reklama

Kto tu klame, pán Nikolov?

„Neinšpirovali sme sa v USA, autorom myšlienky Právo na život som ja, a najprv sme ju začali rozvíjať v občianskom združení Pastor Bonus...Až pani Pietruchová prišla v tvrdením, že kampaň vznikla v USA, a že za ňou stojí istý Greg Cunningham, ktorý ju celú financuje. Z jej strany však jednoznačne šlo o vedomé lži.“ Tvrdí v rozhovore pán Nikolov. Skúsme sa teda na tie „vedomé lži“ pozrieť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (283)

Neviem, čo považuje pán Nikolov za inšpiráciu kampane. Neviem, kde sa myšlienka zrodila a ani ma to príliš nezaujíma. Viem však, že podobné kampane vedie CBR v USA už desaťročie. Verejnosť a rovnako i ja vidíme iba výsledok a ten je totožný s americkou kampaňou. Nakoniec, spoluorganizátorom kampane je CBR Europe, ktoré na svojej stránke píše: „Vo svojich projektoch zameraných na vzdelávanie širokej verejnosti využíva know-how amerického Centra pre bioetickú reformu a spolupracuje s niekoľkými podobnými organizáciami v Európe." Vizuál kampane i stránky je totožný s CRB USA, používajú ich materiály výskumy, články...chce teda naozaj niekto tvrdiť, že podobnosť slovenskej kampane s americkou je čisto náhodná?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nielen to. Citujem zo Spravodajcu 2003, ktorý vydáva Fórum života: „V dňoch 29. 10. až 5.11. 2003 navštívil Slovensko aktivista za právo na život zo Spojených štátov amerických Gregg Cunningham. Na niekoľkých prednáškach po celom Slovensku prezentoval aktivity Centra pre bioetickú reformu (CBR), ktorého je zakladateľom... CBR je tvorcom projektu s názvom "Reproductive choice campaign" (Kampaň reprodukčnej voľby), ktorý sa realizuje po celých Spojených štátoch, a jeho podstatou je prezentácia obrázkov umelých potratov vo veľkých zväčšeninách na kamiónoch, ktoré jazdia po celej krajine."

Ostáva len špekulovať, s akým cieľom šéf CBR navštívil Slovensko....podľa mňa to vyzerá ako typická akvizičná návšteva s cieľom rozšírenia pôsobnosti. Výsledok sme videli pred rokom. Alebo sa naozaj mýlim a všetko je len a len náhoda, pán Nikolov?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štatistika nepustí

Nikolov sa v rozhovore chváli úspešnosťou kampane: „V danom mesiaci klesol počet umelých potratov na Slovensku pod tisíc. Exaktne teda možno povedať, že klesol o päťdesiat prípadov, pričom v ďalších mesiacoch, po kampani, sa čísla vrátili na pôvodnú úroveň. Keď si pozriete predchádzajúce roky, v nich žiadny výkyv v septembri nenájdete, a počet potratov bol celkovo vyšší ako v roku 2007."

Neviem, odkiaľ čerpá pán Nikolov údaje pre svoje tvrdenie. Vyžiadala som si zo Štatistického úradu dáta o UPT za posledné roky. Z uvedených dát je jasná dynamika a sezónnosť správania. Počty UPT v jednotlivých mesiacoch závisia od rôznych faktorov. K objektívnym patrí napr. počet pracovných dní resp. sviatkov v mesiaci, ale i sezóna. Napr. v decembri ženy zrejme odsúvajú zákrok a v januári a februári je počet UPT každoročne najvyšší. Môže s tým súvisieť samozrejme aj dovolenkové obdobie a rôzne oslavy ako Silvester, ktoré zvyšujú riziko nechceného otehotnenia. Nechcem špekulovať....jedno je však isté. Predajcovia antikoncepcie zaznamenávajú každoročne v lete nárast užívateliek. Vízia tepla, leta, dovoleniek a relaxu privádza ženy k zrejme k myšlienke na sex a sekundárne k tomu, aby venovali zvýšenú pozornosť ochrane pred nechceným otehotnením a užívali antikoncepciu. Počty UPT na konci leta sú potom každoročne najnižšie, spravidla v septembri. Ak už ženy chcú podstúpiť UPT, zrejme to urobia ešte počas dovolenky, pred nástupom do práce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celkový počet UPT na žiadosť ženy u nás od roku 1989 každoročne klesá. Pokles v roku 2007 v porovnaní s rokom 2006 predstavoval 758, čo predstavuje 6,4%. V mesiaci september sa v roku 2007 vykonalo o 49 UPT menej, ako vlani (7,6% pokles), ale pri porovnaní augustov je tento pokles ešte vyšší - 9,8% a najvyšší je v októbri. V novembri 2007 - teda po mesiac od ukončenia kampane - však ich počet v porovnaní s minulým rokom narástol aj v absolútnej hodnote o 15. V decembri bol zas zaznamenaný najnižší počet UPT, hoci sa žiadna kampaň nekonala.

Ak chce niekto na základe týchto čísel vyvodzovať úspešnosť kampane, stojí na vratkých nohách. Odchýlky v "prospech kampane" sú štatisticky zanedbateľné. Jedná sa o sezónne výchylky, vyskytujúce sa podľa ŠÚ každoročne. Naopak, čísla potvrdzujú neúčinnosť takýchto kampaní. Ak teda pán Nikolov tvrdí, že v predchádzajúcich rokoch v septembri žiadny výkyv nebol, jednoducho v duchu hesla „čo sa babe zachcelo, to sa babe prisnilo" (alebo "topiaci sa stebla chytá"), vedome klame.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tabuľka: porovnanie počtu UPT vykonaných na žiadosť ženy v predošlých dvoch rokoch

Rok

20072006

Mesiac

UPT na žiadosť ženy1

1

1057

21122

2

1009

3

917

1142

4

919

893

5

1054

1005

6

972

1026

7

901

963

8

876

971

9

801

850

10

838

959

11

919

904

12

788

984

TOTAL

11051

11809

Zdroj: Údaje poskytnuté zo Štatistického úradu SR na požiadanie.

1 pri týchto číslach sú vypustené mimomaternicové tehotenstvá a UPT zo zdravotných dôvodov

2 Január a február spolu

Olga Pietruchová

Olga Pietruchová

Bloger 
  • Počet článkov:  182
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu