Takéto medializovanie (dokonca od predstaviteľov vlády!) nebolo veľmi pozitívne pre celú vec. Viacerí slovenskí ministri totiž tú správu nanesťaštie komentovali aj v televízii. O nejakej veľkej profesionalite členov vládneho kabinetu to veru nesvedčí. Bola to ukážka mediálneho cunami. Veď takýto prístup riešenia cez médiá investora spravidla len odradí. Keď správu priniesla aj nemecká tlač, reagovala aj spomenutá automobilka. Nemecký výrobca luxusných automobilov BMW nemá v pláne vybudovať nový montážny závod na Slovensku, uviedol krátko potom hovorca spoločnosti pre agentúru Reuters. Veľkou indiskréciou na Slovensku to vyšlo von skôr než bolo treba. To sa veru nemalo stať.

Centrála koncernu BMW v Mníchove
Markíza vtedy oslovila viacerých vládnych predstaviteľov. Podľa šéfa rezortu diplomacie sa uskutočňuje komunikácia na úrovni zastupiteľského úradu, minister práce zase tvrdil, že všetko je len v prvej fáze a možné sú aj finančné stimuly, minister hospodárstva dal vedieť, že nič o tom nevie nielen on, ale ani agentúra Sario, jedine minister dopravy sa vo výpovedi včas zbrzdil (po zásahu hovorcu), že sa nevyjadrujú a nakoniec prehovoril ešte aj minister financií, že nedá žiadne peniaze. Slovíčko "no comment" by sa mali naučiť viacerí členovia vlády a v pravú chvíľu ho aj použiť. Slovenskí politici sú vo vyhláseniach vraj veľmi opatrní, ale tu to teda niektorí poriadne prestrelili. Veď v prípade akýchkoľvek možných významných investícií, a navyše keď sa jedná o takého partnera akým je BMW, platí staré zlaté pravidlo, že takéto projekty sa cez médiá zásadne nekomentujú. Tak sa priam ukážkovo vyženie možný investor s krajiny.
Na objasnenie uvediem niekoľko faktov, ktoré aspoň s časti odhalia aj pozadie. Možno to bola práve Deutsch-Slowakische Wirtschaftsunion (DSWU), ktorá dala „do klobúka" o výber novej novej lokality pre fabriku aj Slovensko. Dňa 16. januára 2012 som mal príležitosť stretnúť sa na Úrade bavorskej vlády s členom predstavenstva BMW, ktorý je šéfom práve pre produkciu. Myslíte, že som sa s ním rozprával o počasí? V rámci DSWU nasledoval aj osobný a písomný kontakt na dvoch najväčších akcionárov tejto mníchovskej automobilky. Nakoľko som testoval auto MINI s elektrickým pohonom od BMW a zoznámil sa aj so šéfom pre túto inovatívnu oblasť, tak ma zaujímalo, kde sa plánuje sériová výroba elektro-automobilov. Slovensko, ktoré je vo výrobe automobilov v prepočte na obyvateľov už niekoľko rokov svetová veľmoc sa mi zdala celkom vhodná lokalita, čo som tak aj prezentoval.
Nebolo by na čase dať sa aj na Slovensku na inovatívnu cestu v oblasti vývoja a výroby automobilov? Osobne si myslím, že by to bolo vhodné. Práve tu by sa mohla začať kooperácia s BMW, ktorú som v článku naznačil ako možný inovačný projekt mobility pre Vysoké Tatry. Kontaktoval ma akurát starosta podtatranskej Štrby, ktorý sa poďakoval za inšpiráciu. Nemali by si takúto myšlienku osvojiť kompetentné osoby aj vo vládnom kabinete? Určite by to bolo bývalo vhodnejšie, ako dávať interview v slovenskej televízii o nejakých utajených rokovaniach s BMW.
Bohužiaľ sa na slovenskej strane dodnes úspešne ignorujú akékoľvek snahy o aktívny lobing pre domovinu zo strany Slovákov v zahraničí, pri "naštartovaní" rôznych projektov pre Slovensko práve zo zahraničia. Svedčí o tom aj moja tohoročná komunikácia, s dnes už bývalým zástupcom Slovenskej republiky práve tu v Bavorsku. Slovensko sa príliš spolieha na svoju vlastnú ekonomickú diplomaciu, ktorá ale podľa mojich skúseností nie vždy veľmi aktívne prispieva k prezentácii krajiny.
Ešte na jar začala DSWU spolupracovať s jednou slovenskou spoločnosťou, ktorá by bola zabezpečila všetko ohľadom usídlenia sa tejto automobilky na Slovensku. Podľa skúseností zo Slovenska je vhodnejšie takéto veci robiť bez účasti vysokej politiky. Asi tušíte prečo. Len tak na okraj podotýkam, že sa nejednalo o žiadny Kechenec pri Košiciach, ako to bolo neustále úplne myľne medializované. To už bola teda poriadna novinárska kačica.
Pri všetkých investíciách, nielen tých veľkých, investori prioritne posudzujú ekonomickú a politickú stabilitu krajiny, jej lokalitu, infraštruktúru, dostupnosť pracovnej sily, tradíciu daného priemyslu a platovú situáciu vo vybranom regióne. Tu má Slovensko dosť predností, ale aj nedostakov. Automobilky dnes potrebujú aj diaľnice, pretože sklady už nie sú vo fabrikách, ale sú v kamiónoch (produkcia Just in time). V tejto infraštruktúre Slovensko žiaľ výrazne zaostáva. A navyše si Slovensko najnovšími "reformami" vlády, ktoré zhoršujú najmä podnikateľské prostredie, značne uškodilo.
Na záver aj jedna dobrá správa. BMW stále uvažuje o stavbe nového závodu, nakoľko sa cieľ predstavenstva vyrobiť 2 milióny vozidiel ročne bez toho nezaobíde. Šanca teda ešte ostáva, ide teraz o to, ako aktívne a najmä profesionálne sa k nej postaví Slovensko a jeho oficiálni predstavitelia.