Zvädnuté nehnuteľnosti

Napadla ma alegória. Analógia. Alebo jednoducho podobenstvo. Neviem, ktorý výraz je správnejší, nie som až taký suvenír. Asi takto: Môže sa pokaziť nehnuteľnosť ako potraviny?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Z obchodného hľadiska áno. Predaj nehnuteľností má mnohé podobné obchodné zákonitosti ako napríklad predaj potravín. Čo rozhoduje o tom, ako rýchle sa daná potravina predá? Kvalita? Cena? Vzhľad? Viditeľnosť? Veľkosť? Odporúčanie? Obal? Obchod v ktorom sa predáva? Či iné?

Odpoveď je, že všetko. Všetky tieto faktory skutočne rozhodujú o tom, ako rýchle a za akú dobrú cenu predáte ovocie, zeleninu, mäso, syr, ryby a iné, pretože v dobrom obchode, ľudia nakupujú preto, lebo nakupujú kvalitný tovar, v čistom nepoškodenom obale, z bohatého výberu, často na základe odporúčania a v ideálnej veľkosti pre nich. Pokračujem. Predajú sa však aj hnedé banány, aj výrobky, ktorým končí záruka, aj s poškodeným obalom, ale za oveľa menej ako tie čerstvé. A predá sa aj tá najdrahšia delikatesa, ale nie každý deň tona. Jednoducho povedané, všetko má svoju hodnotu, teda určitú cenu. Samozrejme, že každý predajca, chce zarobiť čo najviac a každý kupujúci nakúpiť čo najvýhodnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zoberme si, že napríklad samopestovateľ ovocia a zeleniny nemá kapacity, priestor, ani čas, možnosti, ani schopnosti, aby dopestovanú úrodu predal sám.

Ale najprv sa o to pokúsi. Aby zarobil čo najviac, dá vyššiu cenu, než konkurencia, alebo len jeho sused. Sused úrodu predá, s kupujúcim sa často dohodne aj na nižšej sume, len aby spravil stále dobrý obchod. Milý samopestovateľ stále nič, síce sa zastavilo pár ľudí, ale vidia, že vedľa je porovnateľná kvalita za nižšiu cenu, preto idú nakúpiť tam. A tak čaká a čaká a ovocie a zelenina vädne a vädne.

Teraz trochu inak. Milý samopestovateľ sa dohodne s viacerými predajňami, cena jeho ovocia a zeleniny zostane však vysoká, ale nemusia mu platiť za výkup, môžu jeho tovar predávať, ešte si môžu dať aj maržu, akú chcú. Tí kvázi ešte šikovnejší, si dokonca zjednávajú, aj akú majú mať predajne maržu. Čo sa stane? Opäť to isté. Čaká a čaká, tovar vädne a vädne. Skúsi teda tovar vyexpedovať do ďalších a ďalších obchodov. Stále však žiadny výsledok, naopak jeho tovar putuje nižšie a nižšie, prípadne niektoré predajne ho priamo vrátia majiteľovi, pretože už im začína v obchode zavadzať. Vedia o ňom už takmer všetci, ktorí si ho potrebovali nakúpiť, každý si ho poobzeral, ohmatal a nechal tak, pretože cena.

SkryťVypnúť reklamu

A teraz ako v prvom, tak aj v druhom prípade začne chápať, že cena je príliš vysoká a začne ju znižovať, stále nie však dostatočne, preto sa stále nedarí. Zúfalý, aby mu tovar nezostal na krku, cenu opäť zníži, jedna predajňa si však všimne, že iná ju má lacnejšiu, preto ju svojvoľne zníži, tretia si to všimne tiež, preto podlezie ešte aj tú druhú, štvrtá aspoň zavolá, aby aspoň dorovnala najnižšiu ponuku, vidí to opäť prvá, opäť podlezie druhú, tretiu aj štvrtú a tak si ovocie aj zelenina začne žiť vlastným cenovým životom, ale máloktorá z predajní sa bude starať o to aby všetko vyzeralo čerstvo, aby mal tovar dobré miesto na regáloch. Pretože väčšina už vie, že prípadný záujemcovia, buď už nakúpili inú zeleninu, alebo jednoducho pôjdu len za najlacnejšou ponukou tejto konkrétnej. Preto načo marketing, jedinou starosťou predajní sa stáva, dať čo najnižšiu ponuku.

SkryťVypnúť reklamu

Samopredajca nešťastný, často už ani netuší, za koľko a kde sa jeho tovar predáva. Jeho pôvodná predstava o cene je už minulosťou, teraz má veľký problém predať aj za menej, než za čo predal jeho sused. Z jednej predajne však príde správa, že sa našiel kupujúci. Bohužiaľ však ponúka oveľa nižšiu sumu. Obchodníci mu však vysvetlia, že teraz už viac nedostane. Zvyčajne predá za ďaleko, ďaleko menej, než boli jeho najhoršie obavy, pretože je najvyšší čas, aby sa ovocie a zelenina neskazili.

A to často môže byť rád, že ho niekto počas celého procesu neoklame o všetko, ale to je na dlhšie.

Obchod s nehnuteľnosťami je v mnohom podobný. Nesprávne nastavené ceny, nesprávny postup, zlé rozhodnutia vedú k tomu, že aj nehnuteľnosti sa môžu skaziť a stratiť na hodnote. Bohužiaľ však veľká časť predávajúcich postupuje rovnako, ako pestovateľ preto mnoho domov, bytov aj pozemkov vädne v ponukách portálov, kancelárií a súkromej inzercii.

SkryťVypnúť reklamu

A ako správne postupovať? Opäť jednoducho. Či už budem predávať zeleninu, mäso, kozmetiku, hrnce, autá, byt alebo dom, v prvom rade si musím uvedomiť, či na to mám. Či viem odhadnúť správnu cenu, či sa viem dostať k správnym kupujúcim, či ma niekto neoklame, ako mám postupovať, čoho sa vystríhať. Ak nie, nájdem kvalitný dobrý obchod s profesionálnym prístupom, s dobrými referenciami, ktorý mi dokáže vysvetliť, ako čo najlepšie postupovať, akú cenu nastaviť, ktorý sa mi o môj tovar dokáže postarať a hlavne dokáže mi ho predať za tú najlepšiu cenu.

Peter Vozár

Peter Vozár

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Realitný maklér, Trnava Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu