Ako sa slovenskí novinári vzbúrili proti kúpe média finančnou skupinou Penta, tak sa niektorí českí novinári vzbúrili proti kúpe ich médií Andrejom Babišom. Dôvody totožné. Pod Babišom by proste nemohli písať slobodne. Vytvorili si nový projekt echo24.cz a dali nám nakuknúť do ich slovníka významu slov „slobodne“, „objektívne“ a podobne.
Kolik let prožijeme v Babišistánu?
Áno, takýto nadpis by skutočne článok v Lidovkách, či iDnes mať nemohol. Je to skutočne taká škoda?
Čísla a štatistiky
Takže mu (Babišovi, pozn. TP) dalo hlas 8 procent Pražanů.
Áno, takto možno budú štatistiku interpretovať odídenci zo SME v prípade nejakého politického Penta projektu. Že presne tie isté čísla pri zvolení napríklad Andreja Kisku takto neintepretovali? Že vtedy základ (z ktorého sa počítajú percentá) bol obmedzený na zúčastnneých voličov a nie na všetkých? Nuž, to je tá objektivita. V preklade z newspeaku kreatívna štatistika.
Ako ich len nemáme radi
Protestní spolky oslovují zpravidla frustrované nižší vrstvy. U nás je problém hlubší, protože Babišovi slouží značná část elit.
pohled na výsledky navíc ukazuje, že vítězil spíš na sídlištích než v širším, lépe situovaném centru Prahy.
Frustrované nižšie vrstvy, ficovoliči, obyvatelia králikární, ľudia, čo pozerajú Farmu, ......
Ako ich len nemáme radi. Demokracia je super vec, ale keby sme tak vedeli zariadiť, aby mohli voliť len „tí naši“.
My a oni
Ale hlavně se najde mezi elitami nebo takzvanými elitami hodně těch, kdo se nechali koupit a fungují jako reproduktory babišovského příběhu.
Elita sme my, každý kto volí Babiša je kvázi elita a určite sa nechal kúpiť. Ach, aké demokratické. Môžete mať auto ľubovoľnej farby, pokiaľ je to čierna.
Selektívna pravda
Babišismus je starý tradiční systém klientů, jak ho zrodila republika ve starém Římě. Spojoval plebeje s patricii. Plebejové (klienti) získávali od patricijů (patronů) společenskou nebo ekonomickou podporu a na oplátku sloužili jejich mocenským zájmům.
Áno, presne takto funguje demokratická politika desiatky rokov. A rozhodne nielen v Čechách a na Slovensku. Skutočnými klientami politikov sú ľudia, čo pomocou politiky manipulujú prirodzenými zákonmi. Napríklad tými trhovými. My by sme samozrejme tiež radi maniupulovali, ale my to robíme „vo verejnom záujme“.
No a o tom to je. Objektívne informovať vs. robiť politiku. Áno, je úplne nepredstaviteľné, že by SME v novej akcionárskej štruktúre mohlo robiť politiku tak, ako to robili minimálne posledných pár rokov. Keď presadzovanie názoru (nič proti subjektívnemu názoru), či až ideológie postupne dostávalo prednosť pred serióznou žurnalistikou. Ale nepochybujem o tom, že nový projekt si nájde svojich verných čitateľov. Dopyt po tých „správnych“ názoroch bol, je a vždy bude. Je to presne opačne, ako u dopytu po pravde. Pravda totiž nie vždy býva príjemná.