„Čo mám robiť? Ako sa mu prihovorím? Môžem sa ho dotknúť? Robím to správne? Toto som asi povedať nemal.....“. Aby sa predavači i nevidiaci cítili pri nákupe komfortne, spoločnosť Billa prišla s nápadom – spustiť na ich pobočkách službu Asistent nákupu pre nevidiacich. Postupne zaškoľujú svojich kolegov na predajniach, kde je koncentrácia nevidiacich vyššia. A my v Nadácii Pontis im s tým pomáhame. Začali sme v Levoči a takto to vyzeralo.
Ako sa zamestnanci i zákazníci Billy na jeden deň ocitli vo svete nevidiacich
Na úvod nám dali praktické rady dámy z Únie nevidiacich a slabozrakých. Vedeli ste, že pri asistovaní nevidiacim je základom komunikácia? Ako snáď pri všetkých medziľudských vzťahoch....

Pozerať sa na svet so sivým zákalom? Aké to je? Rôzne poruchy zraku si mohli zamestnanci Billy vyskúšať na vlastné oči vďaka takýmto špeciálnym klapkám.

A potom sme súťažili. Jeden zamestnanec sa zahral na „nevidiaceho“, jeho kolega na asistenta a spoločne nakupovali. Následne si úlohy vymenili.

„Bol to zaujímavý pocit, nič som nevidel, mohol som sa spoľahnúť len na kolegu. Netušil som, či mi vkladá do košíka to, čo naozaj chcem.“.
„Vedel som, že je to len na chvíľu. Že nič nevidím. Dám dole klapky a je to. Ale čo tí skutoční nevidiaci?“
„Zodpovednosť. To som cítil, keď som kolegu viedol uličkami obchodu.“

Páni na fotke nižšie sú skutoční nevidiaci. Prišli nám porozprávať svoj životný príbeh. Obaja o svoj zrak prišli počas života. Kedysi videli, ale... Autonehoda a degeneratívna porucha šošovky. Mali sme zimomriavky. Páni svoj osud berú s nadhľadom. S určitou ľahkosťou. Tvrdia, že to nie je hendikep. Cítia sa normálne. Chcú žiť normálne. Jeden zbožňuje cestovať lietadlom. Druhý je maratónsky bežec.

Netradičný zážitok z nakupovania mali aj zákazníci Billy. Vyskúšali si chôdzu s bielou palicou....

Zákazníci Billy si mohli vyskúšať aj hmatové pexeso...

...alebo písanie v Braillovom písme na Pichtovom stroji...

Okrem toho sa snažili rozpoznávať všetkými zmyslami okrem zraku rôzne predmety a potraviny.

Bol to veľký deň. Zamysleli sme sa nad tými, ktorí svet nevnímajú očami. A učili sme sa pozerať na nich. Tiež nie očami. Srdcom.

Projekt „Nákupný asistent“ sa realizuje s podporou Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska, Nadácie Pontis, spoločnosti BILLA a občianskeho združenia BILLA ľuďom.

Autorka článku: Dominika Horňáková, programová koordinátorka Nadácie Pontis