a mám počkať do budúceho týždňa . Nedalo mi a zavolal som aj na servismamnov mimo regiónu. Pesnička stále tá istá .
Jeden z nich sa mi však začal páčiť . Bol však od nás vzdialený viac ako 200 km .Napriek tomu prejavil ochotu v prípade potreby docestovať ak nenájdem iného ochotnejšieho servismana. Podľa hlasu seriózny starší pán moju “ potenciometrovú teóriu” podporil , aj keď podľa neho potenciometer nikdy nebol problémom a to vymenil na kotloch už niekoľko tisíc riadiacich jednotiek . Výmenu potenciometra klasickým elektrikárom nevidel ako problémovú , pretože nejde o zásah , ktorý by mohol vyvolať nefunkčnosť kotla ( aspoň vylúčime jeden z málopravdepodobných zdrojov chyby ) a tak som si zavolal odborníka elektrikára . Ten sa hneď chytil. Meracím prístrojom urobil test jeho funkčnosti a skonštatoval vysokú pravdepodobnosť chyby potenciometra. Zistiť parameter potenciometra podľa označenia ( chýbali základné charakteristiky) však nebolo ľahké a tak nám poradil znovu ten starší pán . Zohnali sme v obchode ani nie za 1EURO potenciometer správnych parametrov……
Včera večer som už sedel v teple a dnes ráno už môžem na 100% povedať , že po niekoľkých rokoch kotol funguje tak , že v byte je teplo podľa toho ako si nastavím potenciometer a priestorový regulátor teploty a to aj bez toho aby som menil kotol, rozkopal podlahu,alebo menil riadiacu dosku, pravdepodobne len preto , že je už po záruke.
Dnes už viem povedať , že rady a kroky “odborníkov “ nie vždy musia mieriť k vyriešeniu problému . Apreto sapripravte na pomoc odborníkov. Oplatí sa to. Nakoniec možno zistíte , že nie ste o nič menším odborníkom. Rozdiel je len v tom , že Vy ste neboli v servisnom centre školený na to ako sa robí ich " bussines ". Česť výnimkám.