Vkaždom inom štáte by konanie p. Csákyho stačilo napodanie niekoľkých trestných oznámení, apravdepodobne aj koniec politickej kariéry. Rozhodnenesúhlasím s výrokmi Slotu, na druhej strane bysme však mali rozlišovať krčmové výroky jednéhopolitika, a naopak reálne činy druhého. Csákyhoúčasť na fóre poslancov Karpatskej kotliny bola totižiba ďalšou provokáciou a zároveň demonštráciouskutočnosti, že si môže dovoliť všetko a beztrestne.
Tentozakomplexovaný politický trpaslík si beztrestnedovoľuje hojiť svoju neschopnosť na rôznych stretnutiach,pričom útočí na suverenitu štátu, ktorúsa zaviazal obhajovať zložením poslaneckého sľubu, azatiaľ nereagujeme. Prečo ? Alebo naozaj čakáme, kýmsvojimi výrokmi situáciu ešte viac vyhrotí ?
Maliby sme si uvedomiť, že učebnice sú iba zámienkou,keby nebolo chýb, ktoré vytýka SMK, našlo by saniečo iné. Ináč, v každom štáte je bežnýmzvykom, že i príslušníci menšín musia riadneovládať štátny jazyk a tvrdo sa to sleduje. Žiaľ, unás debata s väčšinou slovenských Maďarovpripomína skôr debatu s Japoncom. Polovici bežnýchslov nerozumejú, skloňovanie neovládajú apísomný prejav je často skôr fraškou.
Akto za to môže ? Predošlá Dzurindova vláda,ktorá zverila školstvo do rúk SMK, pričom sámminister mal neraz problémy s vyjadrovaním v slovenskomjazyku. I týmto krokom sme sa stali pravdepodobne európskoukuriozitou, pretože v iných štátoch sa riadenierezortu školstva nezveruje predstaviteľom menšín. U násto bolo naopak, pretože zloženie vládnej koalícienebolo o tom najlepšom pre štát a občanov, ale iba o tom,kto sa dostane ku korytu. A večne druhý Dzurinda veľmi túžilpo moci, bez ohľadu na cenu, ktorú bude musieť zaplatiť.Druhý bol v KDH, potom samostatne vo voľbách, a todvakrát po sebe prehral s Mečiarom, a to si slovenskýNapoleon nevedel preniesť cez srdce. A tak zlepil koalíciu shocikým.
Následkysi ponesieme dlhodobo. Osem rokov sa peniaze valili výhradnesmerom do škôl s vyučovacím jazykom maďarským,a školám pre väčšinu sa venovala pozornosť okrajovo.Vybudoval sa absolútne nezmyselný systém výuky,keď štátnemu jazyku sa venovali maximálne dve hodinytýždenne, naopak v menšinovom jazyku sa učilo všetko.Dorastajúca generácia maďarskej menšiny nie jeschopná komunikovať v slovenčine, a môžeme sa ibatešiť na jazykový guláš na juhu Slovenska.
Nazáver iba jeden komický zážitok – bol som vRimavskej Sobote, a vypočul som si komunikáciu pri nákupeovocia. Keďže neviem po maďarsky, napíšem niekoľkozaujímavých viet foneticky, ako som ich počul.
eď kilográma paradajka
ketó paprikába
három kilográma zemiaky
Myslím,že viac netreba dodať. Nepotrebujem ani vedieť maďarsky, aby somvedel, že tento mix nemá nič spoločné ani smaďarčinou, ani slovenčinou. Ako by povedal môj bývalýkolega, vychovávame si do budúcnosti mutantov. Takže,skutočný problém je úplne inde, ako ho hľadajúnaši politici. A pokiaľ nechceme mať doma jazykový gulášna štýl Číny, kde si nerozumejú v susednýchkantonoch, a musia hľadať univerzálny spôsobkomunikácie, mali by sme ukončiť žabomyšie vojny a hľadaťskutočné riešenie.