Najprv stručné zhrnutie ich myšlienok a reakcia na ne.
V Bratislave naozaj dlhé roky ani zo strany magistrátu ani zo strany mnohých starostov nie je vôla nič riešiť a úradníci samosprávy sa stavajú k najmenším problémom tak, že hľadajú cesty ako sa to nedá. A to aj napriek tomu, že na toto vynaložia desaťkrát viac námahy, ako by rozmýšľali, ako by sa to urobiť dalo. Pravdou je tiež, že v Bratislave je korupčne nastavený systém riadenia, kde vlastne developer určuje kde a čo si postaví. Preto je tak urobený Územný plán Bratislavy, ktorého koncepcia sa robila ešte pred rokom 2000. A preto sa pod záštitou magistrátu môžu robiť zmeny územného plánu, tvoria sa územné plány zón, vždy ako dláždenie cesty pre developera ako ešte viac obísť spomínaný územný plán.
Pravdou je, že úradníci samosprávy si už akosi zvykli, že veľa činností, ktoré sa týkajú bežného chodu za nich urobia aktivisti a dobrovoľníci. Radnica Nového Mesta si na to dokonca zriadila kanceláriu a nazvala to participatívny rozpočet, teda jednoducho, mesto Bratislava dá zopár tisíc eur na projekty, ktoré potom majú robiť dobrovoľníci. Jednoducho povedané obyvatelia odovzdajú dane mestu, to im zlomok dá v participatívnom rozpočte a obyvatelia môžu po sobotách a nedeliach skrášľovať svoju mestskú časť. Presné pokračovanie komunistických akcií Z. Zapáčila sa mi tá poznámka o "jarmočnej kultúre". Nuž tá naša v Novom Meste nás stojí desaťtisíce eur ročne, niečo zaplatia developeri výmenou za pochybné stavebné povolenia, ostatné je súčasťou predvolebnej kampane. Takisto je pravdou, že za 26 rokov si mestskí poslanci zvykli, že budú automaticky nominovaní do predstavenstiev a dozorných rád mestských akciových spoločností a dnes už v Bratislave nikto nepochybuje, že kandidovali len preto. Zažil som to na vlastnej koži počas mestského zastupiteľstva.
To, že verejný priestor je zničený automobilovou dopravou, vidíme všetci. A to, ako uvažujú predstavitelia samosprávy je presný opak toho, ako sa to robí už vyše 20 rokov vo všetkých - a nielen - západoeurópskych mestách. Tam nehľadajú možnosť, ako zaparkovať všetky tie autá, ale ako sa zlepší hromadná a iná forma dopravy. Ukážte mi v Bratislave štvrť, kam sa nemôžete dostať inak ako autom.
Takže chceme zmenu, nuž stačilo by prijať týchto desať bodov:
1. O Bratislave by mal rozhodovať primátor a poslanci mestského zastupiteľstva a nie, že jeho zamietavé stanoviská bude schvaľovať prednosta Okresného úradu Bratislava - v súčasnosti nominant Smeru zo severovýchodu Slovenska.
2. Mestské akciové spoločnosti sa musia zmeniť na príspevkové organizácie mesta. Tak bude menšia možnosť, že sa budú tieto podniky tunelovať. A verte vtedy ich budú poslanci naozaj kontrolovať.
3. Mestské časti nebudú mať možnosť vytvárať si rôzne s.r.o., cez ktoré sa neraz tuneluje miestny rozpočet. Majú alebo môžu mať príspevkové organizácie, ktoré im zabezpečia všetky potrebné činnosti. Ako príklad uvediem Ekopodnik Nového Mesta.
4. Je potrebné prijať nový zákon o Bratislave, už dnes je jasné, že 17 mestských častí, 17 starostov, niekoľko sto poslancov, 18 stavebných úradov je nezmysel. Proste ukázalo sa, že takto to nejde.
5. Hlavný architekt mesta bude mať nielen funkciu, ale aj právomoci. Zatiaľ ich stále nemá.
6. Územný plán Bratislavy by mal platiť tak, ako je naozaj daný a je jasné, že už dávno tu mal byť nový. Bez zmien, doplnkov a územných plánov zón. Od architektov viem, že Územný plán Bratislavy je zákon. Neviem v akom inom zákone na Slovensku existujú pre niekoho výnimky.
7. Musí existovať celomestská parkovacia politika, na tej sa 20 rokov nevedia poslanci magistrátu a sedemnástich samospráv dohodnúť a okrádajú mesto každodenne o státisíce eur. Za vyše 20 rokov je to viac ako 2,4 miliardy eur.
8. Každý verejný priestor, či už je stavebný pozemok, vinohrady, záhrady alebo les v katastrálnom území Bratislavy by mal byť v správe a majetku mesta. Potom by sa nestávalo to, čoho sme boli svedkom na Kolibe alebo pri Pečnianskom lese.
9. Trestná zodpovednosť za ničenie historických pamiatok, aby sa neopakoval príklad domu z Palisád, kde sponzori Smeru zbúrali kultúrnu pamiatku.
10. A nakoniec trestná a majetková zodpovednosť komunálnych politikov za pochybné predaje mestského majetku.
Ak by sa toto podarilo, môžeme sa baviť o rozvoji tohoto rokmi zdevastovaného mesta. Dnes však, bohužiaľ, o tom môžeme hovoriť tak so slabou tretinou mestských poslancov. A to je zúfalo málo.