Budú nám rožky voziť dopravcovia z Rumunska?

Nákladní dopravcovia zastúpení Úniou autodopravcov Slovenska ohlásili na utorok 7.1.2020 štrajk. Pýtate sa prečo? Dôvodov na to majú viac než dosť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Nákladná cestná doprava nemá dobré meno. Čo hovoria bežne ľudia je, že „to sú tí, ktorí nám ničia cesty“, alebo „špinia vzduch v celej dedine“. Odhliadnime teraz od toho, či je v tomto kus pravdy alebo nie, a pozrime sa na dlhoročné trampoty dopravcov z iného uhla.

Po cestách sa prepravujú tisíce ton tovaru každý deň. Od pečiva, surového mlieka, mliečnych výrobkov, zeleniny, ovocia, mäsa a mäsových výrobkov cez stavebné materiály, štrky, piesky, betón, drevo, oceľové a betónové diely až po osobné autá, televízory a iné hotové výrobky. A oveľa viac. Cestná doprava zásobuje obyvateľstvo aj priemysel. Bez nej by sme nemali potraviny na pultoch, oblečenie v obchodoch, suroviny vo výrobe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Naši dopravcovia trpia konkurenciou z východnej Európy, najmä z Ukrajiny, Poľska, Bulharska, Rumunska, ale perspektívne aj ďalších krajín ešte ďalej na východe. Je to jasné - východoeurópski dopravcovia majú nižšie mzdy, nižšie odvody, nižšie alebo žiadne mýto a podobne. Ale to nie je všetko. Slovenskí dopravcovia trpia aj konkurenciou na trhoch západnej Európy. Tá už dávno pochopila, že „východniari“ jej môžu vybrakovať domáce trhy dopravy, a preto zaviedla viacero byrokratických opatrení, ako zastaviť inváziu dopravcov z východu do západnej Európy. Najhorším príkladom je povinnosť platiť napríklad slovenskému vodičovi na území Nemecka nemeckú mzdu, Francúzska francúzsku mzdu, Belgicka belgickú a tak ďalej. Predstavte si, že slovenský dopravca ide do Portugalska, prechádza minimálne piatimi krajinami a v každej by mal platiť inú západnú mzdu. Vodič by mal mať so sebou pracovnú zmluvu, preloženú do cudzieho jazyka, a plniť ďalšie povinnosti. 

SkryťVypnúť reklamu

Slovenskí dopravcovia sa tak ocitajú v smrtiacom zovretí medzi západnou a východnou dopravnou Európou. Kvária ich vysoké náklady, najmä na cestnú daň a mýto. Cestná daň sa po zavedení mýta v roku 2010 vôbec neznížila, ako tomu bolo v iných krajinách. Diaľnice hotové nie sú, cesty I. triedy sú v biednom stave a z vybratého mýta ide na ne približne 10 % (!) – píše o tom už preslávená správa Národného kontrolného úradu z októbra 2019. Diaľnice a rýchlostné cesty sú budované regionálne politicky. Vodičov niet a noví nepribúdajú, ani doma ani zvonku – tomu zase bráni brzdiaca imigračná politika Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Malí dopravcovia padajú, a väčší melú z posledného.

SkryťVypnúť reklamu

A teraz sa pýtajme, či niekto kompetentný našim dopravcom v poslednej dobe v tejto ich situácii nejako zásadne pomohol ?

Prístup Ministerstva dopravy a výstavby je úradnícky dokonalý. Podľa vyjadrenia či už hovorkyne alebo ministra Érseka zo dňa 27.12.2019, je štrajk „neopodstatnený“, „rokuje sa“ a už dávno sa predsa zriadila „komisia“, ktorá pracuje, a tak podobne. 

Nie nadarmo hovorí klasik:

  • keď chces vec zabiť, zriaď komisiu;

  • keď chceš natiahnuť čas, rokuj. 

Dopravcovia dávajú najavo, že čas už prezrel. Pracujem v odvetví dostatočne dlho, aby som vedel, že prezrel už dávno. Nastal čas riešení, a nie ich odkladania a naťahovania času. Dopravcovia majú pravdu. Ich náklady treba znížiť aspoň na úroveň priemeru V4. A ak chceme mať našich dopravcov úspešných v Európe, tak na ešte nižšiu úroveň. Je čas konať a vyjsť dopravcom v ústrety.

Peter Sádovský

Peter Sádovský

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som ekonóm, venujem sa manažmentu, doprave, hospodárstvu a financiám. Viac ako desaťročie som riadil významnú slovenskú dopravnú spoločnosť, predtým som sa dlhé roky pohyboval v oblasti financií a obchodu, doma aj v zahraničí. Zastupujem tiež slovenských dopravcov pri medzinárodných odvetvových organizáciách. Som presvedčený, že Slovensko má na to, aby bolo plnohodnotnejšou súčasťou vyspelej Európy, ako je tomu dnes. Nielen na papieri, ale aj v skutočnosti - svojou víziou, hodnotami, moderným hospodárstvom, dobrým podnikateľským prostredím a v konečnom dôsledku dobrými platmi a vysokou životnou úrovňou. Poďme však pre to niečo urobiť, samé to nepríde. Začnime odtiaľ, že budeme ťahať na Slovensku za jeden povraz. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

239 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu