Vývoj služieb našich bánk

Tohto roku je to 15 rokov, čo sme rovnými nohami vhupli do radostného kapitalizmu. Odľahčené spomínanie na to, ako sa od roku 1989 vyvíjali služby našich bánk. Aby sme pri nadávaní na ich dnešné služby nezabudli, ako to bolo v minulosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Približne niekedy v roku 1991

Valuty sa nekupovali v bankách, ale u vekslákov. Takto vyvekslovaných 200 nemeckých mariek som si chcel uložiť na devízový účet. Na otvorenie účtu som v Bratislave, v pobočke VÚB, čakal vo fronte približne 2,5 hodiny. Na prepážke, pekne na stojáka, žiadne sedenie, som absolval byrokratickú procedúru otvorenia účtu a podávam pracovníčke tých 200 mariek. A ona na to, že peniaze sa na účet budú dať vložiť až zajtra, pretože na základe vypísaných papierov sa musí najrpv účet otvoriť v systéme. Predýchavam, niekoľkokrát pomaly počítam do desať, nechám sa poštípať na líce a následne prvý krát využívam novovzniknutú konkurenciu bánk a idem si účet otvoriť do SLSP. Moja prvá otázka: "A budem môcť po otvorení účtu aj hneď vložiť peniaze?" pre zmenu berie dych pracovníčke za prepážkou. Približne o tri roky dostávam list z VÚB, že ak urýchlene nevložím na svoj devízový účet valuty, účet bude zrušený.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 

Približne okolo roku 1996

Pracujem v banke a ako zamestnanec mám možnosť získať ozajstnú embosovanú, medzinárodne platnú platobnú kartu VISA. Dnes úplne bežnú kartu, ktorú vám vydajú k ľubovoľnému účtu, dokonca aj bez účtu ako kreditnú. Na to, aby ju vtedy získal normálny smrteľník, musel uložiť na špeciálny kartový účet 90.000,- Sk a platiť kartou mohol len pokiaľ na účte bol zostatok minimálne 45.000,- Sk, potom musel účet doplniť. Pre nás zamestnancov bol ten vyšší limit 20.000,- Sk. Už vtedy som rád cestoval, karta mi naozaj veľmi dobre poslúžila. Preto som nevidel nič zlé na tom, keď nám ponúkli zamestnaneckú akciu na elektronickú kartu Maestro. Do konca mesiaca v akcii len pre zamestnancov a za 300,- Sk za rok. Naozaj to bola akcia. Ďalší mesiac už bola karta dostupná pre všetkých klientov za 200,- Sk. Ja som pragmatik, nezúril som. Veď kde vám za púhych 100,- Sk dajú také praktické školenie marketingu, obchodných zručností či všeobecných zásad fungovania trhového prostredia.

SkryťVypnúť reklamu

 

Približne okolo roku 1998

na finančný trh vstupuje prvá správcovská spoločnosť a poskytuje možnosť investície do podielových fondov. Najprv som chcel ísť priamo do budovy správcovskej spoločnosti, ale keď mi telefonicky povedali, že investíciu si môžem zariadiť aj v neďalekej pobočke banky, išiel som tam. Na prepážke som požiadal o túto novú službu. Najrpv zháňali pracovníčku, ktorá by mi vedela službu poskytnúť. Tá potom vyzerala naozaj veľmi, veľmi neisto. Preto som v dobrej viere a bez náznaku nespokojnosti povedal, že ja teda nechcem zdržovať (za mnou sa vytváral zástup ďalších klientov) a že predsa len pôjdem na ústredie správcovskej spoločnosti. Pracovníčka zbledla a roztraseným hlasom ma doslova prosila, aby som neodchádzal a predsa len počkal, že ona sa bude snažiť mi vyhovieť. Všetka česť, zvládla to, hoci to trvalo dobrú hodinku. Neskôr som pochopil, že môj dobre mienený úmyslel nezdržovať a ísť na centrálu by ju s veľkou pravdepodobnosťu stál miesto. Ak by som tam, aj keď tiež nie v zlom spomenul, že na pobočke mi nevedeli vyhovieť.

SkryťVypnúť reklamu

 

A sme temer v súčasnosti, povedzme v roku 2004

Už nepracujem v banke, aj bežný účet už mám inde. A práve odtiaľ mi volá pracovník, ktorý sa predstaví ako môj osobný finančný poradca a pozýva ma na pobočku, aby sa mi predstavil osobne. Normálne by som odmietol, ale o financie sa zaujímam a tak ponuku prijímam. Najpr všeobecné bláboly, ako si ma ako klienta vážia, ako sa mi chcú individuálne venovať a tak. A v rámci týchto rečí pán osobný finančný poradca akoby medzi rečou vymenuje rôzne bankové produkty, ktoré vie, že využívam v iných bankách. Jeho prehľad ma viditeľne zaskočí, pretože sa mi hneď začne ospravedlňovať, že ak sa o mňa majú individuálne starať, museli si o mne niečo zistiť. Tak sa chvíľu rozprávame prečo používam konkurenčné produkty, posťažujem sa na nevýhody produktov tej ich banky a on sa mi snaží ponúkať produkty iné. Nakoniec mi ponúka jeden produkt, ktorý je v danej banke naozaj dobrý a mne sa hodí. Snaží sa, produkt vychvaľuje. Tak ho nechám, nech sa vyrozpráva. Potom len s úsmevom konštatujem, že tento produkt už roky využívam. Že sa v tých iných bankách na mňa asi neinformoval dostatočne, veď tam isto podobní finanční poradcovia vedia, aké produkty využívam u konkurencie, t.j. napríklad aj v banke, kde práve končím príjemný rozhovor s mojim novým finančným poradcom.

SkryťVypnúť reklamu

 

Tibor Pospíšil

Tibor Pospíšil

Bloger 
  • Počet článkov:  305
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Léta už tajím svoji příslušnost,k zemi co vyměnila hrubost za slušnost,bo se mi nelíbí morální předlohy,čili papaláši hrající si na Bohy. ...Upřímně řečeno trochu teskno mi je,že nám stačí DEMO-Demokracie.ˇ(c) Tomáš Klus Zoznam autorových rubrík:  Menej štátuTúlavé zápiskyÚvahyFinancieFinančná poradňaZábavná logikaNebuď ovcaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Marcel Rebro

Marcel Rebro

152 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

325 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

36 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

278 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu