Klinické príznaky sú rôzne. Najčastejšie je to neskutočná precíznosť, trpezlivosť, zmysel pre detail, perfekcionizmus, obrovské zanietenie, maximálna vynaliezavosť a schopnosť improvizácie, a taktiež schopnosť efektívne využiť a zaplniť každý jeden centimeter kubický vášho bytu (domu, pivnice, garáže... doplňte podľa potreby).
Všetok voľný čas trávia stavaním modelov, študovaním a skúšaním rôznych nových postupov na stavanie, následne vytváraním fotodokumentácie toho, na čom práve pracujú, čítaním kníh a časopisov o modeloch, surfovaním na nete alebo diskusiami na fórach (samozrejme o modeloch) a raz do týždňa idú s podobnými nadšencami na pivo podeliť sa s najnovšími skúsenosťami. No proste diagnóza :)
Dokonca aj modelársky rok má vlastné rozdelenie. Každá časť roka má vlastný rytmus - najprv jarné modelárske výstavy, nasledujú letecké dni od júna do septembra, počas ktorých treba okrem iného nafotiť množstvo detailov, aby modely čo najviac zodpovedali skutočnosti. Na jeseň opäť výstavy a v decembri a januári sú "prázdniny", počas ktorých treba postaviť čo najviac modelov na jarné výstavy. A ďalšia modelárska sezóna sa môže začať.
Aby sme ju prežili bez ujmy na (hlavne duševnom) zdraví, odporúčam oboznámiť sa s nasledujúcimi bodmi:
DOPRAVA
Na jar začínajú modelárske výstavy, každý víkend v inom meste na Slovensku, v Čechách a Maďarsku, takže o rodinný program je postarané. Teda v prípade, že si dostatočne vopred nezabudnem rezervovať miesto u otca v aute, inak ma podsadne nejaký modelár, ktorý všetok svoj majetok preinvestoval do modelov a teraz musí chodiť peši. No jo, a že ženské veľa míňajú.
V prípade, že máme úspešne zabookované miesto v aute (moje je vzadu vpravo), nasleduje fáza č.2.:
TRANSPORT MODELOV
patrí k najnáročnejším logistickým úlohám, ktorým musia čeliť dnešní modelári.
Dostatočne skoro pred výstavou treba zvážiť, akú stratégiu transportu zvolíme. Niekto sa rozhodne pre časovo nenáročné, tzv. "hala-bala" usporiadanie, ktoré spočíva v letmom zabalení modelov a naukladaní do pevnejšej nádoby; avšak v tomto prípade si treba so sebou pribaliť dostatok lepidla a kápezetku (KPZ-krabička poslednej záchrany), keďže percento vzniknutých škôd pri preprave je dosť vysoké. Tu odpadnuté koleso, tam zlomená anténka a kam sa nám odkotúľala hlava tohto bojovníka???
Iní zvolia sofistikovanejšiu metódu, zúročiac zručnosti nadobudnuté v detstve počas stavania bunkrov, merkuru a lega, keď sa z ničoho snažili postaviť nemožné. Priebežne zhromažďujú papierové krabice, ktorej veľkosť závisí od mierky, v akej modely stavajú; pri figúrkach a pozemnej technike idú na odbyt krabice od topánok, na lietadlá sú väčšinou potrebné také tie maxi krabice (prepravky) z ovocia. Ďalším vysoko ceneným artiklom je polystyrén, ktorý sa vyznačuje tým, že ho nikdy nie je dosť. Ak vám začnú doma miznúť špendlíky, suché zipsy, vata a aj rukavice, ktoré používate pri umývaní riadu, tiež to nie je ojedinelý jav. Všetko je na svojom mieste. V krabici pri modeli.
Tak, modely už máme úspešne zabalené, teraz ich už iba treba napchať do auta. Aplikovaním poznatkov z lineárneho programovania pri počte modelov x, posádky auta v počte kusov y, pri obmedzeniach danými veľkosťou krabíc a a objemom kufra auta b zistíme, že miesto pre jednu Kofolu a Demänovku sa vždy nájde.
Odporúčanie: večer pred výstavou neponocujte, odjazd je určite najneskôr o 6tej (slovom: šiestej) ráno. A to aj v prípade, že idete do 20km vzdialeného Mosonmagyarováru. Nepýtajte sa ma prečo.
NA VÝSTAVE:
V prípade, že ste prišli skoro ráno s modelármi, máte dve možnosti. Za
Á - pomôžete pri registrácii, nenápadne omrknete konkurenciu a potom iniciatívne načnete Demänovku, alebo za
Bé - spravíte si sightseeing & shopping time a vrátite sa, až keď bude výstava v plnom prúde (aspoň vyhodnotenie sa patrí stihnúť!). Rozhodne však odporúčam "vymáknuť" toho Svojho práve v najlepšom - pri kupovaní ďalšieho modelu, farby, tmelu, obtiskov alebo zázračnej stmavujúcej vodičky na kovový povrch - už sa nikdy nebude môcť vyhovoriť, ako nerád nakupuje, alebo že vy míňate veľa na vlastnú údržbu.
Všetko má svoje plusy aj mínusy.
Našťastie.
foto zo súťaže Plastic shock v Malackách - model, ktorý získal cenu posádkového veliteľa

Valkyrie a Rapier v mierke 1:72

na výstave v Mosonmagyarovári

Stovky (nepreháňam) miniatúrnych vojakov. Všimnite si detail raneného vojaka vpravo dole.

armáda v Mosoni

foto z Modelmanie v Prahe

