CSR alebo jednoducho CR, ako sa pojem po novom začína používať, možno vysvetliť ako všetko, čo robí firma nad rámec zákonných povinností v prospech svojich zamestnancov, komunity či životného prostredia. Tak firmy zakladajú vlastné nadácie, cez ktoré podporujú projekty na zveľadenie prostredia v regióne, podporujú športovcov, organizujú kultúrne podujatia, venujú financie na charitatívne účely.
Iným spôsobom je zapájanie zamestnancov do dobrovoľníckych aktivít. Firma niekedy poskytne jeden pracovný deň, pracovník venuje svoj voľný čas počas víkendu. Vo svojich spoločensky zodpovedných aktivitách sa firmy zameriavajú aj na pole ich pôsobnosti. Ako príklad sa dajú uviesť kampane v oblasti energetiky či telekomunikácií.
Zodpovednosti firiem sa na Slovensku komplexne venujú v PANET – e , v Nadácii Pontis , UNDP či Karpatskej nadácii . Neziskové organizácie upozorňujú na dôležitosť fenoménu, ktorý sa pomaly premenúva na trvalú udržateľnosť. Znamená to, že firma sa v neustále meniacich podmienkach dokáže udržať.
Načo je to všetko dobré? Na jednej strane firmy venujú časť svojho zisku na dobrú vec, na strane druhej dávajú o sebe vedieť. A to sa v dobe, keď majú informácie cenu zlata, vypláca. Trendy ukazujú, že ľudia sa začínajú viac zaujímať o kvalitu výrobku, nielen o jeho cenu. Chcú vedieť, čo sa skrýva za jeho výrobou, aké podmienky panujú v podniku. Navyše, mladí ľudia si pre rozvoj kariéry volia práve firmy, ktoré sa hlásia k spoločenskej zodpovednosti. Ak sa teda chce firma udržať na trhu, nezostáva jej nič iné, ako sa zapojiť.
Pridaná hodnota môže byť nevyčísliteľná. Dobré meno, imidž, vzťahy medzi zamestnancami i v rámci komunity. Otvorené oči. A navyše, firemná zodpovednosť výrazne podporuje zodpovednosť osobnú. Hoci sa snažíme oddeľovať pracovný život od súkromného, málokedy sa nám to darí. Pri zodpovednosti je toto prepojenie viac ako vítané. Lebo nám záleží na tom, ako a kde žijeme.
Katarína Šimková
Co Sa Robi v CSR?
Hovorí vám niečo skratka CSR? Ak áno, viete, že ide o Corporate Social Responsibility, teda po našom spoločenskú zodpovednosť firiem. Na Slovensku sa tento pojem dostáva čoraz viac do povedomia a je dobre, že nielen teoreticky, ale aj v praxi. Ešte stále vám to nič nevraví?