Aktívny zušľachťovací styk (AZS) - jeden z colných režimov na dovoz a vývoz tovarov. AZS je zaujímavý pre firmy, ktoré dovážajú suroviny, materiál alebo polotovary pre výrobu bez cla, ktoré sa po spracovaní (výrobe, montáži...) opäť exportuje za hranice. V AZS sa sleduje, koľko dovezeného tovaru sa exportovalo a koľko sa predalo na vnútroštátnom trhu. Za to, čo ostáva v krajine musí firma zaplatiť clo. Pri režime AZS v systéme vrátenia, sa musí zaplatiť clo už pri dovoze a žiadať si jeho vrátenie je podmienené splnením podmienok podľa platnej legislatívy.
Keď sa tovar dovezie, evidujú sa doklady - dovozné záznamy s príslušným množstvom a hodnotou tovaru. Po spracovaní a výrobe sa pri predaji výrobku zisťuje, aké komponenty výrobok obsahuje a na ktoré z nich sa vzťahuje AZS. K príslušným dovozným záznamom sa evidujú množstvá, ktoré vo výrobkoch idú buď na export alebo ostávajú v krajine. Výsledkom je zostava pre colnicu, v ktorej sú rozpísané jednotlivé pohyby - dovozy a vývozy. Ďalším výstupom je príloha k faktúre, kde je rozpísané zloženie výrobku a hodnoty tovarov v AZS.
Poviete si: Žiaden problém...hor sa na to, veď je to tak jasné!
Spoločnosť KMS má kapacitu výrobneho podniku na cca 300.000 automobilov ročne/cca 1.000 denne. Zhruba 70 percent materiálov na výrobu je použitých z tuzemských (EU) krajín a zvyšok z tretích krajín. Tu sa dostávame k prvému dôležitému bodu....evidencia tovaru. Jeden automobil sa sklada z približne 6-7tisíc komponentov. Pre colné účely je nevyhnutné tieto diely jednoznačne identifikovať a dokázať, z ktorej krajiny pochádzajú. Tovar sa dováža v rôznych módoch prepravy (letecká, námorná, cestná, železničná) - rôzne administratívne doklady. KMS nevyrába len jeden druh automobilu, ale tri typy, z čoho každý jeden má niekoľko variácií, v závislosti od trhu predaja alebo požiadavky zákazníka. Za zmenu špecifikácie sa považuje už aj zmena štandardnej skrutky za napr. 6-hrannú, pretože v čase dovozu má iné typové označenie a môže mať inú cenu (iná výška colného dlhu). Keď vezmeme do úvahy ucelenú zásielku (kontajner), v ktorej sa nachádza niekoľko druhov materiálov (skrutky, matice, lišty, podložky....), v čase ich dovozu ešte nie je známe, ktorý z daných dielov bude použitý na výrobu jednotlivých automobilov, t.z., že nie je známe či tovar bude spätne vyvezený do tretej krajiny alebo ostane tovarom EU. Denne môže z výrobnej linky odísť niekoľko druhov automobilov.
V predchádzajúcich riadkoch som sa snažil opísať dovoz tovaru a zmieniť sa o možných aspektoch tohto procesu. Určite som opomenul viacero vecí, ale verím, že sa k ním postupne v ďalších článkoch dostaneme. Dovozom materiálu sa celý proces AZS ešte len začína.
Po samotnom dovoze dochádza ku skladovaniu a naslednému spracovaniu/prepracovaniu tovaru. Po zhotovení hotového výrobku, v našom prípade automobilu, získava tento tovar štatú slovenského výrobku, nakoľko spĺňa podmienky podstatnej zmeny charakteru a povahy tovaru.
V ďalšom článku sa budem venovať samotnému vývozu, pokiaľ z reakcií na tento članok, nebude potrebné podrobnejšie pristúpiť už k zmieňovanému dovozu.
2. časť...colná problematika EU/Korea (vývoz) - podľa možností už čoskoro :)