K napísaniu tohto článku ma inšpiroval článok, ktorý ako pokrytie istého (dnes žiaľ čoraz aktuálnejšieho) cestovateľského rizika odporúča poistenie. Poistenie pre prípad zrušenia cesty z dôvodu, že v cieľovej lokalite sa medzičasom (od nákupu cestovateľských služieb) zhoršila bezpečnostná situácia tak, že sa rozhodnete necestovať.
Je dôležité pochopiť, že poistenie by ste potrebovali práve pre prípad, keď sa situácia nezhorší do takej miery, že príslušné orgány vydajú výstrahu vyššieho stupňa (stupeň 3. a 4. z odkazovaného článku). V takom prípade žiadne poistenie nepotrebujete z dôvodu, že poskytovateľ (cestovka, letecká spoločnosť ...) veľmi pravdepodobne sám z bezpečnostného dôvodu tieto služby zruší. A logicky nemôže uplatňovať žiadne storno poplatky.
Je pravda, že som vyhovujúce poistenie pre daný prípad hľadal dávnejšie (tuším dva roky dozadu), ale napriek snahe sa mi vtedy žiadne poistenie, ktoré by pokrývalo toto špecifické riziko nepodarilo nájsť. Buď poistenie storna objednanej služby vôbec neobsahovalo poistný dôvod zhoršenia bezpečnostnej situácie, alebo to muselo byť zhoršenie do takej miery, že žiadny storno poplatok nehrozí.
Ďalším záludným rizikom, proti ktorému by sa cestovateľ rád poistil, sú škody, ktoré vzniknú z dôvodu meškania, či zrušenia letu leteckej spoločnosti (alebo inej dopravnej služby). Keď sa mi začiatkom tohto roku niečo podobné stalo, po prečítaní poistných podmienok som bol presvedčený, že moje poistenie toto riziko pokrýva. Chyba lávky, presnejšie výkladu tých písmeniek a výkladu termínu „spôsobená škoda“.
Ak vám letecká spoločnosť zruší let a ako dôvod uvedie nepriaznivé počasie, zväčša vás presunú na iný let neskôr. Napríklad o 2 dni. Podľa poisťovne vám žiadna škoda z dôvodu zrušenia letu nevznikla. Nanajvýš sú ochotní preplatiť vám náklady na stravu počas tých dní, čo ste museli čakať na nový spoj. Možno ešte náklady na hotel, aj to vás budú presviedčať, že hotel by vám mala zabezpečiť letecká spoločnosť.
Z môjho pohľadu však vznikla škoda, skladajúca sa z nasledujúcich položiek:
Náklady na hotel v mieste, z ktorého sa nedarí odletieť ďalej
Náklady na storno ubytovania v mieste, kam ste sa mali zrušeným letom dostať
Dni dovolenky, ktorú ste strávili časom čakania na náhradný let
V prípade zrušenia letu z dôvodu nepriaznivého počasia sa vám to bude zdať zrejme veľmi zvlášne, ale ja som vtedy chcel uhradiť náklady na kúpu novej letenky na temer rovnaký čas, ako bola zrušená letenka. Pretože zrušenie letu z dôvodu nepriaznivého počasia vôbec nemusí znamenať, že na presne tej istej trase a v tom istom čase žiadne iné lietadlá neleteli.
Do škody spôsobenej zrušeným letom teda nemám záujem špekulatívne zahŕňať nejaké iné náklady, ako náklady len a práve na ubytovanie, či náhradnú dopravu. Napriek tomu som do dnešného dňa nenašiel žiadne poistenie, ktoré by pokrývalo krytie popísanej škody a bolo by dostupné na poistnom trhu na Slovensku.
Ďalším kontroverzným cestovným poistením je poistenie batožiny pri jej meškaní, či strate dopravcom. Z mojich skúseností to poistenie nepokryje viac, ako je ochotný uhradiť letecký dopravca. Nezískate naviac nič, na čo by ste nemali nárok bez poistenia, len na základe dohody o preprave batožiny.
Jediná časť cestovného poistenia, ktorú zatiaľ považujem za rozumné uzavrieť je poistenie liečebných nákladov v zahraničí. Aj keď by som toto poistenie veľmi nerád niekedy použil. Potom evidujem dva druhy poistenia (zrušenie cesty z dôvodu zhoršenia situácie v cieľovej destinácii a pre úhradu škody spôsobenej zrušením, či omeškaním dopravného spoja), ku ktorým som napriek snahe nenašiel poistný produkt, ktorý by reálne pokrýval riziká, nielen zavádzal v poistných podmienkach.