Je pripravená novela zákona č.513/2009 Z.z. o dráhach v ktorej je navrhovaná zmena § 27, ktorá hovorí o kvalifikačných požiadavkách na rušňovodiča. V doterajšom znení je požadované „úplné stredné odborné vzdelanie elektrotechnické, dopravné s technickým zameraním alebo strojnícke; vyučenie v odbore elektrotechnického alebo strojníckeho zamerania“. Nové znenie tohto paragrafu znie : „stredné odborné vzdelanie alebo úplné stredné všeobecné vzdelanie“. To znamená, že za rušňovodiča sa môže prihlásiť a byť zaradený do kurzu aj napríklad vyučený čašník, alebo absolvent gymnázia. Lenže toto sme tu už jedno obdobie mali a samotné železničné spoločnosti sa na konkrétnych príkladoch presvedčili, že to nebolo dobré a začalo sa opäť vyžadovať odborné vzdelanie, tak ako to aj v minulosti dlhé roky bolo. Teraz opäť zmena a návrat k už overenému neúspešnému pokusu. Keď ide všetko hladko, tak môže vlak riadiť aj cvičená opica, lenže keď sa vyskytne problém, tak je skúsenosťami overený fakt, že mimoriadnu situáciu treba riešiť a úplne iné predpoklady má ten, čo má odborné znalosti z dopravy a pozná po technickej stránke aj lokomotívu v ktorej sedí a taktiež si uvedomuje čo ťahá za sebou, ako ten, čo sa o tom niečo dozvedel len v rýchlokurze.
Chápem, že nedostatok rušňovodičov treba riešiť a hľadajú sa spôsoby ako. Stredné dopravné školy napríklad po dohode so železničnými spoločnosťami zaviedli intenzívne ročné externé štúdium odborných predmetov, končiace maturitnou skúškou, aby sa pomohlo železničným spoločnostiam tento problém riešiť. Takže záujemca musel prejsť odborným vzdelávaním a potom nastúpil do kurzu v železničnej spoločnosti. Od akéhokoľvek odborného vzdelania sa teraz plánuje ustúpiť v úmysle, že sa získa viac uchádzačov. Možno. A možno budeme častejšie stáť medzi stanicami dlhé hodiny v nepojazdných vlakoch, lebo si rušňovodič nebude vedieť v krízovej situácii poradiť. A pritom riešenie ako získať absolventov s príslušným odborným vzdelaním tu je – zvýšenie platov. Že na ne nemáme? A potrebujeme ozaj nalievať milióny do cestovania „zadarmo“? Nebolo by zvýšenie platov v nedostatkových profesiách lepšou a bezpečnejšou investíciou?