Našťastie, my Slováci nie sme tak blbí, aby sme sa nechali obrblať. Ak nevzdelaní zahraniční šoféri prekročia maximálnu rýchlosť v dobrej viere, že idú podľa platných predpisov, na našu políciu tak nevyzrejú. Pretože ako uistil Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá za tabule na hraničných prechodoch zodpovedá:
„Tabule nie sú povinné a zahraniční vodiči si majú naštudovať dopravné pravidlá krajiny, do ktorej cestujú“.
Až mi padol kameň zo srdca po tomto jeho vysvetlení. Sám si študujem cestné zákony Maďarska, Slovinska a Chorvátska pred každou cestou na dovolenku. K tomu sa dá povedať len jedno: Turisti, vitajte na Slovensku! Neznalosť nášho zákona vás neospravedlňuje a... neverte všetkému čo vidíte, aj keď to vyzerá ako dopravné značenie. O novelizácii cestného zákona a úpravách, ktoré prinesie, sa hovorí už mesaice. Stále málo na to, aby štátni manažéri zvládli tento náročný projekt bez lapsusov. Rozumné vysvetlenie neschopnosti štátnych orgánov zvládnuť akokoľvek procesne jednoduchý projekt, podáva opäť Marcel Jánošík:
„Treba si uvedomiť, že nedá sa to robiť z jedného dňa na druhý spôsobom, že ja si to zmyslím a urobím to, ale predchádza tomu súhlas napríklad ministerstiev, rôznych kompetentných orgánov a to momentálne sa rieši“.
Tak to už beriem J, veď novela cestného zákona bola v parlamente schválená až 3. decembra 2008 a hovorí sa o nej len niekoľko mesiacov. Nebuďme takí nároční a nechcime od štátnych úradníkov veci zo dňa na deň, pretože ako sa hovorí „práca chvatná, málo platná“. Takto si aspoň môžeme byť istí, že sa im podarí s rozvahou vymeniť všetky 60-ky presne za 50-ky a nie napríklad 45-ky alebo 70-ky.
Je mi jasné, že včasná aktualizácia značiek maximálnej rýchlosti na hraniciach zrejme nespôsobí žiadne vážne problémy, ale predsa má istú výpovednú hodnotu. Pretože ak tí istí štátni „manažéri“ zodpovedajú aj za výstavbu diaľnic, viac sa už nad ich výstavbou a cenou ani nebudem rozčuľovať. Ak nedokážu včas zabezpečiť výmenu dopravného značenia na pár dialničných prechodoch, ani nechcem vedieť čo asi dorábajú pri stavaní stoviek kilometrov diaľnic. Zostáva len mávnuť rukou nad do luftu vyhodenými daňami a tešiť sa na ďalšiu vtipnú argumentáciu vlastnej neschopnosti z úst zodpovedných. A pánovi Jánošíkovi ešte pomôžem jedným jemu podobne zmysluplným argumentom, keby ho náhodou médiá otravovali: „Zákon začal platiť 1. februára čo ako na potvoru vyšlo na nedeľu, kedy sú predsa skoro všetci chlapi doma. Hneď v pondelok ráno sme začali zbesilo pracovať na náprave“.