I. Nehnuteľnosti
Aha plot! Začína sa stavať! Ešte včera tu bol trávnik/les. Pýtal sa niekto obyvateľov naokolo? Komu patril pozemok? Mestu. Navrhnuté, schválené a predané. Prečo nedostali ponuku na prednostné právo kúpy bezprostrední obyvatelia v okolí? Koncepcia výstavby a územné plány nie sú vystavené na www stránkach zodpovedných organizácií. Áno, dajú sa nahliadať ale predsa žijeme v e-spoločnosti! To nie je pohodlnosť, to je pokrok.
Chcem si zistiť vlastníka pozemku. Musím ísť na katastrálny úrad nakoľko elektronický portál ( http://www.katasterportal.sk ) mi katastrálnu mapu nezobrazí, čiže neviem číslo parcely. Slečna mi ponúkne mapu o rozmere A0 - starú ako republika, prelepovanú 1000 krát. Priorita vlády zrejme digitalizovať mapy nie je. Konečne som prstom po mape našiel šíslo parcely a môžem isť do vedľajších dverí vystáť ďalšiu radu alebo isť domov a vytiahnuť si List vlastníctva cez portál len za 60 Sk oproti 100 Sk na mieste.
Keď už hovoríme o liste vlastníctva, nedá sa z neho zistiť história vlastníkov. Ex-vlastníci, privatizéri, mafiáni sa po predaji nehnuteľnosti môžu pokojne hladkať po brušku, normálnym spôsobom sa k archívnym údajom
nedá dostať.
Navrhujem teda ako prioritu vlády digitalizáciu katastrálnych máp a celkové fungovanie katastrálneho úradu cez grafický vektorový informačný systém. Teraz to tam vyzerá to tam ako v stredoveku. A možnosť žiadať úplný výpis listu vlastníctva (aj s históriou vlastníkov ).
II. Akciové spoločnosti
Chcel som si pozrieť majoritných vlastníkov určitých akciových spoločností. V obchodnom registri ( http://www.orsr.sk ) mi to vrátilo všetko možné, ale vlastníkov ( akcionárov ) nie. Uznávam, že evidovať každého drobného akcionára je nereálne, ale majoritných by sa dalo zvládať, nie?
Paragraf §113 Zákona č. 566/2001 Z.z. Národnej rady Slovenskej republiky o cenných papieroch a investičných službách hovorí o oznamovacej povinnosti pri nadobudnutí podielu na hlasovacích právach, ktorý predstavuje viac ako 5 %, 10 %, 20 %, 33 %, 50 % alebo 66 % všetkých hlasovacích práv. A odstavec 6) toho istého paragrafu: Centrálny depozitár je povinný uverejniť údaje v dennej tlači s celoštátnou pôsobnosťou uverejňujúcej burzové správy do dvoch pracovných dní. A gól na záver: Toto sa týka len obchodovateľných akcií. A u nás väčšina akciových spoločností nemá akcie ponúkané na burze. O majiteľoch týchto spoločností sa legálne nedá zistiť nič.
Vedel by som si predstaviť takú úpravu zákona, aby zmenu v pomere majoritných vlastníkov boli akciové spoločnosti povinné hlásiť do obchodného registra a tento údaj by bol súčasťou verejného výpisu z obchodného registra.
III. Záver
Horeuvedené myšlienky nevyplývajú zo závisti, každému čo si zákonne zaslúži. Boli myslené ako nástroje k väčšej transparentnosti. Máme tu Zákon o slobodnom prístupe k informáciám. Čo nie je tajné, je verejné.