Porovnanie bánk: prístup ku klientovi a bezúčelové úvery

Je mnoho kritérií, na základe ktorých si je možné zvoliť banku. Poplatky, úroky, dostupnosť, ochota a odbornosť pracovníkov, špeciálne výhody (študenti, dôchodcovia) atď. V mojom prvom prehľade som všeobecne zameral na prístup ku klientovi (web stránky, telefónne infolinky a pobočky) a detailnejšie na bezúčelové spotrebné úvery.  Všetky údaje som čerpal zodpovedným študovaním informácií na web stránkach a čo chýbalo, som doplnil informáciami z infolinky. Áno, pridal som aj subjektívne názory a prosím, aby sa diskusia nezvrhla.:)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

 Prehľad webov, telefónnych infoliniek a otváracích hodín k 24.3.2006

bankainfolinkaotváracie hodiny (BA) a linky na zoznamy pobočiekpoznámky 1)
SLSP0850 / 111 888väčšinou 8-17,
hypáče do 20-21
+ infolinka nonstop
- operátor - 1,9,2 ( 1 min to trvá ak to človek nevie čo má stlačiť)
VÚB0850 / 123 000väčšinou 8-18,
hypáče do 20
+ zoznam práve otvorených poboč.
+ infolinka nonstop,
- operátor - treba počkať a ignorovať ponuku cca 20 sekúnd
Tatrabanka0850 / 111 100väčšinou 8-18,
hypáče do 21,
SO 8-12
+ infolinka nonstop,
+ operátor - hneď
- vyhľadávanie pobočiek na webe je pretechnizované, ale
+ zoznam práve otvorených poboč.
Ľudová banka0850 / 123 123väčšinou 8-17,
sem tam do 19-21 
+ otv.hod.všetkých pobočiek naraz
= infolinka 7.00-19.00 a v SO 8.00-13.00
= operátor - 5 (po 20 sek. to prezradia )
Dexianemá8-17-18- nemá infolinku
OTP0850 / 111 222väčšinou 8-17,18,
hypáče do 20-22
+ otv. do 22, to je super
+ otv.hod.všetkých pobočiek naraz
- infolinka nie je nonstop a automatický hlas a web vám neprezradia kedy treba volať, tak vám to ani ja neprezradím
= operátor - 4, # 2)
ČSOB0850 / 111 777väčšinou 8-17-18,
SO zavreté
+ infolinka nonstop,
= operátor - hocičo okrem 1
- vyhľadávanie pobočiek je smrť, po stlačení detailu sa zoznam zavrie
Poštová Banka0850 / 211 211väčšinou 8-17-18,
miestami 19, SO do 12
+ milión pobočiek na základné operácie - na každej pošte
= infolinka PI 7-19, SO 8-13
= operátor - hneď ako je voľný
- pre detail pobočky je nutné použiť klávesnicu
HVB Bank
0800 / 111 777väčšinou 8-16,
1 deň majú dlhý -17-18
+ infolinka nonstop a zadarmo
+ otv.hod.všetkých pobočiek naraz
- operátor - 1, 9 ( 45 sekúnd )
Unibanka0800 / 180 1808-17,
jediná v hypáči do 21
= infolinka zadarmo od 7.00 do 20.00,
= operátor - hneď po privítaní
+ hotlink na každú pobočku priamo z hlavnej stránky
Istrobanka0850 / 111 9999-17, streda do 18,
PI do 16, 1 pobočka
do 20 celý týždeň
- infolinka od 8.00 do 18.00, v iných časoch len pre klientov na inom čísle
= operátor - hneď ako je volný
- na úvodnej stránke je nejaké intro, ktoré sa aj tak samé preskočí

Legenda: PI - piatok, SO - sobota
1) infolinka - myslí sa živý operátor, väčšinou vie vykonať aj operácie na účte
 operátor - akú postupnosť čísiel treba voliť aby vás to preplo na živého človeka
2) OTP infolinka je dosť hardcore, najprv hovoria čísla až potom čo znamenajú,
 všetky ostatné banky to majú naopak. Žeby boli dôvodom maďarskí vlastníci? :)
 Ďalšia zamotávajúca vec je, že v ponuke rozdeľujú možnosti na 2 hlavné oblasti.
 Určite si to vypočujte a radšej si robte poznámky!

 Záleží na akého pracovníka infolinky natrafíte. Rozsah odborností sa veľký (od presnej informácie bez zaváhania po okamžité "poplatok za úver? počkajte mi na linke, zistím to" ). Cez víkend je o to väčší problém, že sa nemajú s kým poradiť. Ďalej som sa stretol s rôznou ochotou, pri niektorých som si myslel, že vypočúvam partizána a naopak inde som mal problém zastaviť príval slov, aby som mohol upresniť svoju otázku.
 Konkrétne hodnotenie pracovníkov infolinky nebudem zverejňovať, nechcem im ublížiť. Verím, že by sa našiel primitívny šéf, kto by sa na nich vyzúril, miesto toho, aby spravil vnútorný prieskum odbornosti infolinky a vonkajší prieskum spokojnosti s ňou.

 Pobočky všetkých bánk majú dnes otvorené aspoň 1 deň v týždni do 18:00 hod ( HVB Bank je negatívny extrém) čo značí zlepšenie oproti minulosti, kedy niektoré zatvárali o 15:00-16:00. Niektoré banky majú priehradky rozdelené podľa druhu, niektoré majú univerzálne priehradky. Podstatné ale pre klienta je, aby sa netvorili dlhé rady, nie každá banka to má zmenežované dobre, či už použila jeden alebo druhý systém.
 V niektorých bankách pracovník na priehradke vyplní žiadosť o platobný príkaz, výber alebo vklad za vás, vytlačí ho a dá vám ho len podpísať. V Tatrabanke vám podstrčia prázdny papierik, aby ste si ho vyplnili sami. Áno, je to uhol pohľadu, klient, ktorý nemá vyplnený papierik , zdržuje ostatných klientov.
 Ďalej nechápem, prečo v niektorých bankách pracovníkom nestačí občiansky preukaz ( ten aj tak potrebujú ) a pýtajú sa aj na číslo účtu. Keď sa na to spýtam, povedia "Ja ho tu nevidím" .

 O detailnejšie hodnotenie fungovania pobočiek bánk by som vás poprosil v diskusii alebo súkromnou správou. Ja to skúsim utriasť do prehľadnej tabulky. Poďme sa ale pozrieť na ponuku Bezúčelových spotrebných úverov:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Maximálne stropy bezúčelových spotrebných úverov k 24.3.2006

linky na info o úverochbez ruči teľa
v
tis.Sk
1 ruči teľ
v tis.Sk
2 ruči telia
v tis.Sk
max
rok
ov
výška
splátky
- web kalk. 2)
poplatky 3)
za úver, za účet/mesiac, za predč. splatenie
+ plusy
- mínusy
= poznámky, zaujímavosti

SLSPbez obmedzenia10nemá2%, 50Sk, 4%- pekné, že neobmedzene, ale nechce sa mi veriť, že to závisí len od výšky príjmu, prescoring nerobia ani cez telefón, len osobne
+ SLSP má aj Obmudsmana 02 / 5957 4888 ;)
VÚB400750n/a7nemá
3345 Sk
2%, 80Sk, 0%!+ 0% za predčasné splatenie!
- nemajú kalkulačku, len tabuľku, cez infolinku sa dá vypočítať
Tatrabanka200300n/a63230 Sk2%, 50Sk, 5% - TB má mätúce informácie, že žiadne zabezpečenie až do 700k,
= keď ste klient tak o 200 viac
= keď bude miesto ručiteľa spoludlžník tak o 200 viac 1) 
Ľudová banka15030050053365 Sk2%, 50Sk, 3%bez komentára :)
Dexia10015030053408 Sk2%, 60Sk, 3%- nízke stropy
OTPnedá1005005nemá2%, 65Sk, 5%- úvery do 200 max. 3 roky
- Sadzobníky v MS Word formáte
- nemajú kalkulačku, bez ručiteľa nedajú, nízke stropy
OTP infol.5010030053300 Sk1,5%, 65sK, 5%- úplne odlišné informácie z infolinky, nízke stropy tiež
ČSOB100200n/a5pseudo
-kalk.
1%/rok!, 30Sk, 5%- kalkulačka počíta len (ne)poskytnutie úveru
- poplatok za úver sa inkasuje každý rok!
- info o stropoch je z webu. infolinka tvrdí, že žiadny strop nie je, asi neaktuálny web
Poštová Banka5010050053383 Sk1%, 30Sk, 1%- úvery do 100 max. 3 roky
+ asi najlepšie poplatky na trhu, ale
- nízke stropy
- kalkulačka: len maximálny úver a splátku
HVB Bank
nedá 300n/a 43160 Sk1%, 89Sk, 4%+ kalkulačka cez Https, vážna vec
+ na webe detailne vysvetlené podmienky posúdenia klienta 
- bez ručiteľa nedajú
Unibankanedá 300n/a42994 Sk
vľavo
1%, 30Sk, 5%= majú aj možnosť predčasnej čiastkovej splátky za ktorú je len 2% poplatok, čiže stačí splatiť všetko okrem 1 Sk, aby ste sa vyhli 5% poplatku ;)
Istrobankanedá
150*
200n/a53378 Sk
nemá
2%, 60Sk, 5%- nemajú kalkulačku
* špec.úver MAXIÚVER, normálny bez ručiteľa nedajú


1) rozdiel medzi ručiteľom a spoludlžníkom, keď som 1.krát volal infolinku, rozdiel bol tom " sú tam iné podmienky ", teta dosť habkala. Teraz už viem, že spoludlžník je blízky rodinný príslušník a ručiteľ nezávislá 3.osoba
2a) orientačné porovnanie web kalkulačiek na model: čistý príjem 20 tisíc, úver 100 tisíc na 3 roky
2b) kde nemali web kalkulačku, je informácia o výške splátky z infolinky
3) poplatky:
 * za úver - % z celej výšky úveru (jednorázovo, okrem ČSOB)
 * za účet - za vedenie úverového účtu (mesačne),
 * za predčasné splatenie - môže sa stať, že úver potrebujete vyplatiť, okrem VÚB vás za to skasírujú 

 Informácie o poplatkoch za upomienky nebudem uvádzať, to si naštudujte sami tí, čo plánujete neplatiť načas. Poviem len toľko, že tie časy, keď prvé dve upomienky boli zadarmo, už sú dávno preč. Banky pochopili, že 200-1000 Sk za 1 obálku je pekný peniaz.

 Istrobanka má špeciálny typ spotrebného bezúčelového úveru: MaxiÚver , do 150 tisíc, oproti klasickému je bez ručiteľa. Nedá sa voliť obdobie, každá výška úveru ma svoju splatnosť (obdobie splácania). Napríklad úver 100 tisíc je na 3,5 roka, čo mi znemožnilo to porovnať s ostatnými. Po prepočte je ale nevýhodnejší ako klasický bezúčelový úver, zrejme počítajú s tým, že je jednoduchý ( netreba ručiteľov, pevná splátka, bez ohľadu na výšku úveru, mení sa len počet mesiacov - niečo ako všetko za 300 :).

 Všeobecne majú banky taký prístup, že čím viac vyhovujete, tým vám možu dať lepšiu úrokovú sadzbu. To znamená, že klientovi, čo len tesne vyhovel ( má malý rozdiel medzi príjmami a výdavkami ), dostane najvyšší možný úver a splátku. Pripadá mi to ako dopredu vybraná sankcia, za prípadné nesplácanie ( za čo ho ale budú sankcionovať tiež). Tento systém, znemožňuje presnejšie informovať klienta o výške splátky, nakoľko finálny úrok dostane až pri schvaľovaní úveru. Ak chce vyskúšať viac bánk, musí podať oficiálnu žiadosť aj s dokladovanými príjmami do viacerých bánk naraz.

 Splátky z kalkulačiek a infoliniek vyšli dosť podobné. Najväčší rozdiel: Dexia 3408 Sk a Unibanka 2994 Sk, čo pripisujem len nastaveniu kalkulačky. Ak na základe tohto porovnania začnú banky meniť výsledky kalkulačiek na priaznivejšie, aby nalákali potencionálneho klienta do pobočky, v ďalšom porovnaní sa zameriam práve na reálnosť údajov v kalkulačkách.
 Doporučujem radšej zdokonaliť kalkulačky o schopnosť vygenerovať dolnú a hornú hranicu výšky splátky .

 Niektoré banky neumožňujú spraviť prepočet schopnosti poskytnúť spotrebný úver cez telefón, a tie ktoré nemajú na webe kalkulačky sú už na výsmech. Áno, chcú nalákať klienta do pobočky a tam mu trieť medové motúzy po nosom. Ale berú klienta o čas a to je podstatnejšie. Takéto banky sú pre mňa podozrivé.

 Informácie z webu a infolinky su v prípade OTP a ČSOB podstatne odlišné. Človek je z tohto zmagorený a musí isť do pobočky, kde dostane 3.sadu rôznych informácií. V prípade nezrovnalosti informácií z ľubovoľnej banky sa osvedčilo volať na infolinku viackrát (a snažiť sa zachytiť iného pracovníka) alebo volať priamo pobočky a taktiež navštíviť viac pobočiek a spraviť si priemer názorov. Sadzobníky si radšej naštudujte sami, tam je to vačšinou jasné. Ale podmienky úverov, väčšinou vyplávajú na povrch až rokovaní o podaní žiadosti. Výminkou v tomto sú informačné stránky o spotrebných úveroch Ľudovej banky a HVB Banky .

 Uff, dúfam, že sa vám to zíde. Ako základný prehľad. Samozrejme na konkréta treba ísť do pobočky a podiskutovať. Môžete získať aj vyšší spotrebný úver, ale účelový . Majú rôzne produkty, napríklad:

SkryťVypnúť reklamu
  • prerobenie bytu

  • kúpa auta (doplatenie ceny auta),

  • úhrada dovolenky, leteniek,

  • uhradenie liečebného a kozmetického úkonu,

  • uhradenie študijného pobytu, školného,

  • úhrada vodičského preukazu v autoškole,

  • uhradenie nákladov za pohreb.

 Ale ja som sa zaujímal o bezúčelový úver, nakoľko chcem zobrať peniaze do kabele a letieť na druhý koniec sveta.

 Pri spisovaní zmluvy o úvere dajte pozor, aby ste radšej priznali všetky ostatné splátky a poistenia. Nakoľko už funguje úverový register, už sa nedá zobrať úver z 5 bánk naraz. Banky si každého klienta v ňom overujú.

 Ak ste zistili nesúlad niektorých údajov zo skutočnosťou, prosím uviesť to v diskusii. Napravím to. Nebol to zámer.

 Nabudúce vám prinesiem porovnanie bánk z hľadiska poplatkov za bežné účty a porovnanie internet bankingov. A čo by ste chceli porovnať vy?
 

Palo Petras

Palo Petras

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  1x

nekompromisný ale konštruktívny kritik Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKritika inštitúciíVýstavbaDopravaPolitikaSpoločnosťEkonomikaInéČítať pri 1.návšteve! v1.1

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

219 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu