V spolupráci s obcou a pozemkovým fondom sme prišli s riešením, ktoré v súčasnosti pilotne testujeme. Ak uspejeme, uplatníme ho aj v ďalších lokalitách: Pozemky pod osadou zlučujeme pomocou jednoduchých pozemkových úprav. Ich majitelia získajú nové pozemky v katastri obce s rovnakou bonitou akú majú ich pôvodné parcely pod osadou. Tie prejdú do vlastníctva obce a miestni Rómovia budú za ich užívanie platiť pravidelný nájom. Spokojné tak budú obe strany – majitelia budú konečne po rokoch odškodnení a slušní Rómovia získajú možnosť zlegalizovať svoje bývanie a prestať žiť v neistote.
Posledné dva piliere reformy sa týkajú oblasti, ktorá je mi najbližšia a je ňou vzdelávanie. Predsavzali sme si, že v marginalizovaných komunitách sa s výchovou začne už v predškolskom veku (8. pilier) a že systematickým prístupom zvýšime uplatniteľnosť dnešných rómskych detí na trhu práce v budúcnosti (9. pilier). Aj v tomto smere sme na dobrej ceste. V prvom rade sme začali s podporou výstavby a rekonštrukcie materských škôl, tak aby ich kapacity stačili naším cieľom a ambíciám. Nové škôlky už vyrástli alebo boli obnovené v Hrabušiciach, Kučíne, Levoči a ďalšie sa stavajú v Rankovciach a ďalších kútoch Slovenska. Projekty predškolskej výchovy zasiahli 160 materských škôl po celej krajine a celkovo sa dotkli presne 11 127 detí. Ak vezmeme do úvahy všetky vzdelávacie projekty, nielen predškolskú výchovu, zásah je niekoľkonásobne väčší. Všetkým týmto deťom sme pomohli zabezpečiť lepšiu budúcnosť, vďaka tomu, že nastúpia do školy pripravené. Veľký úspech zaznamenal aj projekt PROGRESS, ktorý okrem detí pracuje aj s ich matkami. Do praxe bol zavedený sociálny aspekt verejných obstarávaní. Pri verejných zákazkách sú ponuky posudzované aj kritériom poskytnutia pracovných miest dlhodobo nezamestnaným a ľuďom sociálne vylúčeným. Projekty, ktoré spĺňajú toto kritérium získavajú vo výberových konaniach body navyše.
Deväť pilierov reformy, deväť oblastí v ktorých sme sa posunuli dopredu. Dva roky, 24 mesiacov počas ktorých sme neúnavne pracovali. Atlas rómskych komunít, 16 modulových škôl, 3 nové materské školy, 1400 pracovníkov v teréne, 60 komunitných centier, viac ako 40 000 detí vo vzdelávacích projektoch...To nie je rómska reforma, to je len jej začiatok.
Tento článok je tretím a posledným pokračovaním série blogov predstavujúcich posuny v rómskej reforme.
Článok môžete podporiť aj na VYBRALI.SME.SK