Keď zabávač Štefan Skrúcaný spôsobil tragickú dopravnú nehodu, obhajoval sa aj tým, že pred jazdou nepožil alkoholický nápoj. A že pred jazdou zásadne nepije. Na súdnom pojednávaní však znalec potvrdil, že keby pán Skrúcaný nešiel 93km/h, ale rýchlosťou do 73km/h (maximálna povolená bola pritom 60km/h), stihol by zabrzdiť ešte pred miestom zrážky. Len naozaj veľmi nerád používam tento príklad, pretože pán Skrúcaný sa podľa mňa vzhľadom na okolnosti zachoval ako chlap. Čo sa stalo, sa žiaľ už neodstane. Trest ale nemá potrestaného zničiť. Pán Skrúcaný súd presvedčil, že si svoje závažné pochybenie uvedomuje, že ho úprimne ľutuje, že sa snažil zmierniť následky a že má svedomie, ktoré ho bude hrýzť do konca života. Kto si bez viny, hoď kameňom .... Žiaľ, ešte stále sa nájde dosť takých, ktorí by z miesta nehody ušli, respektíve zatĺkali by aj jasné fakty. Ale nie o Skrúcanom som chcel; verte, naozaj nie.
Rýchlosť vozidla má úplne zásadný vplyv na možnosť vzniku kolízie. Ak kolízia nastane, potom rýchlosť vozidla má priamu, ničím neodškriepiteľnú príčinnú súvislosť s jej následkami. To sú fyzikálne zákony, ktoré nezmení ani to, keby ich v prieskume verejnej mienky poprelo neviemkoľko percent respondentov. Ak sa bavíme o jednom (jednom, nie dvoch, ani nie o jeden a pol) pive pred jazdou, tam príčinnú súvislosť nevidím. Naviac účinky jedného piva môže mať aj nadmerná únava, stres; proste duševné rozpoloženie vodiča vozidla, ktoré môže byť zapríčinené aj niečím, čo sa v krvi namerať nedá.
Populárnym terčom a obľúbeným motívom novinárskej uhorkovej sezóny je to, že polícia rozpočtuje (dopredu odhaduje a počíta s) sumu pokút, ktorú od vodičov vyberie za dané obdobie. Ja si myslím takto: polícia má kontrolovať dodržiavanie pravidiel cestnej premávky. Výkon tejto činnosti má svoje náklady. Prečo sa vám zdá nelogické, keď sa polícia snaží, aby väčšiu časť týchto nákladov hradili tí, ktorí pravidlá porušujú? Ja som zástancom razantného zvýšenia policajných kontrol, najmä čo sa týka kontroly dodržiavania maximálnej dovolenej rýchlosti a tiež zástancom zvýšenia pokút za tento prehrešok. Keď sa týmto spôsobom nedokáže zmeniť správanie vodičov, aspoň sa uhradia náklady a zvýši sa zamestnanosť. Ak sa naopak pod tlakom kontrol naučíme povolenú rýchlosť dodržiavať, zachráni sa niekoľko ľudských životov aj keď plán pokút sa nesplní. Aj jeden život by za to to určite stál. A som si istý, že takýto výpadok príjmu štátneho rozpočtu by uvítal aj prísny minister financií.
Som vodič a tiež som len človek. Paradoxne vôbec nemám potrebu ani toho jedného piva a naopak, s dodržiavaním povolenej rýchlosti ......... ach jaj :((. Pane Bože, keď už si ma obdaril tou štipkou zdravého rozumu, že chápem podstatu veci; prosím Ťa, úpenlivo Ťa prosím, daj mi aj vnútornú silu, aby som tým zdravým rozumom dokázal ovládať aj plynový pedál.