1. Zmena komunikácie - z monológu na dialóg
Tradičné médiá sú založené na divákoch. A tu je práve ich hlavná nevýhoda. Divák sa totiž díva - nič viac. Pri sociálnych médiách človek zastáva funkciu diváka, prispievača, tvorcu a šíriteľa. Pasívne pozeranie na obrazovku vystriedalo aktívne zapájanie sa do komunikácie medzi tvorcom obsahu a príjmateľom. Ľudia majú možnosť vyjadriť svoj názor jednoduchým “like-om” alebo prispieť do diskusie v komentároch pod blogom. Nič im nebráni začať obsah tvoriť, či už natočiť video alebo napísať blog. Pomenovanie “sociálne médiá” je teda široký pojem, ktorý zahŕňa sociálne siete, blogy, zdielanie videa a fotiek, wiki, podcasty atď.
2. Demokratizácia obsahu
Sociálne médiá teda tvoria ľudia. Obyčajní smrteľníci ale aj profesionálni autori, novinári, alebo marketéri - všetci. To samozrejme znamená, že človek má k dispozícii množstvo názorov na jednu vec. Či už je to politický škandál alebo nový produkt na trhu, vždy bude viacero názorov. Ak teda práve zháňam nový mobilný telefón a páči sa mi Blackberry Curve tak si možem pozrieť, čo o ňom hovoria ľudia, alebo si pozriem recenziu. Väčšina tohoto obsahu pochádza od bežných ľudí, ktorí majú nejakú skúsenosť s týmto produktom. Teraz si teda môžem zistiť nielen to, aké krásne veci hovorí o produkte firma Blackberry, ale aj to čo si o ňom myslí svet.
3. Revolúcia marketingu
Do tvorby a zdielania tohoto obsahu sa zapájajú aj firmy. Chcú sa zúčastniť diskusie k ich produktom a chcú počúvať, čo o nich hovoria ľudia. Marketing na sociálnych médiach je teda postavený práve na prispievaní firiem do tvorby debát a zdielaní názorov. Reklamný banner na pravej strane vášho Facebooku sa tak stáva menej podstatným prvkom. Niektoré firmy silu sociálnych médií pochopili už dávno a iné ešte úplne nie. Úspešné využitie potvrdila firma Blendtec a ich megaúspešný YouTube seriál ¨Will it blend?¨
Tento jednoduchý chytľavý nápad sa šíril veľmi rýchlo (niektoré videá majú okolo 8 miliónov zobrazení). Pritom nejde o najjednoduchší produkt na spropagovanie. V televízii by sa to asi skončilo spotom s mamičkou, ktorá s úsmevom práve dokončila chutný milkshake, v horšom prípade by skončil medzi „nepredajnými produktmi“ - v teleshoppingu. Vďaka vtipnému nápadu a využitiu flexibilného priestoru na tvorbu reklamy, ktorý sociálne média poskytujú, sa dostal tento mixér do povedomia miliónov ľudí, prostredníctvom už existujúcich kanálov. Videá zdielali cez Facebook, mail alebo blog (aj ja týmto článkom prispievam k zvýšeniu zobrazení).
Pre každú firmu a produkt je stratégia samozrejme iná. Ale dôkazov úspešného využitia sociálnych médií na reklamu je veľa. Samir Balwani z blogu Mashable okrem Blendtecu spomína ďalšie.
4. Revolúcia nekončí
Sociálne médiá ponúkajú firmám viac než len reklamu. PR, získavanie nových zákazníkov, nadobúdanie ich dôvery, šírenie odborných nápadov, myšlienok a riešení, ktoré dokazujú profesionalitu firmy. Dobrým príkladom je starostlivosť o klientov spoločnosti Comcast (poskytovateľ internetového pripojenia) cez Twitter @comcastcares.