Na internetovej stránke som našla projekty , ktoré boli financované z Európskeho fondu sociálneho rozvoja a diskutovala som so starostami a riaditeľmi miestnych škôl o niektorých z nich. Vďaka európskym peniazom vložených do rómskych projektov sa v mnohých osadách urobil kus práce, zmodernizovali sa školy a zdravotné strediská v obciach s osadami, ktorým vo vybavenosti modernými technológiami nedokážu konkurovať ani mnohé zariadenia vo veľkých mestách. Veľa peňazí sa však minulo na publicitu, inzeráty, logá, nie vždy najvýhodnejší nákup počítačov, telefonáty, papierovanie.... A čo je najväčším handicapom výsledného efektu projektu? Takmer 100 % nezamestnanosť Rómov v sociálne vylúčených spoločenstvách svedčí o tom, že s efektívnosťou využitia európskych peňazí vložených do rómskych projektov na Slovensku, to nie je všetko v poriadku.
V dňoch 23.-25.5.2011 bude v Bratislave a v Košiciach - stretnutie na najvyššej úrovni- Európske fondy prispievajúce k začleneniu rómskych komunít , ktorého sa zúčastním, aby som s účastníkmi konferencie a so zástupcami Európskej komisii diskutovala o svojich poznatkoch a ponúkla riešenia, na základe skúseností v mojej terajšej funkcii. http://ec.europa.eu/regional_policy/conferences/roma2011/practical_sk.cfm
V rámci prípravy na túto konferenciu som hľadala odpoveď na otázku:" Kde končia peniaze z EÚ vložené do rómskych projektov na Slovensku?" Milióny eur sa k Rómom často nedostanú, ale skončia vo firmách a v agentúrach, ktoré sa cez miestne rómske združenia dostanú k europeniazom . Napríklad v Krásnohorskom Podhradí získalo Občianske združenie rómske víly Džajany 278 300 eur, v rámci ktorého vyškolili 40 ľudí z osady, ktorá má 1300 rómskych obyvateľov. Projekt trval deväť mesiacov a vzdelávala firma Banbury Management z Bratislavy. Združenie gemerských remeselníkov v Krásnohorskej dlhej lúke, kde je iba jedna rómska rodina, získalo ďalších 282 968 eur. Vzdelávanie uskutočňovala firma Vocational Tranings. Výsledkom týchto dvoch projektov bolo viac ako pól milióna eur, z ktorých vyškolili 80 Rómov . Nikto už neskúmal, koľko z nich sa zamestnalo. Alebo futbalový klub v Brezovej pod Bradlom na projekt „Vytvárajme príležitosti pre mladých" získal 294 tisíc eur a futbalový klub v Košariskách na projekt „ Rozvojom zručností k podpore zamestnanosti" 306 tisíc eur. Je zvláštne, že vzdelávanie Rómov zabezpečovali futbalové kluby.Napríklad v z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny zaplatilo za školenie Rómov v rámci projektu, ako si založiť svoj podnik 40 000 eur a za tri analýzy :" Analitycká štúdia potenciálu územia, Výber cieľovej skupiny cez interview, identifikácia a charakteristika cieľovej skupiny 73 500 eur. Čo priniesli tieto peniaze? Nedali sa využiť lepšie?....
V rámci „ Best practice „ som skúmala aj niektoré príklady rómskych projektov v zahraničí. Známy je napríklad medzinárodný projekt Step by step vo vzdelávaní Rómov. Skúsenosti vo vzdelávaní majú aj vo Fínsku. Problémom sú kultúrne odlišnosti a nepripravenosť fínskych učiteľov na vzdelávanie Rómov. V rámci ministerstva školstva tu existuje sekcia rómskeho vzdelávania. V Rumunsku je známy napríklad program Howard Street Tutoring Program. V rámci neho sú vyškoľovaní tútori, ktorí sa venujú individuálne rómskym deťom. K tomuto programu sú špeciálne napísané knihy na základe multikulturality a pomáhajú deťom naučiť sa písať a čítať. Jozefváros day school je projekt , ktorý je známy v Maďarsku. Deti chodia riadne do školy a v rámci tohto programu sa vzdelávajú počas víkendu. Táto škola sprostredkováva hodnotu vlastnej kultúry, rozvoj talentu u detí a vytvára príležitosť na sociálnu mobilitu. Zaujímavým projektom je Gándhího gymnázium v maďarskom Pécsi. Je to internátna škola pre rómske deti, ktorá umožňuje získať až stredoškolské vzdelanie. Vyše polovica absolventov Gándhího gymnázia v juhomaďarskom Pécsi pokračuje v štúdiu na vysokých školách. Vyučovanie v tomto zariadení, ktorého zriaďovateľom a prevádzkovateľom je verejnoprávna Gándhího nadácia, sa začalo v roku 1994. Maďarský model integrácie Rómov do majoritnej spoločnosti sa tu napĺňa prostredníctvom organizovaného vyhľadávania nadaných rómskych žiakov po celom Maďarsku a ich následného vytrhnutia z pôvodného prostredia. Na začiatku bolo založenie gymnázia vnímané negatívne maďarskou verejnosťou, dnes už má škola svoju prestíž a dobré uplatnenie na trhu práce. Talentované rómske deti prichádzajú najmä z okolitých žúp Tolna, Baranya a Somogy, ale už takmer neexistuje v Maďarsku taká župa, z ktorej by nemala škola žiaka.
Nie každý úspešný projekt v EÚ sa dá aplikovať aj na Slovensku, pretože každý členský štát má svoje špecifiká. Napríklad Gándhího " škola v Lučenci , po tom čo sa skončil projekt podporovaný Európskou úniou na finančné pokrytie nákladov na ubytovanie, stravu či cestovné pre rómskych študentov gymnázia zápasila s existenčnými problémami a nakoniec ju zrušili.
Namieste sú tu otázky: Prispievajú Európske fondy k začleneniu rómskych komunít do spoločnosti? Aký je efekt vynaložených finančných prostriedkov v oblasti pomoci Rómom na Slovensku? Ako zabezpečiť prepojenie medzi tretím sektorom, verejným sektorom, príp. komerčným sektorom pri financovaní a zabezpečovaní pomoci Rómom? Akým spôsobom by sa mala sledovať úspešnosť experimentov v rámci tretieho sektora? Ako zabezpečiť dlhodobé a systematické pôsobenie odborníkov v rómskych komunitách?...
V mojich nasledovných blogoch prinesiem aj pozitívne príklady projektov, s ktorými som sa stretla v našom okrese Stará Ľubovňa v čerpaní eurofondov v oblasti vzdelávania rómskych detí.