Jedinečná esencialita Rómskeho etnika.

Moje vyznanie, že Rómov mám rada, sa môže v tejto krajine javiť ako priam šialené, napriek tomu sa zaň nehanbím a vždy ho budem prezentovať otvorene a s hrdosťou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Národ Rómov je tak unikátny a jedinečný, že aj vo svetových jazykoch sú pomenovaní veľmi rozmanito a tvoria pestrý fonetický, doslova zvukomalebný kaleidoskop: Gitan, gypsy, zingaro, gitano, ijito, cingere, elo huet, zigeuner, mustalainem, ale nielen foneticky, ale i fonemicky najkrajší je nepochybne latinský gloria (sláva). Dovolila som si preto i ja radšej používať miesto mena Rómovia historicky zažitejšie a medzinárodne zrozumiteľnejšie a mne osobne ďaleko zvukomalebnejšie znejúce pomenovanie „Cigáni“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tunajšia salašnícka kultúra ovešala toto etnikum rôznymi umelými pejoratívami, či priam disfemizmami, ktoré však pramenia z hlbokého nepochopenia a špatnej interpretácie kultúrnych, hodnotových a psychologických jedinečností, či z ich nepoznania.

Verím, že táto esej, ktorú som do podoby stručnej anotácie zostavila z mnohých zahraničných zdrojov, veľa ľuďom, ktorí majú dobré srdce otvorí oči a keď už Cigánsky národ nezačnú milovať, aspoň sa naň začnú pozerať novými – tradičnými stereotypmi nezaslepenými očami a bude ich motivovať ku zamysleniu sa a ku väčšiemu pochopeniu ich – v našich podmienkach zložitého života.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvod Cigáňov bol odjakživa obostretý značným rúškom tajomstva, pôsobia akoby sa vynorili do dejín ľudstva doslova odnikiaľ a nevedno kedy.

Dá sa povedať, že žiaden národ na svete nebol predmetom tak intenzívneho výskumu a bádania jeho pôvodu a to z jednoduchého dôvodu – kultúrne tradície, či mytológia Cigáňov sa neviažu a ani sa nikdy neviazali na žiadne teritórium našej planéty a mohlo by sa zdať, že vlastne akoby prileteli z vesmíru.

Cigáni boli vždy duchom absolútne slobodné bytosti, ktoré nikam nepatrili a ktorých najdôležitejšou životnou ambíciou bolo samotné bytie a radosť zo života.

Až do konca 18. storočia boli teórie pôvodu Cigáňov väčšinou špekulatívne.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1782 zverejnil Johann Christian Christoph Rüdiger výsledky svojho výskumu, kde poukázal na vzťah medzi jazykom Cigáňov a Hinduištinou. Následná práca podporila hypotézu, že cigánština má spoločný pôvod s indoarínskymi jazykmi severnej Indie, s najsilnejšou skupinou cigánštiny v Sinhalese.

Ďalšie dôkazy pre juhoázijský pôvod Cigáňov prišli koncom 90. rokov. Výskumníci, ktorí robili analýzu DNA, zistili, že cigánske populácie nesú veľké frekvencie určitých chromozómov Y (zdedených po otcoch) a mitochondriálnej DNA (zdedených po matkách), ktoré inak existujú iba v populáciách z južnej Ázie.

SkryťVypnúť reklamu

Štúdia genetikov Gresham - Morar a kol.dospelak záveru, že "Cigánisú "zakladajúcou populáciou spoločného pôvodu, ktorá sa následne rozdelila na viacero sociálne odlišných a geograficky rozptýlených skupín". Rovnaká štúdia odhalila, že táto populácia "bola založená približne pred 32-40 generáciami, so sekundárnymi a terciálnymi zakladajúcimi genospeciáciami, ktoré sa vyskytli približne pred 16-25 generáciami, majúca pôvod v sociéte Burush a Pamiris".

Tí majú možné spojenie s tzv. ľuďmi „Domba“, pretožena základe výsledkov genetickej štúdie na Fylogeografii Y-chromozóm Haplogroup H1a1a-M82 z roku 2012 sú predkovia súčasných kmeňov a kastových populácií severnej Indie, tradične nazývaný práve ako „Ḍomba“ a s najväčšou pravdepodobnosťou sú to práve oni, ktorí sú predkovia dnešných moderných európskychCigáňov.

Prvú zachovanú písomnú zmienku, respektíve odkaz, ktorú možno zaradiť medzi takú, ktorá sa týka národa Cigáňov, zanechal v roku 803 historik Theophanes za cisára Nikephorosa I. v súvisloti so vzburou tzv. „Atsinganov“, ktorí boli považovaní za pútnikov a čarodejníkov. A ďalej, že títo Atsingani“ boli povolaní cisárom Konštantínom v roku 1054 aby pomohli zbaviť lesy voľne žijúce zvieratá, ktoré zabíjali jeho dobytok.

V roku 1322 františkánsky mních Simon Simeonis popísal ľudí podobných Cigáďom ako "atsingani" žijúci na Kréte a v roku 1350 Ludolf von Sudheim spomína ľud s jedinečným jazykom, ktorý nazval Mandapolos, slovo, ktoré niektoré teórie mohli pravdepodobne odvodiť od gréckeho slova Mantipolos,ako zloženinu „mantis“ (prorok) a „polos“ (miesto).

Podľa historika Normana Daviesa, zákon z roku 1378, ktorý guvernér mesta Nauplion v gréckom Peloponéze schválil, potvrdzuje, že privilegiá pre "atsingani" je "prvý dokumentovaný oficiálny úradný záznam o Cigáňoch v Európe". Podobné dokumenty predstavujú Cigáňov ako skupinu, ktorá bola vyhnaná z Egypta.

Parížsky kronikár Eustache Deschamps ich v roku 1398 opísal ako čudesne oblečených a dodáva, že Cirkev ich nechala vyhnať za mesto, pretože praktizovali palmové čítanie a predpovedali ľuďom šťastie.

Nasledujúce obdobie nebolo preCigáňov priaznivé, pretože sa ocitli pre svoje vyznávanie slobody v nemilosti Cirkvi, ktorá ich otvorene nenávidela.

Nasledovali násilné vyhnania a deportácie z nemeckého Meissenuv roku 1416, z Lucernu 1471, z Milána 1493, z Francúzka 1504, Aragónska 1512, Švédska 1525, Anglicka 1530 a Dánska 1589.

Najhoršie dopadli Cigánina území dnešného Švajčiarska, kde Cirkev odporučila jednotlivým kantónom, aby všetkých Cigáňov bez rozdielu usmrtili.

Bernská kronikárka menom Diana Muir Appelbaum,bola týmto nariadením cirkvi zhrozená a nechápala ho, pričom popisovala Cigáňov ako úplne neškodných -„jedinečných medzi národmi, pretože nemajú pamäť starobylej a vzdialenej vlasti ich otcov a matiek, ani nežiadajú územie, len chcú voľne putovať, kde zrovna chcú.“

Avšak rozvojom renesancie, kedy brutálna moc Cirkvi postupne upadala, ľudia viac začali chápať jedinečnosť tohto národa a spoločnosť im začala prideľovať zvláštne privilégiá.

Napríklad tak v roku 1596 urobila Anglická kráľovná Alžbeta I.alebo v roku 1683 tak učinil Francúzky kráľ Ludvík XIV, o ktorom je známe, že sa v mnohom nechal cigánskou kultúrou inšpirovať (tanec či spektakularita módy)

I Katarína Veľká v roku 1769 udelila Cigáňom osobitný právny status, ktorý im na rozdiel od nevoľníkov (ktorí boli majetkom príslušných zemepánov) zaručoval slobodu pohybu.

Avšak nie všetci panovníci boli tak osvietení a často krát v snahe Cigáňom „pomôcť asimilovať sa“ v tradičnej väčšinovej kultúre vymýšľali rôzne programy, napríklad Mária Terézia v roku 1758 zakázala Cigáňom stanovať a presúvať sa, dala im postaviť trvalé chatrče a násilne brala cigánske deti od ich rodičov, dávala ich na výchovu do tzv. normálnych rodína podobné hrôzostrašnosti.

Nástupom technickej revolúcie sa stávali Cigáni svojou hodnotovou orientáciou založenou na slobode pohybu a tým aj ich nechuti viazať sa na jedno miesto a pravidelne „pracovať“, nežiadúcou marginálnou sociétou a štátny establishment vymýšľal ďalšie a ďalšie obmedzenia, ktoré do života týchto slobodných bytostí prinášali ťažké rany.

Napríklad v roku 1822 bol vydanýv Anglicku zákon, ktorý zakazoval pohyb voza, ťahaného koňmi po štátnej ceste, ktorý bol ešte umocnený prísnejšou právnou normou zákonom o diaľniciach z roku 1835.

Snahy a všeobecné nálady, či tendencie väčšinovej spoločnosti, ktoré sa (možno v dobrom úmysle) usilovali o penetráciu Cigáňov do majoritnej spoločnosti a „poľudštiť ich“ dostali názov „Antiziganizmus“ a bohužiaľ, aj dnes na začiatku 21 storočia sme svedkami, že tento „..izmus“ je v ľuďoch tak hlboko zakorenený, že neustálymi snahami o jeho aplikáciu, v podstate neustále odsúvame societu Cigáňov na okraj spoločnosti.

Vôbec nerešpektujeme ich duchovnú jedinečnosť, osobité charakterové rysy a ich výnimočnosti, ktoré ich výrazne odlišujú od spoločenskej majority. Miesto toho, aby sme tieto pre nás, do istej miery exotické jedinečnosti umocňovalia naučili sa obdivovať a milovať, tak sa ich spoločnosť snaží udusiť a zničiť, len aby nevytŕčali a boli rovnakí, ako sme my.

I tým kravám a sliepkam na farmách vymýšľame zákony, založené na rešpektovaní ich prirodzenosti, ale na ľudské bytosti – náš vlastný druh úplne zabúdame.

A potom sa čudujeme, že Cigáni v snahe ako tak adaptovať svoje životy v prostredí,ktoré im nerozumie,sa správajú tak, ako sa správajú.

A ich správanie chybne interpretujeme prostredníctvom nášho hodnotového sveta, mysliac si,že ich duchovnú dominanciu tvorí lenbaženie po peniazoch a záhaľke a pritom je to len mýtus živený našou hypoproxiou (nedostatok vnímavosti) ineschopnosťou hyperpsie (zvýšená citlivosť)ich slobodnej mentality, kde sú peniaze len nutnou adaptívnou komponentou v prostredí, kde všade naokolo sú peniaze všetkým.

Či ich zvláštne vnímanie času, ktorému hlboko v génoch chýba cyklicita a ktorý pramení z ich pradávneho spôsobu života, voľného ako vták a ich nemožnosť prekonať túto animozitu interpretujeme ako lenivosť a tak ďalej a a tak ďalej…

A nechápeme a nie sme schopní porozumieť, že práve preto ich chovanie podlieha rôznym aberáciám, často krát s kriminálnym podtextom, pričom ich prejavy bytia nie sú ničím iným, len výrazom bezmocnosti voči nám a najhoršie je, že niekedy už aj voči nim samotným.

Janka Petreková

Janka Petreková

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Vyštudovala som urbanistiku a geografiu. Som autistka s rozvinutým savant syndrómom. To je príčinou, prečo milujem vedomosti a prečo neustále študujem všetky vedy, pričom ma baví nachádzať najnovšie vedecké poznatky, objavy a teórie. Sem tam i ja niečo vymyslím, ale nemám ambície, aby boli moje príspevky chápané ako kompetentné vedecké teórie, samozrejme okrem tém z tých odborov, z ktorých mám vysokoškolské vzdelanie. Považujem sa za ateistku a vedeckú skeptičku. Dlhé roky som robila hlavnú architektku, vedúcu stavebného úradu a vedúcu odboru životného prostredia na mestskom úrade v Ružomberku. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

INESS

INESS

109 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

107 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

146 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu