Na Slovensku sa po zrušení systému národných výborov zaviedol na najnižšej úrovni tzv. duálny model, t. j. oddelený výkon štátnej správy a oddelený výkon samosprávy. Práca na reforme verejnej správy, ku ktorej sa prihlásili parlamentné politické strany vo volebných programoch a vláda SR v programovom vyhlásení, dospela do etapy spracovania projektu Stratégia decentralizácie a reformy verejnej správy v SR. Jej autorom bol splnomocnenec vlády Viktor Nižňanský. Reforma verejnej správy v SR zaznamenala od roku 1990 vznik úradov všeobecnej a špecializovanej štátnej správy, obvodných úradov a ich neskoršie zrušenie, zriadenie krajských úradov, či integráciu roztrieštenej štátnej správy. V roku 1996 , po reforme z dielne Vladimíra Mečiara bolo zriadených 8 krajov a 79 okresov. To sa postupne menilo a v súčasnosti máme 50 obvodných úradov a rôzne úrady špecializovanej štátnej správy. Samospráva na dvoch úrovniach má svoje originálne kompetencie a bol na ňu delegovaný prenesený výkon štátnej správy. Mnoho občanov, našich klientov, má stále problémy pochopiť, ktorý úrad je za čo zodpovedný. Vo vedomí tých, čo už dlhšie pamätajú, stále funguje systém národných výborov.
Vláda Ivety Radičovej sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala uskutočniť kroky smerujúce k zoštíhleniu a zefektívneniu verejnej správy. Ministerstvo vnútra pod vedením Daniela Lipšica vypracovalo "Osnovu analýzy činnosti a efektívnosti verejnej správy spolu s návrhom príslušných opatrení." Vo všetkých úradoch sa znížil rozpočet o 20 a viac %, s čím súviselo rušenie úradníckych miest a znižovanie platov. Jednotlivé obvodné úrady v roku 2011 pripravovali informácie a údaje potrebné na posúdenie ukazovateľov organizácie a činnosti verejnej správy. Podklady z jednotlivých obvodných úradov zosumarizovali jednotlivé oddelenia a Odbor verejnej správy MV SR pod vedením generálneho riaditeľa Jozefa Šimka ich predložil na rokovanie Vlády SR v marci 2012.
Zoštíhlenie a zefektívnenie verejnej správy je opäť v kurze
Robert Kaliňák avizoval najzásadnejšiu reformu štátu od roku 1989 či „úspory zásadného charakteru". Hovoril o rušení úradov a ich reorganizácii a sťahovaní, čo má ušetriť milióny eur ročne.
Reforma verejnej správy, ktorú avizuje minister Róbert Kaliňak vychádza z materiálu „Analýza činnosti a efektívnosti verejnej správy," ktorú sa zaviazala uskutočniť aj Vláda Ivety Radičovej vo svojom programovom vyhlásení.
V materiáli ESO „ Efektívna, spoľahlivá a otvorená štátna správa" je reforma štátu v duchu: „ Občan musí všetko vybaviť na štátnych úradoch jednoducho a s čo najmenšími nákladmi."
Reforma verejnej správy počíta so zlučovaním úradov, ktorých by mala byť ani nie štvrtina. Úradov bude výrazne menej a snaha bude sústrediť ich v jednej budove. Takto sa dá sa ušetriť hlavne v oblasti zlučovania obslužných činností.
Nová systemizácia miest, zjednotenie podmienok a platov v rámci štátnej správy na území celej krajiny by mala vniesť spravodlivosť v odmeňovaní zamestnancov v štátnej a verejnej službe.
Doteraz sa pripravovali analýzy. Výhoda „ jednofarebnej vlády" je v tom, že reforma verejnej správy vzhľadom na parlamentnú väčšinu, môže dostať zelenú. Reforma verejnej správy má legislatívne, finančné, organizačné, vnútro i medzinárodnopolitické súvislosti a nemožno ju vyriešiť jednorazovo. Je to celý rad závažných rozhodnutí so svojimi dôsledkami. Každá reforma má radostné i bolestné stránky. Efekty ale aj dôsledky rozhodnutí sa neobjavia o jeden-dva mesiace. Jednotlivé kroky by mali byť preto uvážené, lebo sa týkajú nielen financií ale aj istôt ľudí, ktorí pracujú vo verejnej správe.
Potrebujeme reformu verejnej správy? Nielen o reforme, ale aj iných témach budeme diskutovať dnes 31. mája 2012 o 17,00 hodine v Aule lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach na pozvanie mimovládnej neziskovej organizácii Aliancia nezávislých.