Trinitárny monoteizmus – aplikácia pre každodennú prax

Prvotná biblická správa o stvorení človeka nám hovorí: „a stvoril Boh človeka na svoj obraz, na Boží obraz ho stvoril, muža a ženu ich stvoril" (Gn 1, 27). Boh teda tvorí svet a do sveta človeka a v človeku zanecháva obraz seba, obraz vzťahu, v ktorom Otec miluje Syna láskou, ktorá sa v úplnom dávaní stáva Duchom. „Vtedy Pán, Boh, utvoril z hliny zeme človeka a vdýchol do jeho nozdier dych života. Tak sa stal človek živou bytosťou" (Gn 2, 7). Boh tvorí človeka dychom, a teda Duchom, ktorý vovádza a ukotvuje človeka v tajomstve bytia vo vzťahu, bytia v láske, bytia tým kým človek je.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Byť verný sebe, znamená objaviť v sebe obraz Boha, ktorý jestvuje podľa učenia trinitárnej teológie vo večnom vzťahu Osôb, byť verný človeku znamená realizovať premietnutie tohto obrazu Boha v Trojici do reality sveta a stať sa tak sebou samým. Ak na okamih v duchu tolerancie k ateistom pripustím možnosť neexistencie Boha, tak je potom dvojtisíc ročná biblická správa o Bohu v Trojici (pozri Mt 28, 19) vyjadrením hlbokej túžby ľudstva po bytí vo vzťahu práve preto, že je nemožné nájsť v svete rozumového poznania odpoveď na otázku či je boh projekciou túžby človeka alebo či je človek stvorením z túžby Boha. Akokoľvek, obe správy nám hovoria o tom, že vzťah je človeku bytostne vlastný.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kázne o zrne, ktoré odumrelo, aby vydalo úrodu (Jn 12, 24) občas znejú príliš altruisticky a nedosiahnuteľne náročne. Výstrahy pred egoizmom sú často direktívne a nesú taký silný moralistický podtón, že sa prehliada fakt, že zrno musí najprv dozrieť na to, aby mohlo padnúť do zeme a odumrieť. Ak neexistuje priestor, v ktorom človek spoznáva, buduje a upevňuje vzťah seba k sebe samému, neexistuje možnosť objaviť v sebe obraz Boha, ktorý je vzťahom Osôb a potom už vôbec neexistuje priestor, v ktorom by človek mohol uchopiť svoje naplnenie v bytí vo vzťahu.

A čo by to teda mohlo v praxi znamenať ak by kresťania žili ako striktne trinitárni monoteisti? Mohlo by to napríklad znamenať, že by (sme) vykročili k sebarealizácii v sebatranscendencii vo vzťahoch k človeku, k Bohu, k svetu. Mohlo by to znamenať nebáť sa byť sebou samým, byť sebou samým, prekročiť seba samého a vstúpiť do vzťahu k osobnému bytiu. Mohlo by to znamenať byť verný sebe, čo so sebou implicitne prináša byť verný Bohu a byť verný človeku a tak opätovne naplniť vernosť k sebe. „Milovať budeš Pána, svojho Boha... Milovať budeš svojho blížneho ako seba samého. Iného, väčšieho prikázania, ako sú tieto niet" (Mk 12, 30a.31). Láska, ktorá je však nielen príkazom, láska, ktorá sa v zrelom uvedomovaní si seba, ukazuje človeku ako jeho vlastná a blízka aktivita, ako cesta k naplneniu zmyslu svojho človečenstva, ktoré je obrazom božstva Trojice.

Elena Priesolová

Elena Priesolová

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

som študentka putujúca za poznaním, hľadajúca pravdu, veriaca v dobro... a milujúca dobré pivko :) Zoznam autorových rubrík:  reflexiateológiaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu