
Asi nikto nepochybuje, že tzv. umiernení moslimovia naozaj existujú, napriek tomu že ich vlastne ani nepočuť. Pravdu povediac, ja sa im ani nečudujem. Dôvodov je hneď niekoľko.
Veď ozvať sa s kritikou extrémistov, to takmer vždy znamená obrátiť ich pozornosť, hnev a hrozby na seba. A to, že extrémisti to s tými hrozbami myslia väčšinou smrteľne vážne (pre ich obete často doslova smrteľne), o tom pochybuje asi málokto. Platí to rovnako v islamských, tak aj západných krajinách. To je asi prvý a najvážnejši dôvod.
Ďalší možný dôvod je, že ľudia sa síce pýtajú na ich ohlasy, no povedzme si úprimne, čo sa ľahšie predáva cez médiá - mierové výzvy, alebo šokujúce zábery skrvavených tiel. Skúsenosť nám hovorí, že to druhé vyhráva oveľa častejšie.
No a nezanedbateľný dôvod, prečo občasné vyjadrenia umiernených moslimov sa nenachádzajú na prvých stránkach mienkotvorných denníkov, je fakt, že ak sa aj nájde nejaký odvážlivec, ktorému sa podarí vyjadriť svoj názor pred médiami, je často odstrčený do úzadia, lebo jeho či jej názor sa väčšinou nestotožňuje s oficiálnou multikultúrnou politikou danej krajiny.
Aj keď umiernená väčšina mlčí, je tu istá, skupina moslimov s kritickým pohľadom na radikálny islam. Nie sú to síce bežní predstavitelia umiernených moslimov, no sú o to kritickejší a otvorenejší. A čo je podstatné, nemlčia. Ich hlasy a názory som našiel väčšinou to bolo na 10. strane novín.
Jendým z nich je Tawfik Hamid. Nie je to typický umiernený moslim, keďže v mladosti patril k radikálom. Pochádza zo strednej vrstvy, jeho rodičia neboli nábožní. Teraz má 45 rokov, za mlada patril k členom Al-Gama'a al-Islamiyya. Do styku s militatným islamom prišiel počas štúdií medicíny v Cairo. Potom začal navštevovať mešitu stúpencov al-Zawahiriho. No a keďže rozmýšľal viac bolo treba, stal sa z neho oponent militantných moslimov. Preto z obavy o svoju bezpečnosť žije na utajenom mieste, ktoré mu výmenou za jeho informácie poskytli tajné služby západných štátov. Hovorí, že Západ by sa mal prestať pýtať, kde urobil chybu " moslimovia vás režú ako ovce, a vy kritizujete svoju históriu, svoje vlády, svoje náboženstvá. Nechcete pochopiť, že to čo oni robia, nemá nič spoločné s tým čo ste robili vy. Oni tak robia, lebo tak chcú robiť".
Medzi ľudmi, kriticky sa vyjadrujúcimi k otázkam radikálneho islamu, ale aj postoja Západu voči nemu, sú aj ženy. Patria sem napríklad Nazanin Afshin iránskeho pôvodu, Nonie Darwish narodená v Egypte ako dcéra Mustafa Hafeza, veliteľa fedayeenov v pásme Gaza, Wafa Sultana narodená v Sýrii.
Všetky sa zhodujú v názore, že Západ nechce pochopiť vrodenú nekompatibilnosť islamu s náboženskou diverzitou a kultúrnym či spoločenským pluralizmom. Nesúhlasia s tým, ako Západ pozerá na separatistické správanie svojich islamských občanov očami multikulturalizmu. Správanie sa Západu vidia ako jeho kapituláciu. Hovoria, že slabosť Západu priťahuje agresivitu radikálneho islamu. Vyzývajú západných politikov a západné média postaviť sa na odpor jihádu vo vlastných krajinách. Myslia si, že Západ má strach. Má strach s bojí sa to priznať.
Kto sú títo kritici? Sú to agenti kúpení CIA? Sú to ľudia, ktorí prebrali západný pohľad na život? Sú to vôbec ešte moslimovia? Boja sa, že spoločnosť, kde teraz žijú sa zmení na takú, pred ktorou utiekli? To sú otázky, ktoré nás môžu napadnúť pri čítaní ich vyjadrení.
No najdôležitejšia je asi tázka - vidia to oni príliš čierne, alebo my príliš ružovo?
MUSLIM PEACE ACTIVIST TAWFIK HAMID TO SPEAK AT HOUGHTON
The truth, unveiled The niqab isn't about faith, except in credulous liberals' dreams