Nedostatok rušňovodičov a vlaky zadarmo

Je známou vecou, že železniciam chýbajú rušňovodiči a tento nedostatok sa v ďalších rokoch bude prehlbovať. Zníženie kvalifikačných predpokladov na túto náročnú pozíciu však podľa mňa rozhodne nie je dobrá cesta.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

 Je pripravená novela zákona č.513/2009 Z.z. o dráhach v ktorej je navrhovaná zmena § 27, ktorá hovorí o kvalifikačných požiadavkách na rušňovodiča. V doterajšom znení je požadované „úplné stredné odborné vzdelanie elektrotechnické, dopravné s technickým zameraním alebo strojnícke; vyučenie v odbore elektrotechnického alebo strojníckeho zamerania“. Nové znenie tohto paragrafu znie : „stredné odborné vzdelanie alebo úplné stredné všeobecné vzdelanie“. To znamená, že za rušňovodiča sa môže prihlásiť a byť zaradený do kurzu aj napríklad vyučený čašník, alebo absolvent gymnázia. Lenže toto sme tu už jedno obdobie mali a samotné železničné spoločnosti sa na konkrétnych príkladoch presvedčili, že to nebolo dobré a začalo sa opäť vyžadovať odborné vzdelanie, tak ako to aj v minulosti dlhé roky bolo. Teraz opäť zmena a návrat k už overenému neúspešnému pokusu. Keď ide všetko hladko, tak môže vlak riadiť aj cvičená opica, lenže keď sa vyskytne problém, tak je skúsenosťami overený fakt, že mimoriadnu situáciu treba riešiť a úplne iné predpoklady má ten, čo má odborné znalosti z dopravy a pozná po technickej stránke aj lokomotívu v ktorej sedí a taktiež si uvedomuje čo ťahá za sebou, ako ten, čo sa o tom niečo dozvedel len v rýchlokurze.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chápem, že nedostatok rušňovodičov treba riešiť a hľadajú sa spôsoby ako. Stredné dopravné školy napríklad po dohode so železničnými spoločnosťami zaviedli intenzívne ročné externé štúdium odborných predmetov, končiace maturitnou skúškou, aby sa pomohlo železničným spoločnostiam tento problém riešiť. Takže záujemca musel prejsť odborným vzdelávaním a potom nastúpil do kurzu v železničnej spoločnosti. Od akéhokoľvek odborného vzdelania sa teraz plánuje ustúpiť v úmysle, že sa získa viac uchádzačov. Možno. A možno budeme častejšie stáť medzi stanicami dlhé hodiny v nepojazdných vlakoch, lebo si rušňovodič nebude vedieť v krízovej situácii poradiť. A pritom riešenie ako získať absolventov s príslušným odborným vzdelaním tu je – zvýšenie platov. Že na ne nemáme? A potrebujeme ozaj nalievať milióny do cestovania „zadarmo“? Nebolo by zvýšenie platov v nedostatkových profesiách lepšou a bezpečnejšou investíciou?

Peter Papík

Peter Papík

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  7x

V niečom konvenčný, v niečom skôr ako "limitovaná edícia" :-) , človek, ktorý má rád svoje povolanie, hory, šport a všetko čo má svoju hodnotu a kvalitu. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

143 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu