Anka Podlesná: Počúvaj. Rob. Uč sa.

Koľkokrát ste počuli od členov vašej správnej rady, že sa máte správať ako firma? Opýtal sa nás Bill Toliver v závere svojej prezentácii o trendoch a pozorovaniach, ktoré budú formovať stratégie neziskového sektora v roku 2016.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

„Najčastejšie túto otázku dostanete, ak míňate viac ako 15 % získaných zdrojov na svoje režijné náklady.“

Následne vytiahol príklad GlobalGiving.org. Ľudia, ktorí tento darcovský portál rozbehli v roku 2002 majú rôzny „background“. Bývalá šéfka pre korporátnu stratégiu vo Svetovej banke, expert na gamifikáciu, dátový analytik, odborníčky na komunikáciu a sociálne podniky. Spojili sa ľudia z rôznych sektorov, aby vytvorili základ pre nový typ ľudských, finančných a intelektuálnych zdrojov. Pustili sa do toho na základe jednoduchej úvahy. Prečo majú neziskovky s úžasným dopadom problém získať zdroje na svoju existenciu?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Treba sa vedieť dobre pýtať. Začiatkom tohto týždňa bola na Slovensku, na pozvanie Nadácie Pontis zakladateľka GlobalGiving.org, Mari Kuraishi. A urobila aj prednášku pre neziskovky z DobraKrajina.sk. Inšpirovala nás v mnohom, no minimálne v jednom. V tom, čo pochopila počas fungovania Global Givingu. Najväčší dopad majú malé neziskovky. A preto má najväčší zmysel sa im venovať.

Na Global Givingu môže mať malá neziskovka zo Zimbabwe rovnaké postavenie ako Unicef. Ak nasleduje cyklus, ktorý pre neziskovky vymysleli. Počúvaj. Rob. Uč sa.

  • Počúvaj komunitu, ktorej slúžiš a rob to, čo im pomáha. Urob si dobrý prieskum.

  • Pracuj. Vyskúšaj niečo a uvidíš, čo sa stane. A zmeraj si výsledky.

  • Uč sa. Čo fungovalo a čo nie. Čo by sa malo zmeniť a čo by si mal urobiť ináč.

  • Zopakuj to! Zapoj to, čo fungovalo. A skús nový experiment. Neustále zlepšuj svoj dopad.

Je teda otázka 15 % na režijné náklady v neziskovom sektore opodstatnená? Keď Steve Jobs v Apple minul 44 % zdrojov na vývoj iPadu a neskôr iPhone, správal sa ako rozumný biznismen? Bez toho by však neprišli inovácie. Môže sa neziskovka správať ako firma?

SkryťVypnúť reklamu

Počúvaj. Rob. Uč sa. To v skutočnosti znamená správať sa ako firma. V Nadácii Pontis sme darcovský portál DobraKrajina.sk založili v roku 2009. Už v tom čase moji kolegovia pracovali na tom, aby malé neziskovky s veľkým dopadom nemuseli zápasiť o svoje prežitie. A každý rok sa pre ne podarí vyzbierať viac. Aj vďaka tomu, že sa správame ako firma. Poctivo pracujeme a učíme sa. Aj z vlastných chýb. Na réžiu si od darcov pýtame dobrovoľných 5 %. Ročne nám takto príde cca 3000 eur. Dá sa z toho postaviť udržateľný darcovský portál? Dá sa z tejto sumy inovovať? Kým sa Global Giving stal udržateľným, prešlo 10 rokov. A z každého daru si sťahujú fixných 15 %.

SkryťVypnúť reklamu

Minulý rok darcovia cez DobraKrajina.sk venovali takmer 100 000 eur. Na pomoc zdravotne znevýhodneným, ľuďom bez domova, na ochranu prírody, zveľaďovanie pamiatok či do boja proti korupcii. Každý dar znamenal dôveru v malú neziskovku, ktorá s takmer smiešnym rozpočtom dokáže veľké veci.

Podobne ako na Global Givingu, aj na Dobrej krajine máme pravidlo, že zaradíme len organizáciu, ktorá musí splniť vopred dané kritériá. Súvisia s finančnou transparentnosťou a schopnosťou komunikovať so svojimi darcami. Zároveň investujeme do ich vzdelania a staráme sa, aby mali k dispozícii najlepšie a čo najjednoduchšie technické zázemie pre darcovstvo. Výzvu na nové organizácie máme aj teraz. Lebo veríme, že malé neziskovky na Slovensku robia skvelú prácu. A medzi nami žijú ľudia, ktorí im chcú pomôcť.

Nadácia Pontis

Nadácia Pontis

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Je jednou z najväčších grantových nadácií na Slovensku. Podporuje firemnú a individuálnu filantropiu, firemné dobro­voľníctvo a presadzuje zodpovedné podnikanie. S firmami spolupracuje na ich filantropických aktivitách, pri tvorbe filantropickej stratégie a spravuje ich nadačné fondy. Strategicky sa sústreďuje predovšetkým na skvalitňovanie vzdelávania a zvyšovanie zamestnateľnosti, odstraňovanie korupcie a netransparentnosti, prekonávanie chudoby a kritických sociálnych problémov, ale aj na vytváranie prívetivejšieho prostredia k ľuďom so znevýhodnením. Podpore komunity nepočujúcich sa venuje už viac ako 10 rokov. Firemné dobrovoľníctvo a pro bono rozvíja aj vďaka najväčšiemu podujatiu firemného dobrovoľníctva v strednej Európe, Nášmu Mestu a Pro Bono Maratónu. Firmy dlhodobo vedie k zodpovednému podnikaniu, aby mali lepší prístup k svojim zamestnancom, zákazníkom, dodávateľom, komunite, životnému prostrediu a podnikali poctivo. Nadácia Pontis je administrátorom združenia zodpovedných firiem — Business Leaders Forum a organizuje ocenenie filantropických aktivít a zodpovedného podnikania, Via Bona Slovakia. Zameriava sa tiež na rozvíjanie darcovstva jednotlivcov cez DobraKrajina.sk a Srdce pre deti. Strategicky sa vo Fonde pre transparentné Slovensko venuje odstraňovaniu korupcie. K jej prioritám patrí aj vzdelávanie, kde oceňuje a rozširuje najinovatívnejšie prístupy cez projekt Generácia 3.0. Presadzuje zahraničnú politiku Slovenska a Európskej únie založenú na hodnotách demokracie, rešpektovaní ľudských práv a solidarite. Skúsenosti, ktoré Slovensko získalo pri budovaní demokratickej spoločnosti a komunity zodpovedných občanov a firiem, posúva ďalej do zahraničia. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

318 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu