Nadácia Pontis už od roku 2010 spolupracuje s partnerskou organizáciou Kasigau Wildlife Trust na projektoch Slovensko-kenskej spolupráce pre moderné školy. Cieľom týchto projektov je zníženie nezamestnanosti absolventov stredných škôl prostredníctvom zakladania IT klubov a cvičných firiem, ktoré prispievajú k rozvíjaniu praktických počítačových a podnikateľských zručností študentov. Nadácia Pontis na tento projekt od roku 2013 pravidelne vysiela dobrovoľníkov a tak sa aj mne naskytla príležitosť navštíviť desať stredných škôl, ktoré sú zapojené v programe s názvom Sote ICT.
Viac informácií o rozvojovej spolupráci v Keni, o aktuálnom projekte, o dosiahnutých výsledkoch a našich cieľoch do budúcnosti môžete nájsť tu, tu a napríklad aj tu. Ak Vás však zaujíma moja osobná skúsenosť, čítajte ďalej.

pozorovanie #1: IT kluby a cvičné firmy majú veľmi obmedzený časový priestor
Väčšina štátnych stredných škôl v Keni je internátnych a študenti, ktorí túto možnosť využívajú sa spravidla dostanú domov raz mesačne na predĺžený víkend. Takýchto študentov vôbec nie je málo. Veľké množstvo stredoškolákov totiž študuje ďaleko od domova a to z veľmi prostého dôvodu. Vlastne z dvoch. Po prvé, rodičia svoje deti posielajú do iných častí krajiny aby boli vystavené novému prostrediu a tak sa čiastočne osamostatnili. A po druhé, nie zriedka sa stáva, že rodina v Keni dennodenne čelí problémom, ktoré sú pre nás na míle vzdialené. Z tohto dôvodu považujú rodičia internátne školy za rozumnejšie riešenie. Dieťa tak má viac priestoru na štúdium.
Ak teda vezmeme do úvahy, že väčšinu študentov máme na škole viac menej nonstop (v prípade, že bývate na internáte, opustiť areál školy je zakázané), ako je potom možné, že nemajú čas na záujmové aktivity? Toto je plus-mínus denný plán nášho internátneho modelového študenta. V sobotu sa vyučuje len pol dňa a v nedeľu sa nevyučuje (časy sa na jednotlivých školách jemne líšia):
4:00 budíček
5:00 - 7:00 tzv. 'morning preps' alebo samo štúdium v triedach, prípadne skupinové diskusie
7:00 raňajky, rozumej čaj
8:00 - 10:30 vyučovanie
10:30 desiata, rozumej čaj, v stredu a v nedeľu aj biely toast s maslom
10:45 - 13:00 vyučovanie
13:00 obed
13:30 - 16:00 vyučovanie
16:00 - 18:00 priestor pre kluby
18:00 večera
18:30 čas na modlitbu
19:00 - 21:30 tzv. 'evening preps' alebo samoštúdium v triedach, prípadne skupinové diskusie
* V celom článku hovoríme o školách, ktoré som navštívila, a teda o školách, ktoré sa nachádzajú v jednom z chudobnejších regiónov krajiny, často vzdialené od väčších miest alebo dedín.
Nesmieme však zabúdať, že v tomto vyčerpávajúcom pláne je potrebné nájsť si čas na záležitosti ako osobná hygiena a teda aj pranie školských uniforiem, bez ktorých by ste sa v triede počas riadneho vyučovania ukazovať nemali.
Akonáhle som sa na vlastné oči presvedčila o tomto systéme, pochopila som, že čas, ktorý na jednotlivých školách mám, musím využiť maximálne efektívne. Do karát mi hral učiteľský štrajk, ktorý trval päť týždňov, a tak som sa študentom na prvých štyroch školách mohla venovať počas celého dňa.


pozorovanie #2: výber mentora a lídra študentov je kľúčový
Študenti sú veľmi často odrazom svojich učiteľov a inak tomu nie je ani v Keni. Výber učiteľa, ktorý má na starosti náš IT klub a cvičné firmy je teda kľúčový. Nakoľko naše IT kluby a cvičné firmy nespadajú do hlavného vyučovacieho plánu a študenti často navštevujú viac ako jeden 'krúžok', napríklad ešte nejaký šport, v ideálnom prípade majú členovia možnosť stretávať sa dva krát do týždňa.
Moja v poradí tretia škola sa citeľne líšila od tých prvých dvoch. Učiteľ, ktorý mal na starosti IT klub a cvičné firmy bol mladý študent pedagogickej fakulty a so svojimi študentmi mal veľmi otvorený vzťah. Na moje veľké prekvapenie mala väčšina študentov aktívne Facebook kontá a jeden z nich dokonca aj profil na LinkedIn. Mail bol samozrejmosťou. Študenti dostali zadanie a ja som ich nechala samostatne pracovať. Niektorí si nasadili slúchadlá a pustili si hudbu. Ak im to pomáha, tak prečo nie. Boli veľmi pracovití a ak si s niečím nevedeli poradiť, o pomoc ma požiadali až keď vyskúšali všetko, čo ich napadlo.

Na ďalšej škole tiež vládla uvoľnená atmosféra. Možno až príliš. Pravdou je, že títo študenti produkovali vo svojich firmách veľmi kvalitné produkty ako napríklad študentské identifikačné karty (originál plastové s potlačou), rôzne druhy certifikátov alebo aj kalendáre a rozvrhy (viď obrázok nižšie). Avšak, kvôli nedostatočným líderským schopnostiam učiteľa častokrát premeškali uzávierky prihlášok do súťaži, ktoré sa organizovali v rámci projektu a taktiež zlyhali v archivácií firemných a klubových dokumentov. Slabé organizačné schopnosti učiteľa a nedostatok motivácie viedli k nízkemu záujmu študentov, ktorí sa počas štrajku rozhodli dať prednosť ceste domov.

pozorovanie #3: pozitívna spätná väzba a záujem o projekt aj na úkor voľného času
Dve z desiatich škôl, ktoré som navštívila boli v projekte úplne nové a o koncepte cvičných firiem dovtedy nepočuli. Hoci sme v tom čase ešte nemali potrebné technické vybavenie pre tieto školy, nestrácali sme čas a rozhodli sme sa učiteľov a študentov s projektom bližšie zoznámiť. Na to, aby študenti lepšie pochopili koncept cvičných firiem, sme im pripravili niekoľko cvičení, ktoré nevyžadovali žiadnu techniku a tiež sme im ukázali príklady práce z iných škôl.

Následne prebehlo hlasovanie o tom, aké cvičné firmy budú založené, kto bude zastávať akú pozíciu vo firme a v samotnom klube, kto bude mať na starosti fotodokumentáciu, atď. Záujem byť súčasťou IT klubu a cvičných firiem bol enormný a na prvej škole pani riaditeľka dokonca skrátila hlavné vyučovanie a tiež spomínané 'evening preps' len preto, aby sme sa mohli študentom dostatočne venovať a správne ich motivovať. Niekoľkokrát sa stalo, že sme spoločné hodiny viedli aj do pol jedenástej večer.
Bohužiaľ, kenské školy dbajú predovšetkým na memorovanie a samotné technológie to nezmenia. Stále hovoríme o štátnych školách v jednom z chudobnejších krajov krajiny, ktoré sa nachádzajú vo vidieckych oblastiach. Nie všetci sú otvorení novým veciam akou je aj integrácia informačných technológií do procesu vyučovania. Preto je vždy príjemné stretnúť sa s otvoreným prístupom zo strany riaditeľky školy, ktorá rozumie benefitom informačných technológií a zároveň si je vedomá možných nástrah.

pozorovanie #4: výrazne zlepšené komunikačné a prezentačné schopnosti
Vďaka projektu si mnohí študenti zlepšili svoje prezentačné a komunikačné schopnosti. Samozrejme nie všetci a do rovnakej miery, no našli sa aj takí, ktorí bez zaváhania odpovedali na otázky počas natáčania krátkeho dokumentu o projekte. Za cieľom zdokonaľovania týchto zručností sa v rámci projektu pravidelne organizujú rôzne workshopy a súťaže.

Ak chcete aby bol Váš biznis v dnešnom svete úspešný, mnohokrát fakt, že predávate kvalitný produkt nestačí. Študenti pochopili, že ak sa v budúcnosti chcú venovať vlastnému biznisu, musia sa vedieť pohybovať a prezentovať aj v online svete. Preto v rámci našich tréningov cvičíme aj mailovú komunikáciu, prácu s Google Drive, Skype rozhovory, administráciu Facebook stránok, základy editovania videí alebo napríklad tvorbu firemných webstránok. Je úplne jasné, že žiadne zo študentských výstupov nie sú na prvý ani druhý krát dokonalé. Sami si často nevšimnú chyby, ktoré napríklad mne 'bili do očí' v prvej sekunde. Niekde však začať treba.


Tento projekt finančne podporil SlovakAid.