Problematike integrácie Rómov sa venujem veľmi intenzívne. Navštívila som niekoľko zmiešaných škôl na území nášho spišského regiónu. Diskutovala som s ľuďmi, ktorí rómskej komunite zasvätili celú svoju profesionálnu kariéru. Každá obec je špecifická. Každá rómska komunita je iná, so svojimi prispôsobivými a neprispôsobivými občanmi. Prinútiť vedenie škôl mať zmiešané rómsko-nerómske triedy bez znalosti pomerov v obci je cesta proti integrácii. Je to cesta, ktorá zbytočne znásobuje už aj tak veľké napätie medzi minoritou a majoritou. Vedenie ZŠ v Šarišských Michaľanoch potrebuje dôveru a vzhľadom na špecifickú situáciu by túto základnú školu mali zaradiť medzi výnimky.
V Šarišských Michaľanoch sa búria rodičia majoritného obyvateľstva a deti vozia radšej do školy v Medzanoch, ďalšie do Sabinova a Prešova. Zo školy odišli aj viacerí učitelia. Paradoxne aj obyvateľom rómskej osady v Ostrovanoch súčasný stav vyhovuje. Nespokojné sú iba mimovládne organizácie Amnesty International Slovensko, Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, Nadácia Milana Šimečku, People in Need Slovenská republika, Poradňa pre občianske a ľudské práva a Quo vadis,o.z., združené v koalícii Za rovnosť vo vzdelávaní. Tieto vítajú rozhodnutie okresného súdu v Prešove, ktorý odmietol segregované vzdelávanie rómskych detí na základnej škole v Šarišských Michaľanoch. Je úmysel mimovládnych organizácií úprimný, alebo je to snaha prihrievať si vlastnú polievočku a urobiť z tejto situácie čo najväčší problém, aby mohli naďalej plynúť peniaze z európskych fondov cez tieto organizácie do rómskej agendy?
Poznám pedagógov, ktorí sa venujú rómskym deťom a veľmi dobre vedia, koľko úsilia a trpezlivosti táto práca obnáša. Deti z osady často nevedia po slovensky, väčšinou nemajú základné hygienické návyky, rodičia sa im nevenujú. V zmiešanej triede sú tieto deti odsúdené na neúspech. Mnohé z nich, až na malé výnimky, nedokážu v náročnom učive napredovať rovnako ako ich rovesníci. Pedagógovia sa musia týmto deťom venovať individuálne, tempo prispôsobiť ich možnostiam. Práve v čisto rómskych triedach sa deti viac naučia, zlepšuje sa dochádzka a menej deti prepadáva. Integrácia môže byť zameraná skôr na iné aktivity, ktoré deti spájajú ako spev,tanec a rôzne výchovy.
Vo svojich článkoch na svojom blogu som písala o úspešnej integrácii rómskych detí v Základnej škole s materskou školou v Jakubanoch alebo v Základnej škole s materskou školou v Toporci.
MŠ,ZŠ a SŠ v Jakubanoch má v MŠ 59 detí , z toho 22 z rómskej osady, v ZŠ je zo 400 detí 60% rómskych detí, v SŠ je 44 rómskych detí. Projekt školy "Vzdelávanie rómskych žiakov v modernej európskej škole" bol nominovaný medzi 6 najlepších projektov z vyše 500 na Slovensku v sekcii Vzdelávanie. PhDr. Ladislav Žilecký riaditeľ ZŠ s MŠ v Jakubanoch v roku 2011 prevzal z rúk ministra školstva za dlhoročnú riadiacu prácu v základnej škole a za prácu so žiakmi z rómskej komunity Veľkú medailu sv. Gorazda. Škoda, že v poslednej výzve OPV-2011/1.1/06- SORO nebol úspešný ich projekt " Len tvorivo a inovatívne pracujúci pedagóg dokáže vzbudiť u žiakov záujem o získanie nových vedomostí." V toporeckej škole, ktorá má 80% rómskych žiakov , ktorí úspešne ukončia deviaty ročník a väčšina z nich má aj stredoškolské vzdelanie a sú úspešní aj na pracovnom trhu, majú zas problém s dokončením telocvične. Školy patria medzi veľmi úspešné v integrácii rómskych žiakov, preto si zaslúži pozornosť a podporu Ministerstva školstva SR a hlavne podporu projektom, ktoré tomu napomáhajú.
Integráciu rómskych detí nemožno nariadiť bez komplexnej znalosti problematiky v danej obci. Súdy by mali konzultovať svoje rozhodnutie so starostami obcí , do kompetencií ktorých základné školstvo spadá. Práve oni najlepšie poznajú dôvody segregácie pri vzdelávaní rómskych detí vo svojej obci. Naopak z každého aj malého úspechu škôl vo vzdelávaní rómskych detí , systém vzdelávania pedagógov a prístupy majoritného a minoritného obyvateľstva v obci treba oceniť a pozitívne príklady mediálne propagovať.
Sobota 21.01.2012 13:00 Boris Koroni; Relácia Zaostrené :téma: Problém so vzdelávaním Rómov. Reláciu si môžete vypočuť v archíve Rádia Lumen http://www.lumen.sk/live-detail.php?id=4