„Najčastejšie túto otázku dostanete, ak míňate viac ako 15 % získaných zdrojov na svoje režijné náklady.“
Následne vytiahol príklad GlobalGiving.org. Ľudia, ktorí tento darcovský portál rozbehli v roku 2002 majú rôzny „background“. Bývalá šéfka pre korporátnu stratégiu vo Svetovej banke, expert na gamifikáciu, dátový analytik, odborníčky na komunikáciu a sociálne podniky. Spojili sa ľudia z rôznych sektorov, aby vytvorili základ pre nový typ ľudských, finančných a intelektuálnych zdrojov. Pustili sa do toho na základe jednoduchej úvahy. Prečo majú neziskovky s úžasným dopadom problém získať zdroje na svoju existenciu?
Treba sa vedieť dobre pýtať. Začiatkom tohto týždňa bola na Slovensku, na pozvanie Nadácie Pontis zakladateľka GlobalGiving.org, Mari Kuraishi. A urobila aj prednášku pre neziskovky z DobraKrajina.sk. Inšpirovala nás v mnohom, no minimálne v jednom. V tom, čo pochopila počas fungovania Global Givingu. Najväčší dopad majú malé neziskovky. A preto má najväčší zmysel sa im venovať.
Na Global Givingu môže mať malá neziskovka zo Zimbabwe rovnaké postavenie ako Unicef. Ak nasleduje cyklus, ktorý pre neziskovky vymysleli. Počúvaj. Rob. Uč sa.
Počúvaj komunitu, ktorej slúžiš a rob to, čo im pomáha. Urob si dobrý prieskum.
Pracuj. Vyskúšaj niečo a uvidíš, čo sa stane. A zmeraj si výsledky.
Uč sa. Čo fungovalo a čo nie. Čo by sa malo zmeniť a čo by si mal urobiť ináč.
Zopakuj to! Zapoj to, čo fungovalo. A skús nový experiment. Neustále zlepšuj svoj dopad.
Je teda otázka 15 % na režijné náklady v neziskovom sektore opodstatnená? Keď Steve Jobs v Apple minul 44 % zdrojov na vývoj iPadu a neskôr iPhone, správal sa ako rozumný biznismen? Bez toho by však neprišli inovácie. Môže sa neziskovka správať ako firma?
Počúvaj. Rob. Uč sa. To v skutočnosti znamená správať sa ako firma. V Nadácii Pontis sme darcovský portál DobraKrajina.sk založili v roku 2009. Už v tom čase moji kolegovia pracovali na tom, aby malé neziskovky s veľkým dopadom nemuseli zápasiť o svoje prežitie. A každý rok sa pre ne podarí vyzbierať viac. Aj vďaka tomu, že sa správame ako firma. Poctivo pracujeme a učíme sa. Aj z vlastných chýb. Na réžiu si od darcov pýtame dobrovoľných 5 %. Ročne nám takto príde cca 3000 eur. Dá sa z toho postaviť udržateľný darcovský portál? Dá sa z tejto sumy inovovať? Kým sa Global Giving stal udržateľným, prešlo 10 rokov. A z každého daru si sťahujú fixných 15 %.
Minulý rok darcovia cez DobraKrajina.sk venovali takmer 100 000 eur. Na pomoc zdravotne znevýhodneným, ľuďom bez domova, na ochranu prírody, zveľaďovanie pamiatok či do boja proti korupcii. Každý dar znamenal dôveru v malú neziskovku, ktorá s takmer smiešnym rozpočtom dokáže veľké veci.
Podobne ako na Global Givingu, aj na Dobrej krajine máme pravidlo, že zaradíme len organizáciu, ktorá musí splniť vopred dané kritériá. Súvisia s finančnou transparentnosťou a schopnosťou komunikovať so svojimi darcami. Zároveň investujeme do ich vzdelania a staráme sa, aby mali k dispozícii najlepšie a čo najjednoduchšie technické zázemie pre darcovstvo. Výzvu na nové organizácie máme aj teraz. Lebo veríme, že malé neziskovky na Slovensku robia skvelú prácu. A medzi nami žijú ľudia, ktorí im chcú pomôcť.