
Venujú sa deťom v zlej zdravotnej alebo sociálnej situácii, seniorom, ľuďom s hendikepom v núdzi, bojujú proti korupcii, robia aktivity na skrášlenie verejného priestoru či ochranu životného prostredia. Mnohé neziskové organizácie robia nenahraditeľnú prácu, na ktorú štát často nemá zdroje ani kapacitu. Ich projekty by sa však dali len ťažko realizovať bez finančnej či dobrovoľníckej pomoci druhých. Podobne je to aj s úspešnými startupmi, ktoré majú často vynikajúce a inovatívne nápady, na ktoré potrebujú financie a investorov.
Aj preto sa septembrový Fail Faire z dielne Nadácie Pontis, ktorý sa uskutočnil v Impact HUBe v Bratislave, týkal aktuálnej témy získavania on-line darcov a crowdfundingu.
Len zaregistrovať sa nestačí
O neúspechoch hovoril aj Igor Polakovič z Centra pre filantropiu, ktorý stál pri zakladaní darcovskej brány pre neziskové organizácie Darujme.sk. Dnes ju využíva viac ako 130 neziskoviek na Slovensku, ktoré si ju pridajú na svoju webovú stránku a darcovia môžu podporovať ich aktivity online.
Najčastejšou chybou, ktorú organizácie pri získavaní online darcov robia je, že hoci sa na portál zaregistrujú s úmyslom využívať ho na podporu svojich aktivít, jedna tretina z nich to nerobí. Neziskovky často prepadnú mýtu, že stačí mať na webovej stránke tlačítko “Daruj”, ktorý im zabezpečí viac podpory. O projektoch, na ktoré neziskovky fundraisujú, však musia vedieť v prvom rade ľudia a tí musia byť motivovaní, aby daný projekt podporili.
Stačí raz nakódiť a pôjde to
Igor Polakovič hovoril aj o problémoch, s ktorými sa stretli pri spustení portálu Darujme.sk. Spočiatku si jeho tvorcovia mysleli, že stránku stačí raz nakódovať a bude fungovať. Po jej spustení sa objavili viaceré technické problémy, ktoré museli riešiť za chodu. Aké? Napríklad, darca chcel darovať peniaze, z webu neziskovky sa dostal k platobnej bráne. Lenže, keďže sa stránka dlho naťahovala, potenciálny darca zo stránky odišiel a napokon nedaroval nič. Alebo. Darca daroval peniaze online, ale na stránke sa objavilo oznámenie akoby ešte nič nedaroval. Darcovia sa nevzdávali a skúšali peniaze poslať ešte raz. Takýmto skúšaním však ich peniaze zakaždým odišli na podporu organizácie. Všetko zlé je na niečo dobré. Až 90 percent darcov nechcelo nakoniec viackrát darované peniaze od organizácií späť.
Super projekt, zle nastavená kampaň
O neúspechoch crowdfundingovej kampane hovoril Peter Dendis, ktorý šéfuje online marketingovej agentúre www.Tarantula.sk. Agentúra pripravovala komunikáciu kampane, ktorou sa snažila získať podporu na solárny náramok na nabíjanie mobilu cez Kickstarter.com. Veľká chyba bola, že médiám začali komunikovať produkt až v deň, kedy spúšťali kampaň. Novinári sa však začali o tému zaujímať až mesiac po nej. Poučenie? Ak chystáte kampaň, s médiami komunikujte aspoň dva mesiace pred jej spustením, aby bolo všetko správne načasované. V Tarantula.sk takisto zistili, že ideálny čas na spustenie kampane býva jar alebo jeseň a ak chcete komunikovať svoj projekt alebo produkt, začnite od malých médií.
Čo sa stane, ak nekomunikujete?
Vedeli ste, že ľudia majú tendenciu podporiť aktivity, ktoré už podporil aj niekto iný? Chalani v Tarantule sa snažili pomôcť s jedným projektom cez portál Indiegogo.com. Fundraisingový portál funguje tak, že na neho umiestnite svoj projekt a popíšete, na čo potrebujete podporu. Keď ľudia vidia, že ho niekto podporil, ďalší darcovia majú tendenciu sa tiež pridať, pretože mu veria. Chalani v Tarantula.sk si uvedomili, že o projekte vie málokto. Nestíhali komunikovať s darcami, odpovedať na otázky ľudí. Zistili, že kontakt s podporovateľmi musí byť neustály, lebo aj vďaka nemu sa vytvára komunita okolo dobrého produktu alebo projektu. Ak neexistuje kritická masa, ktorá môže potenciálne produkt chcieť, vaša šanca na úspech je malá.
Keď vám nefunguje portál, je to fail
Počuli ste už o darcovskom portáli DobraKrajina.sk? Cieľom portálu je robiť zo Slovenska lepšiu krajinu a to tak, že dáva možnosť 50 overeným organizáciám získavať podporu na svoje projekty. Anka Podlesná a Sandra Štasselová z Nadácie Pontis robia počas roka rôzne kampane na podporu neziskoviek a získavanie online darcov – či už sa môžu zapojiť do Tvrďáka, Mesiaca bez domova, Restaurant Day a ďalších. Jednou je aj 24-hodinovka pre Dobrú krajinu.
Kampaň je zameraná na široké masy a jej cieľom je za 24 hodín vyzbierať prostredníctvom online čo najviac peňazí na neziskové projekty. Za tri roky existencie kampane dopadla vždy inak a s inými výsledkami. Kým prvý rok sa deviatim neziskovkám podarilo vyzbierať 5 530 eur, druhý rok osem neziskoviek vyzbieralo len 3 396 eur. Dôvodov poklesu darov bolo niekoľko. Najzásadnejším bol výpadok funkčnosti online darovania počas kampane. Úpravy na portáli boli nasadené deň pred spustením kampane. Kvôli tomu nebol dostatočný čas na otestovanie funkčnosti a darcovský portál miestami nefungoval tak, ako mal.
Čo dokážeš zmeniť za 24 hodín?
Tento rok pomáhala s nastavením kampane digitálna reklamná agentúra, ktorá identifikovala aj ďalšie dôvody, prečo nebola predtým úspešná. Kampani chýbal jednoduchý odkaz, ktorý by bol ľahko komunikovateľný. A tak vznikli spoty s jednoduchým messagom: Čo dokážeme zmeniť za 24 hodín? V kampani sa tiež znížil počet neziskoviek, ktoré získavali podporu, z osem na šesť. Vybrali sa tie, ktoré mali potenciál na komunikovanie dopadu svojich aktivít. No najmä sa zacielila facebooková reklama, ktorá zasiahla desaťtisíce ľudí. Počas tohtoročnej 24-hodinovky sa tak podarilo vyzbierať viac ako 10-tisíc eur. A zásadné poučenie? Pozerajme sa na veci jednoducho.
Na ďalší Fail Faire o neúspechoch a poučeniach zo sveta neziskoviek a startupov vás pozývame v stredu 25. novembra o 18:30 h v Impact HUBe v Bratislave.