Škola v Jakubanoch v spolupráci so samosprávou obce dôsledne napĺňa princíp, že vzdelanie je jediná cesta, ktorou sa dá vymaniť z bludného kruhu rómskej osady. Riaditeľ „zmiešanej" rómsko-nerómskej ZŠ s materskou školou PhDr. Ladislav Žilecký sa dlhodobo angažuje vo výchovno-vzdelávacom procese. V zmiešaných obciach , ku ktorým patria aj Jakubany sa ako najväčší problém javí vzájomná nevraživosť rómskych a nerómskych rodičov. V triedach medzi žiakmi tento problém nie je až taký vypuklý , nakoľko škola dokáže rómskych žiakov integrovať vo svojom vzdelávacom procese . Prostredníctvom rôznych podujatí pedagógovia školy hľadajú cesty ako túto nevraživosť znížiť aj medzi rodičmi detí. Pozitívne výsledky, ktoré sú viditeľné v škole na každom kroku svedčia o tom, že vďaka dlhoročným pedagogickým skúsenostiam sa riaditeľovi školy darí úspešne zabezpečovať integráciu rómskych detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Aj slovensko-rómska hudobná skupina, ktorá úspešne reprezentuje školu, je vďaka citlivému prístupu pedagógov školy výsledkom úspešnej integrácie talentovaných rómskych detí. PhDr. Ladislav Žilecký bol toho roku v kategórii ČIN ROKA navrhnutý ako jeden zo 104 nominantov na laureátov ceny Gypsy Spirit.
Pri mojej návšteve školy 3.júna 2011 ma zaujali výsledky projektu, ktoré by mohli byť použité v koncepciách vzdelávania aj na národnej úrovni. Riaditeľ školy PhDr. Ladislav Žilecký formuloval záverečné výstupy z projektu podporeného z európskych fondov do nasledovných bodov:
Vzdelávanie v MŠ, ZŠ a SŠ so zameraním na remeslá v obci pod jednou strechou je optimálnym riešením pre rómskych žiakov. Ukázalo sa, že nultý ročník bez vzdelávania detí v materských školách nepostačuje na ich integráciu. Z tohto dôvodu by bolo nutné venovať pozornosť materským školám, v ktorých by deti z rómskych osád už od 3 rokov mohli získavať hygienické návyky a učiť sa používať slovenský jazyk. Z dôvodu, že sa jedná o originálnu pôsobnosť samosprávy, veľa obcí nemá dostatok financií na prevádzkovanie materských škôl. Štát by mal zmeniť originálnu pôsobnosť obcí v oblasti financovania materských škôl na prenesený výkon štátnej správy.
V učebných plánoch rómskych žiakov na ZŠ by mali prevládať predmety na získavanie manuálnych pracovných zručností a návykov.
Stredné školy by mali končiť výučným listom v odbore, ktorý má predpoklady následného uplatnenia sa v danom regióne. Rómski remeselníci by tak v každom regióne doplnili pracovný trh o deficitné remeselné profesie.
Je dobré, ak je škola v centre obce, neďaleko osady. Škola musí mať vytvorené dobré materiálne aj personálne podmienky pre vzdelávanie, včítane rómskych asistentov učiteľa, ktorí sa nám osvedčili a sú veľmi nápomocní, najmä ak sú to Rómovia (nie je to však pravidlo).
Rómskym žiakom je potrebné sa venovať aj v popoludňajších hodinách v rámci záujmovej činnosti. Keďže majú otúto činnosť záujem, rozvíjanie umeleckého talentu je tiež cestou uplatnenia sa na trhu práce.
Ak by sa uplatnil model vzdelávania rómskych detí od MŠ, ZŠ až po SŠ v každej obci, je potrebné následne riešiť možnosť zamestnania týchto absolventov - remeselníkov vregióne. Je to dôležitá úloha pre kooperáciu štátu a daného regiónu.
Škola v Jakubanoch je aj vďaka spolupráci so samosprávou a zainteresovaných zložiek v obci Jakubany pozitívnym príkladom integrácie rómskych žiakov.