Pardón, s bývalým komunistom Ficom. S tým, ktorý urazene odišiel z SDĽ po tom, čo ho nedosadili na ministerské kreslo. Žiaľ, túto miestami smiešnu postavičku sme si aj z jeho kumpánmi niektorí zvolili v posledných parlamentných voľbách. Takže nám oprávnene vládne.
Stopy jeho vládnutia tu budú ešte dlho. Od začiatku, keď si do koalície zvolil strany, ktoré sa zapríčinili o izoláciu Slovenska v 90. rokoch, z toho nekukalo nič dobré. Za tri roky vlády len rozhadzoval peniaze z výrazne vyššieho výberu daní, za ktorý sa prostredníctvom rastu HDP zaslúžila predovšetkým predchádzajúca vláda. Tri roky rozhadzoval nie lacné kšefty. Teraz, v dobe krízy ustanovil Radu pre hospodársku krízu. Veľmi často mám pocit, že ide skorej o lobistické združenie na zásterku rozhadzovania kšeftov. Ale aby som to zhodnotil aj reálnejšie...
Šrotovné sa šíri Európou. Nie som zástancom toho, že by sme sa v tomto ohľade mali opičiť po Západe. Najmä, keď na Západe sú úplne rovnakí populistickí socialisti, ktorí nedokážu prijať dôležité ekonomické reformy. A občania, ktorí tam nedokážu pochopiť potrebu týchto reforiem, v podstate stále štrajkujúci... To ma až tak nezaujima, pretože sú to ich ekonomiky, a časom to zaplatiť budú musieť. Môžu sa pozrieť na našich južných susedov, a ich rozpočtovú politiku za posledné roky.
Aby som nenaštval až tak čitateľov, poviem najprv o pozitívach šrotovného. Na základe výsledkov sa s týmto nástrojom obmenil starý vozový park. 80 % zošrotovaných vozidiel malo viac než 16 rokov. 2/3 celkového počtu vozidiel malo viac než 20 rokov. V tomto prípade by som vyzdvihol pozitívny enviromentálny vplyv, nakoľko novšie autá, ktoré sa kúpia, sú nepochybne ekologickejšie.
Taktiež by som vyzdvihol fakt, že dotácie sa formou DPH vrátili späť do štátneho rozpočtu. Nepochybne by som hovoril aj o tom, že sa istým spôsobom naštartoval predaj nových vozidiel (a to nielen u nás, ale aj v ostatných štátoch EÚ, kde majú tento nástroj zavedený). Ak by sa tento nástroj nezaviedol, nepochybne by sa u predajcov vozidiel určitým spôsobom znížila i zamestnanosť.
Taktiež, šrotoviská si v poslednej dobe nemohli sťažovať na nedostatok práce. A keďže sme v Únii, budem hovoriť o tom, že aj naša troška pomohla tento sektor v Únii naštartovať. V tomto prípade som počul raz premiéra Fica hovoriť o tom, že voči Európe treba byť solidárny. To by bolo snáď všetko.
Podľa zverejnenej štatistiky 11 % predaných áut sa vyrába na Slovensku. To znamená, že 89 % šrotovného išlo na autá, ktoré sa vyrábajú mimo SR. Týmto spôsobom sme 89 % našich daní podporili zamestnanosť u výrobcov mimo nášho trhu. Týmto spôsobom sme v podstate donútili našich predajcov znížiť svoje marže iba minimálne. Má to v podstate dva efekty: 1) v zahraničí stále môžeme kúpiť autá lacnejšie ako u nás (samozrejme od istej cenovej hladiny), 2) automobilový predajcovia sú stále jeden z najvýnosnejších hospodárskych sektorov na Slovensku.
Ďakujeme, pán premiér, touto podporou ste podporili len udržanie ziskovosti týchto predajcov. Kde je nejaký dodatočný multiplikačný efekt? 2 % slovenskej výroby vozidiel zostáva na Slovensku. 11 % vozidiel predaných so šrotovným tvorili značky vyrábané na Slovensku. Nástroj šrotovného financovaného našimi daňami nemá podstatný vplyv na rozvoj výroby. Podstatný preto, lebo má len minimálny.
Ešteže ideme zaviesť druhú vlnu šrotovného. Škoda len, že niektorým jednotlivcom sa poskladáme na výhodnejšie autá. Že sa niektorí jednotlivci ešte viac zadĺžia. A že to zaplatíme všetci ostatní, namiesto toho, aby sme zaviedli plošné zvýhodnenia, ktoré by zvýšili a skvalitnili podnikateľské prostredie na Slovensku. Tie plošné zvýhodnenia, ktoré by zlepšili podmienky zamestnávania, a nekládli zamestnávateľom pod nohy polená.
Štát je na nule. Podľa informácií Tv Markíza z 27.03.2008 a podľa Trendu je štát v podstate na nule. Spôsobila ho expanzívna, resp. nedostatočne reštriktívna politika vlády, znížený výber daní a (ne)opatrenia vlády. Okrem nezmyselne drahých a nerozumných riešení (diaľnice, mýto, dôchodkový pilier, atď, atď), Fico ako premiér nerobí nič pre to, aby viac štát nezadlžoval. Sorry, nie štát, nás. Len má plnú hu.., pardón ústa nezmyselných a populistických rečí. Rečí, čo všetko sa robí. Len výsledok nie je.
Chcel by som vyzdvihnúť financovanie kúpy Transpetrolu a ďalšie aktivity vlády, ktoré má financovať práve rezerva vo forme špeciálneho účtu štátneho rozpočtu. Toho účtu, ktorý založila bývalá vláda na krytie strát z 1. piliera, aby bol zabezpečený chod 2. piliera. Na tento účet boli podľa vyššie uvedených informácií odvádzané prostriedky z privatizácií a ďalšie výnosy. Premiér vôbec existenciu takéhoto účtu poprel. Hlavne, že o ňom v podstate každý ekonóm vie. Míňanie z tohto účtu nič dobré neprinesie, len nás zadĺži. Aj ratingová agentúra Moody´s nám zhoršila výhľad. To pre nás praktický znamená, že peniaze, ktoré si budeme požičiavať (a my ich čoskoro budeme potrebovať), si budeme požičiavať drahšie.
Nezmyselnosť Ficovej vlády pri Traspetrole a jeho spätnom odkupe korunuje len fundovaný a geniálny výrok ministra hospodárstva Jahnátka: "Pokiaľ by sme chceli ísť do úplnej právnej istoty, museli by sme čakať." Tento výrok povedal, keď komentoval, prečo sme kúpili Transpetrol už teraz, keď sa v príslušnej kauze Yukos ešte súdia dve spoločnosti. Ak nie som blbý, tak som z toho pochopil, že pokiaľ by sme chceli ísť do úplnej právnej istoty, museli by sme čakať. Čo automaticky znamená, že v súčasnosti nie sme v úplnej právnej istote.
Premiér Fico má pre nás iba dva druhy riešení. Zlé a ešte horšie. Žiaľbohu, on si vyberá iba tie ešte horšie. Premiér povedal, že to je len začiatok... Tento bývalý komunista, je iba pseudo socialista. Jeho riešenia nie sú sociálne. Je to obyčajný populista, človek, čo si nedokáže stáť za slovom. Človek, ktorý dokáže okrem toho aj pošliapať ľudské práva.