Dňa 21.apríla 2007 nastal vážny obrat v mojom svetonázore. Úplnounáhodou som pozeral Markízu a tam zaznelo z úst hovorcu magistrátuohľadne verejných súťaží toto: " Môžu tak poslanci rozhodnúť a nemusia, v tomto prípade nerozhodli o žiadnej verejnej súťaži. " ( dôkaz v archíve).Ja už asi rok tlačím na magistrát aby pri predajoch mestských pozemkovpoužívali verejnú súťaž a to vlastne nie úradníci, ale POSLANCI NECHCÚ!! Musím zmeniť adresáta.
Pri priamych predajoch bez verejnejsúťaže, bez kontroly a obmedzujúcich podmienok prekupujúceho, je veľké podozrenie na nehospodárne konanie. Veľmi dobre to okomentoval v Trende Peter Kremský a ušetril mi robotu, ďakujem. Čiže len v skratke:
Ako sa to deje v súčasnosti
Žiadateľ o pozemok (X) podá žiadosť na magistrát o odkúpenie pozemku - navrhuje aj sumu
Niekedy aj ostatní žiadatelia podajú žiadosť na rovnaký pozemok
Magistrátni úradníci zosmolia návrh na predajurčitej nehnutelnosti ačastokrát bez poriadnej dôvodovej správy hopodhodiana prerokovanie
V texte návrhu uznesenia je spomenutý záujemca X už ako kupujúci, aj keď bolo viac žiadateľov
Častonebýva uvedené, akú cenu ponúkli ostatní, ale to je zrejme jedno, lebomateriál je písaný tak, že stavia záujemcu X do roli jediného kupca
Mestská rada a komisie sa vyjadria k materiálom, komisie zvyknú navrhnúť inú cenu
Poslanci v rozprave obľubujú zvyšovať pôvodne navrhovanú cenu, to je ich jediná revolta voči magistrátu
Poslanci nehlasujú o tom komu predajú ale len ČI predajú a za koľko, niekedy sa rozhodnú nepredať
Keďprimátor vidí, že medzi poslancami panuje nesúhlas, stiahne materiál zrokovania - to je jeho obľúbená finta, nechce, aby poslanci vyjadrilinesúhlas hlasovaním
Nehnuteľnosti, ktoré sa nepredajú sa objavia o pár mesiacov znova a opakovane, dokým sa ich predať nepodarí
ČO TU CHÝBA
A. Zoznam prebytočného nehnuteľného majetku
Dobrý hospodár by mal mať prehľad v tom, čoho sa chce zbaviť a čo sichce ponechať. Teraz je vlastne situácia, že všetko je možné predať,závisí len od ponúknutej sumy.
B. Cenová mapa na pozemky, znalecké posudky
Ďalší dokument, ktorý by priniesol prehľad v tejto oblasti, by bolaznalcami vytvorená cenová mapa územia Bratislavy, aby bola dopreduzrejmá orientačná cena pozemkov. Takéto niečo ma napríklad Praha a dokonca existuje samostatná stránka pre celú ČR.
V materiáloch k predajom pozemkov sa občas spomenie, cena podľa znaleckého posudku. Tento ale nikdy nie je súčasťou materiálu!
C. Verejné súťaže
Citujem z horeuvedeného článku v Trende: " v Istanbule sa pozemky v strede mesta predávajú vo verejnej dražbe, ktorú televízia prenáša v priamom prenose."
Čo pamatám, v Bratislave bol len 1 pokus o verejnú súťaž . Preto pokus, lebo súťaž bola zmarená.
D. Referendum o veľkých predajoch
Predaje veľkých pozemkov, ako napríklad pozemky medzi mostami naPetržalskej strane Dunaja spomínané v predošlom bode, alebo Lamačskábrána (predali to sami poslanci v Lamači ,lebo to mal Lamač v správe), by sa mali predávať len cez miestnereferendum. Tak by bolo zaručené, že predaj by bol poriadne odôvodnený,aby zaňho ľudia hlasovali.Čo je veľký predaj sa dá stanovať veľmi ľahkopodľa rôznych kritérií.
E. Predávanie za reálne ceny
Stáva sa, že poslanci pri schvaľovaní predaja navrhnú aj 100 percentnézvýšenie ceny, čiže z veľmi smiešnych 1500 Sk /m2 na smiešnych 3000Sk/m2 a hovoria si aký su geroji. Pri zmarenej verejnej súťaži sa z pôvodných 2000 Sk / m2 cena vyšplhala až na 16150 Sk / m2. Čo je 8 násobok oproti prvotnému zámeru! Ak samagistrát bojí nekalej dohody súťaziacich, ktorí sa dohodnú a podajúpodobne nízke návrhy, môže stanoviť minimálnu cenu. Znalecké posudky acenové mapy by mohli posunúť ceny do úplne iných reálií.
F. Posudzovanie aj iných parametrov okrem ceny
Napríklad históriu a serióznosť žiadateľov. Čerstvo založené firmy,firmy so sídlom v daňových rajoch, firmy s pochybnými spoločníkmi azástupcami, firmy bez skúseností vo výstavbe, tieto všetky automatickyspôsobujú nedôveru.
G. Predávanie zaregulovaných pozemkov
Predávajú sa aj pozemky, ktoré ešte nemajú zonálnu reguláciu. Toto ma 2 aspekty:
1. firma môže stavať bez veľkých obmedzení, lebo aktuálny územný plán skoro vôbec nereguluje
2. nezaregulované pozemky nemajú takú cenu ako zaregulované. Ciže strata pre mesto.
S dodatkom, že predkupné právo by mala mať Mestská časť. Nezabúdajme,že mestské časti sa stále cítia ukrivdené, že mesto im pozemky násilnezobralo.
Odkaz poslancom a úradnikom
Keď sa pýtam obyčajných ľudí, ktorí nemajú špeciálny prehľad v tejtooblasti (nečítajú ani takého články), že aký majú názor na predajepozemkov a na výstavbu, hovoria: " To už im oni všetko predali ", " Už sa dohodli, dostali úplatky" a podobne. Máte šancu si napraviť meno a spraviť predaje nehnuteľností transparentnejšími. Napríklad prijať všeobecne závazné nariadenie o predaji mestských nehnuteľností. Bol by to výraznýposun smerom k občianskej spoločnosti.
Záver
Až do vyriešenia problému deficitumestského rozpočtu ( aj z dôvodu, že štát v roku 2003 prestal dotovaťbratislavskú MHD) sa bohužial nebudeme baviť ČI predávať, ale AKO a ČOpredávať. Do DPB, a.s. ide ročne 1,5 miliardy Sk z rozpočtu mesta.Mesto má naplánované v rozpočte predať nehnuteľnosti za cca 600miliónov ročne. Keď prijde niekto zázračný a zníži tuto sumu (alebonájde ďalšie zdroje), nebude už potreba predávať nehnuteľnosti v takejmiere a mesto môže strategicky uvažovať aj o KÚPE pozemkov.
Zatiaľ ale, prosím o transparentné predaje!