Prečo ešte nie je schválená Bezpečnostná stratégia?

Ako hlavný dôvod neschválenia Bezpečnostnej stratégie sa uvádza jej príliš kritický tón voči Rusku. Ako tento článok ukáže, v Stratégií sa uvádza viacero bodov, ktoré sú pre niektorých politických hráčov len ťažko stráviteľné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Bezpečnostná stratégia SR bola vládou schválená ešte 4. októbra 2017, avšak dodnes nebola schválená poslancami NR SR. Vo viacerých médiách prebehli správy o údajnom nesúhlase jednej koaličnej strany s obsahom tejto stratégie, vraj má byť príliš kritická voči Rusku. Myslím si, že dôvodov pre nesúhlas tejto koaličnej strany sa v Bezpečnostnej stratégií vyskytuje viac, preto chcem v tomto článku pomenovať daľšie (možné) dôvody, pre ktoré tento významný dokument ešte stále nebol schválený našim parlamentom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pasáže zo Stratégie, v ktorých je explicitne spomenuté Rusko:

Z pohľadu ochrany bezpečnostných záujmov SR je mimoriadne znepokojujúcim prípadom porušenia základných princípov a noriem medzinárodného práva pričlenenie časti územia Ukrajiny k Ruskej federácii ozbrojenou silou na základe nelegitímneho a nelegálneho referenda na Kryme a v Sevastopole, a jej podiel na vytvorení a udržiavaní ozbrojeného konfliktu v susedstve SR, ktorý má dopad na bezpečnosť a stabilitu celého regiónu. (bod 10)

Vzťahy štátov EÚ a NATO s Ruskou federáciou sa po týchto udalostiach zásadným spôsobom zhoršili, vzájomne boli uplatnené sankčné opatrenia, vojenský potenciál a aktivity Ruskej federácie v blízkosti členských štátov EÚ a NATO narástli, následkom čoho došlo k vojenskému posilneniu východného krídla NATO. Súčasne však pokračuje záujem o dialóg s Ruskom k bezpečnostným otázkam, predovšetkým na pôde Rady NATO – Rusko a v rámci OBSE. (bod 11)

SkryťVypnúť reklamu

Pričlenenie si územia susedného štátu ozbrojenou silou, zvyšujúca sa asertivita Ruskej federácie v zahraničnej a bezpečnostnej politike, a rastúci vojenský potenciál Ruskej federácie viedli k urýchlenej adaptácii NATO po roku 2014. (bod 18)

Blokovať schválenie celej Stratégie kvôli týmto trom bodom nedáva veľký zmysel. Autori v týchto troch citovaných bodoch iba konštatujú čo sa stalo na Krymskom polostove, ako to zmenilo vzťahy Aliancie s Ruskom a následne píšu o adaptácií NATO na tieto udalosti.

Celá Stratégia má 115 bodov a bežný čitateľ nemá čas na to si ju celú čítať, preto uvediem z môjho pohľadu, daľšie “sporné“ pasáže, ktoré bránia jej prijatiu v parlamente.

SkryťVypnúť reklamu

Už v bode 2 sa píše, že „pre SR sa EÚ stala životným a hodnotovým priestorom a NATO obranným a bezpečnostným pilierom.“ V bode 6b sa, napríklad, uvádza „posilňovanie bezpečnosti a stability euroatlantického priestoru, vrátane posilňovania solidarity a súdržnosti NATO a EÚ...udržiavania silnej transatlantickej väzby ako základu kolektívnej obrany v NATO...

Bod 13 ukazuje na to, ako „odstredivé tendencie a šírenie politických prúdov zameraných proti existencii a hodnotám, ktoré EÚ a NATO predstavujú, majú potenciál oslabiť alebo znefunkčniť ich fungovanie, zvrátiť integračný proces, a tým poškodiť bezpečnostné záujmy Slovenskej republiky. Významným faktorom prehlbovania tohto problému je propagandistické a dezinformačné pôsobenie vonkajších a vnútorných aktérov.“

SkryťVypnúť reklamu

V bode 27 sa spomínajú hybridné hrozby, použité počas krízy na Ukrajine, „situácia na juhu a východe Ukrajiny je varovaním, že ozbrojený konflikt v Európe nemusí mať iba podobu priameho vojenského stretu medzi štátmi, ale aj hybridného spôsobu vedenia bojových činností.

Tému pôsobenia cudzích spravodajských služieb (prípad nedávneho vyhostenia ruského občana z nášho územia je ešte v čerstvej pamäti) popisuje bod 29 „Bezpečnostnou hrozbou pre Slovenskú republiku je nárast pôsobenia cudzích spravodajských služieb v SR, a to aj v súvislosti so zvyšujúcou sa úrovňou informatizácie.“

Bod 33 spomína „šírenie protizápadnej propagandy,“ ktoré má korozívny vplyv na dôveru našich občanov v domáce a medzinárodné inštitúcie a podporuje nárast extrémizmu a intolerancie.

Čiastočnú kritiku našej energetickej politiky vyjadruje Stratégia v bode 41, kde tvrdí, že „pretrvávajúca surovinová a energetická závislosť SR predstavuje latentnú bezpečnostnú hrozbu, ktorú však nie je možné v plnej miere eliminovať.“

Pre niektorých politikov môže ešte aj v 21. soročí byť neprijateľný aj bod 53, ktorý hovorí o snahe Slovenska „presadzovať širšie politické zastúpenie žien a posilnenie ich postavenia v rozhodovacích procesoch. Bude podporovať vnímanie žien ako dôležitých aktérov mieru a bezpečnosti s potenciálom posilniť odolnosť komunít a spoločnosti.“

Za kandidáta na najprovokatívnejší bod celej Stratégie menujem bod 55, v ktorom sa autori venujú nášmu členstvu v NATO. Citujem: Členstvo v NATO predstavuje pre SR najvyššiu medzinárodnú záruku obrany a nástroj napĺňania jej bezpečnostných záujmov. SR bude presadzovať, aby NATO zostalo hlavnou platformou pre rozvoj multilaterálnej a bilaterálnej spolupráce v bezpečnostnej a vojenskej oblasti v euroatlantickom priestore....Osobitné postavenie z hľadiska presadzovania bezpečnostných záujmov SR majú vzťahy so Spojenými štátmi americkými (USA), ktoré sú kľúčové pre bezpečnosť Európy. SR sa bude snažiť o ich aktívnu zaangažovanosť pri budovaní stabilnej a bezpečnej Európy.

Už ďalší bod má rovnako nestráviteľné posolstvo pre niektorých politikov, keď spomína, že „SR sa bude snažiť všestranne posilňovať kolektívnu obranu v rámci NATO, a podporí jeho transformáciu a adaptáciu na nové druhy hrozieb a výziev, vrátane posilnenia východného krídla NATO.“

Nemenej dráždivým posolstvom sa vyznačuje aj bod 66, podľa ktorého bude Slovensko „podporovať ďalšie rozširovanie EÚ a NATO, ktoré je prioritou zahraničnej politiky SR a ktoré má dlhodobo pozitívny vplyv na bezpečnosť, stabilitu a prosperitu euroatlantického priestoru.“

V bode 73 sa spomína dôležitosť členstva v NATO a EÚ pre bezpečnosť Slovenska. Členstvo v NATO a EÚ jej zabezpečuje SR medzinárodnú podporu a pomoc pri ozbrojenom napadnutí, pričom SR sa bude pripravovať na poskytnutie pomoci a podpory členskému štátu NATO alebo EÚ v súlade so svojimi zmluvnými záväzkami.

Negatívne reakcie u niektorých politikov môže vyvolať aj bod 75, v ktorom si SR dala za cieľ „spolupracovať s členskými štátmi NATO za účelom budovania odstrašovacej a obrannej kapacity aliancie ako celku.“

V bode 91 sa píše o tom, ako „SR sa bude usilovať o posilnenie dôvery a podpory verejnosti v inštitúcie pluralitnej demokracie, ľudské práva a strategickú orientáciu zahraničnej a bezpečnostnej politiky, ako aj o zvýšenie odolnosti štátu a spoločnosti voči dezinformačnej kampani a propagande zameranej proti jeho hodnotám a záujmom.“

Bezpečnostná stratégia je z môjho pohľadu napísaná odborne, reálne vykresľuje súčasný stav a spĺňa podmienky na to, aby bola určujúcim dokumentom slovenskej bezpečnostnej politiky na ďalšie roky. Tento článok mal ukázať na tie najcitlivejšie pasáže Bezpečnostnej stratégie, ktoré môžu vyvolať nesúhlasné reakcie u niektorých politikov. Bohužiaľ, odďalovanie jej prijatia iba prináša zbytočnú neistotu u našich spojencov a nepridáva na povesti Slovenska, ako zodpovedného a čitateľného partnera.

Bezpečnostná stratégia sa dá stiahnuť napíklad odtiaľto: mepoforum.sk/wp-content/uploads/2017/09/Návrh-Bezpečnostnej-stratégie-SR.pdf 

Juraj Privits

Juraj Privits

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mladý človek so záujmom o veci, ktoré sa dejú za hranicami Slovenska. Rád by som svojim čitateľom ukázal, že aj mladí ľudia môžu mať rozhľad a záujem o témy, ktoré mladým ľudom bežne nie sú blízke, a že aj mladí ľudia môžu priniesť niečo konštruktívne do verejnej debaty. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

109 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu