
Začali sme v malom, ale s veľkou víziou
Vďaka finančnej podpore SlovakAid sme v 2010 začali pilotný projekt vzdelávania učiteľov v počítačových zručnostiach a informatizácií jednej základnej a strednej školy v kenskom kraji Taita Taveta, v dedine Rukanga. V súčasnosti pôsobíme vďaka opakovanej finančnej podpore zo SlovakAid na desiatich stredných školách pod značkou soteICT, čo po svahilsky znamená „každý (s) IKT". Zameriavame sa na školenia učiteľov a výmenné študijné cesty slovenských a kenských pedagógov, rozvoj školských IT klubov a zakladanie cvičných firiem a následne ich medzinárodnú spoluprácu so slovenskými školami. Spolupracujeme aj so Štátnym inštitútom odborného vzdelávania a medzinárodnou organizáciou Practice Enterprise Network. Máme víziu v blízkej budúcnosti pomáhať maturantom, ktorí sa nedostanú na vysoké školy (asi 90%) začať podnikať, alebo nájsť si prácu. SoteICT centrum, ktoré zakladáme v meste Voi bude dúfame skoro okrem asistencie desiatkam študentským cvičným firmám slúžiť aj ako startup hub pre perspektívne podnikateľské iniciatívy a outsourcingové centrum so sociálnym prospechom (social impact sourcing). Viac o našom kenskom projekte, rozvojovej spolupráci a našich postrehoch si môžete prečítať po anglicky na našom tumblri - http://pontisfoundation.tumblr.com/. A projekty kenských a slovenských študentov si môžete pozrieť na FB stránke soteICT.
Video poslané do súťaže slovenských a kenských škôl, kde žiačky z Kajire Girls prezentujú svoju cvičnú firmu. Škola nemala na začiatku projektu elektrinu:
Máme otvorenú myseľ, vyhľadávame synergie a kritiku
Ako pri všetkom v živote, „diabol je v detailoch". Bolo by ľahké pozerať sa na chudobných kenských vidiečanov ako na obete. Ale Keňa má zároveň lepšie služby mobilných operátorov ako Slovensko (a mnohé oblasti USA) a táto krajina vynašla mobilné bankovníctvo (M-Pesa). Žiaci na internátnych školách jedia mäso len pár krát za týždeň, majú často problémy s nedostatkom vody a výpadkami elektriny a namiesto záchodov latríny. Ale to sú záležitosti, ktoré by mala lepšie riešiť kenská vláda. Oveľa väčší problém je prílišný dôraz na súťaživosť a prospech, kde vyhrávajú iba tí najlepší. Školy trápi nedostatok učebných pomôcok a zastarané vzdelávacie postupy. Vidíme, že podobné problémy majú aj naše školy. S tým rozdielom, že kenskí žiaci si vzdelanie a učiteľov oveľa viac vážia, lebo si ho jasne spájajú s nádejou na lepší život a získanie zamestnania. V projekte by sme sa nezaobišli bez partnerov z Kasigau Wildlife Trust a úžasnej logistike a nadšeniu projektového koordinátora Davida Ogigu. Piati učitelia z predchádzajúceho projektu, ktorí navštívili aj viaceré slovenské školy, teraz školia kenských kolegov a sú súčasťou soteICT tímu. Na prvom projekte sme spolupracovali so Základnou školou v Bošanoch a dlhodobo spolupracujeme s Obchodnou akadémiou v Leviciach. Slovenské učiteľky školili kenských kolegov v Keni a na Slovensku o integrácií technológii do vzdelávania, projektovom vyučovaní a fungovaní cvičných firiem. N začiatku sme sa inšpirovali projektom Moderný učiteľ Microsoftu a otcom nápadu preniesť ho do Kene bol Roman Baranovič. Taktiež spolupracujeme od začiatku s firmou eTechnology, ktorá implementuje IT projekty v slovenskom školstve. V Keni sme videli potenciál troch mladých vysokoškolských študentov, ktorí založili startup Elimu Stars a integrovali sme do škôl ich informačný systém a boli sme tak ich prvými zákazníkmi. Využívame kenskú iniciatívu Computers for Schools Kenya a do škôl dodávame repasované počítače od kvalitných značiek, ktoré neskôr ich technici servisujú. Taktiež využívame aj osnovy CFSK pri školení pedagógov. Od začiatku koordinujeme naše kroky s niekdajším poslancom za mesto Voi, ktorého fond tiež podporil školy v nákupe techniky a ako minister turizmu navštívil v roku 2012 na naše pozvanie Slovensko. Naša dobrovoľníčka Ivana Uličná bola od začiatku roka dva mesiace na kenských školách, pozorovala denný život pedagógov a žiakov a zbierala postrehy ako zlepšiť náš projekt. Jasne pomenovala fakt, že cvičné firmy síce predstavujú bezrizikové prostredie pre rozvoj podnikateľských zručností, ale chýba im konkurencia a reálny zákazník, ktorý by tlačil na kvalitu výstupov. Toto do istej miery riešia súťaže medzi školami, ale nedostatočne. Preto cvičné firmy organizujeme do klastra a aktívne im radíme ako spolupracovať a akým podnikateľským prípadom sa venovať. Slovensko-kenský projektový tím tak dospel k súčasnej stratégií, kde chceme skvalitniť všetky úrovne našich služieb pre školy, od interaktívnych technológii, softvéru až po tréningy a posunúť sa aj smerom k práci so šikovnými maturantmi, ktorí sa nedostali na vysoké školy. Tým chceme aktívnejšie asistovať pri zakladaní vlastných spoločností a hľadaní si práce práve cez soteICT Centre. Ak preukázateľne uspejeme, tak chceme takto komplexný a štandardizovaný soteICT projekt rozšíriť aj mimo kraj Taita Taveta.
Vo štvrtok 27. marca o siedmej v Divadle Lab bude predstavenie Zachráň si svojho Afričana, ktoré polemizuje s charitou v podaní celebrít, ale vyzdvihuje potrebu občianskej angažovanosti v dnešnom prepojenom svete. Návštevou predstavenia podporíte náš projekt. Viac informácii o predstavení nájdete na našej stránke.
Jakub Šimek
Programový manažér pre Keňu (ICT4E) a Bielorusko (CSR)