1. časť...colná problematika EU/Korea (dovoz)

V praxi som sa stretol s mnohými prípadmi, kde colná legislatíva obmedzuje alebo komplikuje obchod s krajinami tretieho sveta. Obmedzenia, ktoré zabraňujú dovozu alebo vývozu tovaru, ktorý môže ohroziť bezpečnosť alebo ekonomiku štátov, sú opodstatnené a nechcem v tomto článku spochybňovať ich význam. Jedným z najpodstatnejších colných režimov, ktoré využíva (využívala) spoločnosť Kia Motors Slovakia (KMS), je režim aktívneho zušľachťovacieho styku v systéme vrátenia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Aktívny zušľachťovací styk (AZS) - jeden z colných režimov na dovoz a vývoz tovarov. AZS je zaujímavý pre firmy, ktoré dovážajú suroviny, materiál alebo polotovary pre výrobu bez cla, ktoré sa po spracovaní (výrobe, montáži...) opäť exportuje za hranice. V AZS sa sleduje, koľko dovezeného tovaru sa exportovalo a koľko sa predalo na vnútroštátnom trhu. Za to, čo ostáva v krajine musí firma zaplatiť clo. Pri režime AZS v systéme vrátenia, sa musí zaplatiť clo už pri dovoze a žiadať si jeho vrátenie je podmienené splnením podmienok podľa platnej legislatívy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa tovar dovezie, evidujú sa doklady - dovozné záznamy s príslušným množstvom a hodnotou tovaru. Po spracovaní a výrobe sa pri predaji výrobku zisťuje, aké komponenty výrobok obsahuje a na ktoré z nich sa vzťahuje AZS. K príslušným dovozným záznamom sa evidujú množstvá, ktoré vo výrobkoch idú buď na export alebo ostávajú v krajine. Výsledkom je zostava pre colnicu, v ktorej sú rozpísané jednotlivé pohyby - dovozy a vývozy. Ďalším výstupom je príloha k faktúre, kde je rozpísané zloženie výrobku a hodnoty tovarov v AZS.

Poviete si: Žiaden problém...hor sa na to, veď je to tak jasné!

Spoločnosť KMS má kapacitu výrobneho podniku na cca 300.000 automobilov ročne/cca 1.000 denne. Zhruba 70 percent materiálov na výrobu je použitých z tuzemských (EU) krajín a zvyšok z tretích krajín. Tu sa dostávame k prvému dôležitému bodu....evidencia tovaru. Jeden automobil sa sklada z približne 6-7tisíc komponentov. Pre colné účely je nevyhnutné tieto diely jednoznačne identifikovať a dokázať, z ktorej krajiny pochádzajú. Tovar sa dováža v rôznych módoch prepravy (letecká, námorná, cestná, železničná) - rôzne administratívne doklady. KMS nevyrába len jeden druh automobilu, ale tri typy, z čoho každý jeden má niekoľko variácií, v závislosti od trhu predaja alebo požiadavky zákazníka. Za zmenu špecifikácie sa považuje už aj zmena štandardnej skrutky za napr. 6-hrannú, pretože v čase dovozu má iné typové označenie a môže mať inú cenu (iná výška colného dlhu). Keď vezmeme do úvahy ucelenú zásielku (kontajner), v ktorej sa nachádza niekoľko druhov materiálov (skrutky, matice, lišty, podložky....), v čase ich dovozu ešte nie je známe, ktorý z daných dielov bude použitý na výrobu jednotlivých automobilov, t.z., že nie je známe či tovar bude spätne vyvezený do tretej krajiny alebo ostane tovarom EU. Denne môže z výrobnej linky odísť niekoľko druhov automobilov.

SkryťVypnúť reklamu

V predchádzajúcich riadkoch som sa snažil opísať dovoz tovaru a zmieniť sa o možných aspektoch tohto procesu. Určite som opomenul viacero vecí, ale verím, že sa k ním postupne v ďalších článkoch dostaneme. Dovozom materiálu sa celý proces AZS ešte len začína.

Po samotnom dovoze dochádza ku skladovaniu a naslednému spracovaniu/prepracovaniu tovaru. Po zhotovení hotového výrobku, v našom prípade automobilu, získava tento tovar štatú slovenského výrobku, nakoľko spĺňa podmienky podstatnej zmeny charakteru a povahy tovaru.

V ďalšom článku sa budem venovať samotnému vývozu, pokiaľ z reakcií na tento članok, nebude potrebné podrobnejšie pristúpiť už k zmieňovanému dovozu.

SkryťVypnúť reklamu

2. časť...colná problematika EU/Korea (vývoz) - podľa možností už čoskoro :)

Peter Ziman

Peter Ziman

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nový užívateľ, ktorý chce prispieť svojimi názormi a príspevkami. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu