Nie som odborník na operný spev, som len obyčajný konzument, takže sa nejdem púšťať do "odborného" rozboru spevu týchto dvoch súčasných operných velikánov. Nevylučujem, že sú možno aj lepší speváci, technicky dokonalejší, s o niečo kvalitnejším hlasom. Do značnej miery je to aj otázka osobného vkusu, sympatií a aj niečo iného, čo sa ťažko definuje a popisuje.
Spomínam si, že keď som prvý raz počul a hlavne videl Villazóna, najviac ma zaujala jeho schopnosť pobaviť obecenstvo a urobiť z operného recitálu príjemnú zábavu. Diváci sedeli celkom uvoľnene, nie strnulo, netvárili sa nadmieru blazeovane, ale široko sa usmievali. Villazónova mimika a gestikulácia je jedinečná, prežíva každú áriu a vidieť ho na pódiu počas operného predstavenia je zážitok. Opera nie je len o hudbe a speve, je to aj o hereckom umení. Pokiaľ jedno alebo druhé chýba, nie je to ono. Len dokonalá symbióza urobí z opery majstrovské predstavenie, na aké sa nezabúda. Villazón túto schopnosť má, jeho mexický temperament sa nezaprie. Pri pohľade naňho vám bude určite jasné, že to je človek plný emócií a hravosti. Navyše je to šibal, ktorý rozmýšľa, čo by vyviedol. Ako sám povedal, keď môže zažartovať, tak zažartuje, lebo každý sa potom uvoľní a hneď je lepšia atmosféra. Je to hviezda bez hviezdnych manierov, v podstate jednoduchý človek s krásnym hlasom.
Rollando Villazón spieva áriu Cavaradossiho z opery Tosca od Giacoma Pucciniho:
S menom Rollanda Villazóna sa často takmer jedným dychom vyslovuje aj meno ruskej sopranistky Anny Netrebko. Táto rodáčka z Krasnodaru, ktorá vyštudovala spev v Petrohrade a začala svoju kariéru v Moskve, prerazila na svetové operné pódiá v San Franciscu, kde zažiarila v opere Ruslan a Ľudmila od Ivana Glinku. Momentálne vystupuje na všetkých popredných javiskách, predovšetkým v newyorskej Metropolitnej opere, no doma je v Petrohrade, kde si úzkostlivo stráži svoje súkromie. Ale k Petrohradu zrejme ako domov pribudne Viedeň a Salzburg, lebo Anna v auguste 2006 získala aj rakúske štátne občianstvo, čo vyvolalo v Rusku značnú nevôľu i napriek jej vyhláseniu, že je a zostane Ruskou.
Podobne ako Villazón, aj Anna Netrebko očarí nielen svojím hlasom, ale aj výrazným hereckým prejavom, hoci o poznanie decentnejším aký má Villazón. Keď k tomu pripočítame aj nesporný fakt, že Anna je nadmieru pôvabná mladá dáma, sledovať jej vystúpenia je skutočný umelecko-estetický zážitok. Nebolo tomu ináč ani v predstavení Mozartovej opery Don Giovanni, kde Anna Netrebko hrala a spievala úlohu donny Anny, alebo vo Verdiho opere Rigoletto, kde stvárnila Gildu.
Anna Netrebko spieva áriu Musetty z opery Bohéma od Giaccoma Pucciniho:
Nie vždy platí, že keď sa dajú dokopy dve hviezdy, vznikne z toho hviezdne dielo. Keď však v nejakej opere spieva Rolando Villazón a Anna Netrebko, kvalita je vopred zaručená. Ich výkon v Donizettiho opere Nápoj lásky, ktorú vysielali vlani na stanici 3sat, strhol obecenstvo k búrlivému potlesku a neutíchajúce ovácie si vyslúžili aj v Salzburgu po ukončení Verdiho opery La Traviata. Niet divu, že v kritikách oboch často označujú za "dvojicu snov" alebo "hviezdny pár". Hádam ani netreba uviesť, že obaja sú nositeľmi početných hudobných ocenení a americký časopis Time zaradil Annu Netrebko do zoznamu 100 významných ľudí sveta.
Villazón a Netrebko spievajú duet z La Traviaty:
Pokiaľ máte naladenú stanicu arte, máte možnosť pozrieť si a vypočuť oboch umelcov. V stredu 9. mája o 20.15 budú vysielať Massenetovu operu Manon, kde sa v hlavných úlohách predstaví Villazón s Netrebko, v sobotu 12. mája o 8.00 dávajú záznam z Villazónovho vystúpenia v Berlíne a v nedeľu 13. mája ponúka arte o 19.00 recitál Anny Netrebko s barytónistom Dmitrijom Chvorostovským.
Viac informácií o Rolandovi Villazónovi a Anne Netrebko nájdete na ich stránkach: