Rozhodnutie súdu integrovanému vzdelávaniu Rómov nepomôže...

Vláda prijala stratégiu pre integráciu Rómov do roku 2020. Dokument pripúšťa, že niekedy sa nedá vyhnúť oddeľovaniu, no iba ak je to dočasné a všetko smeruje k sociálnemu začleneniu. Medzi hlavné ciele vo vzdelávaní je zaradené aj odstránenie segregácie v školách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Problematike integrácie Rómov sa venujem veľmi intenzívne. Navštívila som niekoľko zmiešaných škôl na území nášho spišského regiónu. Diskutovala som s ľuďmi, ktorí rómskej komunite zasvätili celú svoju profesionálnu kariéru. Každá obec je špecifická. Každá rómska komunita je iná, so svojimi prispôsobivými a neprispôsobivými občanmi. Prinútiť vedenie škôl mať zmiešané rómsko-nerómske triedy bez znalosti pomerov v obci je cesta proti integrácii. Je to cesta, ktorá zbytočne znásobuje už aj tak veľké napätie medzi minoritou a majoritou. Vedenie ZŠ v Šarišských Michaľanoch potrebuje dôveru a vzhľadom na špecifickú situáciu by túto základnú školu mali zaradiť medzi výnimky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Šarišských Michaľanoch sa búria rodičia majoritného obyvateľstva a deti vozia radšej do školy v Medzanoch, ďalšie do Sabinova a Prešova. Zo školy odišli aj viacerí učitelia. Paradoxne aj obyvateľom rómskej osady v Ostrovanoch súčasný stav vyhovuje. Nespokojné sú iba mimovládne organizácie Amnesty International Slovensko, Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, Nadácia Milana Šimečku, People in Need Slovenská republika, Poradňa pre občianske a ľudské práva a Quo vadis,o.z., združené v koalícii Za rovnosť vo vzdelávaní. Tieto vítajú rozhodnutie okresného súdu v Prešove, ktorý odmietol segregované vzdelávanie rómskych detí na základnej škole v Šarišských Michaľanoch. Je úmysel mimovládnych organizácií úprimný, alebo je to snaha prihrievať si vlastnú polievočku a urobiť z tejto situácie čo najväčší problém, aby mohli naďalej plynúť peniaze z európskych fondov cez tieto organizácie do rómskej agendy?

SkryťVypnúť reklamu

Poznám pedagógov, ktorí sa venujú rómskym deťom a veľmi dobre vedia, koľko úsilia a trpezlivosti táto práca obnáša. Deti z osady často nevedia po slovensky, väčšinou nemajú základné hygienické návyky, rodičia sa im nevenujú. V zmiešanej triede sú tieto deti odsúdené na neúspech. Mnohé z nich, až na malé výnimky, nedokážu v náročnom učive napredovať rovnako ako ich rovesníci. Pedagógovia sa musia týmto deťom venovať individuálne, tempo prispôsobiť ich možnostiam. Práve v čisto rómskych triedach sa deti viac naučia, zlepšuje sa dochádzka a menej deti prepadáva. Integrácia môže byť zameraná skôr na iné aktivity, ktoré deti spájajú ako spev,tanec a rôzne výchovy.

SkryťVypnúť reklamu

Vo svojich článkoch na svojom blogu som písala o úspešnej integrácii rómskych detí v Základnej škole s materskou školou v Jakubanoch alebo v Základnej škole s materskou školou v Toporci.

MŠ,ZŠ a SŠ v Jakubanoch má v MŠ 59 detí , z toho 22 z rómskej osady, v ZŠ je zo 400 detí 60% rómskych detí, v SŠ je 44 rómskych detí. Projekt školy "Vzdelávanie rómskych žiakov v modernej európskej škole" bol nominovaný medzi 6 najlepších projektov z vyše 500 na Slovensku v sekcii Vzdelávanie. PhDr. Ladislav Žilecký riaditeľ ZŠ s MŠ v Jakubanoch v roku 2011 prevzal z rúk ministra školstva za dlhoročnú riadiacu prácu v základnej škole a za prácu so žiakmi z rómskej komunity Veľkú medailu sv. Gorazda. Škoda, že v poslednej výzve OPV-2011/1.1/06- SORO nebol úspešný ich projekt " Len tvorivo a inovatívne pracujúci pedagóg dokáže vzbudiť u žiakov záujem o získanie nových vedomostí." V toporeckej škole, ktorá má 80% rómskych žiakov , ktorí úspešne ukončia deviaty ročník a väčšina z nich má aj stredoškolské vzdelanie a sú úspešní aj na pracovnom trhu, majú zas problém s dokončením telocvične. Školy patria medzi veľmi úspešné v integrácii rómskych žiakov, preto si zaslúži pozornosť a podporu Ministerstva školstva SR a hlavne podporu projektom, ktoré tomu napomáhajú.

SkryťVypnúť reklamu

Integráciu rómskych detí nemožno nariadiť bez komplexnej znalosti problematiky v danej obci. Súdy by mali konzultovať svoje rozhodnutie so starostami obcí , do kompetencií ktorých základné školstvo spadá. Práve oni najlepšie poznajú dôvody segregácie pri vzdelávaní rómskych detí vo svojej obci. Naopak z každého aj malého úspechu škôl vo vzdelávaní rómskych detí , systém vzdelávania pedagógov a prístupy majoritného a minoritného obyvateľstva v obci treba oceniť a pozitívne príklady mediálne propagovať.

Sobota 21.01.2012 13:00 Boris Koroni; Relácia Zaostrené :téma: Problém so vzdelávaním Rómov. Reláciu si môžete vypočuť v archíve Rádia Lumen http://www.lumen.sk/live-detail.php?id=4


Zita Pleštinská

Zita Pleštinská

Bloger 
  • Počet článkov:  162
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Poslankyňa Európskeho parlamentu v období 2004-2009 Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

109 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

239 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu