Smutný príklad zo Šarišských Michalian
Základná škola v Šarišských Michaľanoch má dlhodobo zriadené triedy, ktoré navštevujú výhradne žiaci rómskeho pôvodu. Tieto sú umiestnené na samostatnom poschodí v budove školy. V školskom roku 2008/2009 boli do nich preradené aj ďalšie rómske deti, ktoré sa dovtedy vzdelávali spoločne so žiakmi z majority. Vzdelávaním rómskych detí v segregovaných triedach dochádzalo k ich diskriminácii na základe etnického pôvodu. Takto rozhodol súd SR. Prípad zo Šarišských Michalian, žiaľ, nie je na Slovensku ojedinelý. Našťastie, nie je ani pravidlom. Ale...
Dá sa s týmto niečo robiť?
Preto, aby sme nepokrčili plecami a nehľadali vinu len v neochote dieťaťa, neprispôsobilosti (jeho) rodičov, prípadne neschopnosti škôl čeliť týmto výzvam kvôli chýbajúcim prostriedkom...odporúčam Dobré príklady inkluzívneho vzdelávania v Anglicku (so zreteľom na vzdelávanie rómskych detí) od Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI). Zaujal ma tento príklad zo štúdie :
[Rómske dievča z rodiny dlhodobo nezamestnaných rodičov má na Slovensku takmer jasný osud. Vzdelanie je luxus, ktorý jej často nedopraje ani rodina ani štát. Ale v Anglicku som mala možnosť stretnúť sa so sebavedomými rómskymi dievčatami - študentkami dievčenských cirkevných škôl, ktoré mali plány do budúcna. Stretla som sa aj s dievčatami stredných odborných škôl, ktoré sa chystali na univerzity a mali na to predpoklady. Napriek tomu boli na Slovensku zaradené v špeciálnych školách a považované za ťažko vzdelávateľné osoby. V Anglicku mali prácu aj ich mamy, ktoré na Slovensku ešte nikdy neboli na trhu práce úspešné. Príležitosť daná žene urobila z rómskej rodiny v Anglicku kvalitnejšiu rodinu ako bola na Slovensku.]
Príležitosť sa volá inkluzívne vzdelávanie. A my chceme aby u nás bolo týchto príležitostí, čo najviac. Nie je to tá ľahšia cesta. Vyžaduje si veľa obety a porozumenia. Je náročná je najmä na priamych aktérov vzdelávania - učiteľov. Za svoje odhodlanie a ťažkú dennodennú prácu s deťmi (ktoré môžu byť ľahko odsunuté na druhú koľaj) musia byť oveľa lepšie zaplatení. Takáto investícia sa nám určite vyplatí!
Konkrétne opatrenia :
Nastaviť spravodlivé financovanie inkluzívneho vzdelávania, ktoré plne zohľadní náklady školy spojené s jeho zabezpečením
Zaviesť motivačný príplatok pre učiteľov pracujúcich s deťmi z rizikových rodín (v nadväznosti na ich počet)
Umožniť výkon pozície asistenta učiteľa aj v stredoškolskom vzdelávaní
Podrobnejšie rozpracované ich nájdete tu. A tu sú vypichnuté ešte 2 opatrenia (posledné), ktoré by podľa nášho názoru zlepšili vyhliadky detí z rizikových rodín na lepšiu budúcnosť. Ak kliknete tu, tu aj tu, budete mať prehľad o celom opatreniach reformy Správna cesta - časť vzdelávanie.