Obyčajnou poštou v obyčajnej obálke mi prišla z banky embosovaná platobná karta. Platobná karta, na ktorej použitie nie je potrebné zadať PIN kód (stačí podpis), dokonca nie je potrebná fyzická prítomnosť karty pri transakcii, pretože pri internetovej platbe stačí zadať číslo karty. V banke mi vysvetlili, že klienti si často zabudnú prísť kartu prevziať. Či už priamo do banky, alebo na poštu, keby bola zásielka poslaná ako doporučená. A preto banka vychádza klientom v ústrety tým, že im obnovenú kartu pred skončením platnosti pôvodnej zasiela obyčajnou poštou.Pracovníčka banky sa ma snažila presvedčiť o bezpečnosti zasielania karty poštou: že karta nie je aktívna, že kartu je možné použiť až po aktivácii klientom, ktorému je karta určená. Ale ak mi niekto obálku s kartou vyberie z poštovej schránky, vyhotoví si kópiu karty a na druhý (tretí ...) deň mi nepoškodenú obálku do schránky vráti späť, ako ma nutnosť aktivácie ochráni pred zneužitím karty? Z môjho pohľadu je zasielanie PK obyčajnou poštou v príkrom rozpore s inými odporúčaniami banky ohľadne PK. Totiž, že platobnú kartu by som nemal dávať z ruky (práve kvôli možnosti si urobiť kópiu), že pri platení kartou by som ju mal mať vždy v dohľade. Naviac blokovanie karty, napríklad po zistení jej zneužitia, je stále dosť drahá služba. Blokácia embosovanej karty často stojí aj 1000,- Sk.Ja som sa teda rozhodol zaslanú platobnú kartu s okamžitou platnosťou zrušiť. Uviedol som aj dôvod: strata dôvery v systém PK v banke. Úprimne priznávam, že aj preto, že mám v inej banke ešte jednu podobnú PK. A táto banka ma vopred upozornila na zmenu spôsobu distribúcie PK a dostal som možnosť požiadať o zasielanie prevydanej karty na pobočku banky.Možno ste si teraz pomysleli, že vás sa problém netýka, pretože nemáte platobnú kartu embosovanú, ale len elektronickú (Maestro, Visa Electron), pri platbe ktorou sa vyžaduje vždy zadanie PINu. Avšak minimálne kartu Visa Electron je už dnes možné použiť na platby cez internet. T.j. len zadaním čísla platobnej karty, bez nutnosti zadať PIN. Tiež ak od vás pri platbách u obchodníkov na Slovensku vyžadujú zadanie PINu, neznamená to, že PIN je potrebný aj v iných krajinách. Nie je to pravda. Nie raz som v zahraničí platil podobnou kartou a zadanie PINu odo mňa vyžadované nebolo.Tento článok nemá byť kritikou konkrétnej banky, preto zámerne neuvádzam, o ktoré banky sa jedná. Pozitívne viem, že v zahraniči môže byť prax ešte horšia. Ako “dobrému klientovi” vám môže byť poštou zaslaná aktívna kreditná karta bez toho, aby ste o jej vydanie požiadali. Mimochodom, toto sa mi stalo už aj na Slovensku, akurát že vydanie kreditnej PK som zbadal pomocou internet bankingu a na moju zdesenú žiadosť o vysvetlenie ma v banke ešte zatiaľ uistili, že tento typ karty nezasielajú poštou a po niekoľkých dňoch položka “vydaná kreditná karta” z internet bankingu zmizla.Rád by som v diskusii poznal vaše názory na spôsob distribúcie platobných kariet. Uvedomujú si tí, ktorí považujú za výhodné zasielanie PK obyčajnou poštou aj riziká? Alebo sa uspokojíme s tým, že po prípadnom zneužití PK budeme chrliť ohne na banku a vzývať všetkých “ochrancov” spotrebiteľa? Nebolo by lepšie už v zárodku žiadať bezpečnejšiu, hoci menej pohodlnú službu?
Pozor na platobné karty
Slobodný trh prináša stále nové a nové možnosti. Snaží sa naplniť požiadavky a želania zákazníkov. Nuž a mne sa stalo, že moja banka splnila také želanie svojich klientov, ktoré mne znemožňuje ďalej využívať jednu z ich služieb