Taiwo. Film o osude, ktorý vyplavilo more.

Mám rád ten pocit, keď vychádzam z kina, žmúrim očami na realitu za tapacírovanými dverami, pričom v mysli sa mi ešte stále preháňajú myšlienky na príbeh z celuloidového pásu, za ktorým sa práve zatiahla zamatová opona. Tak, ako sa to ešte stále robieva v kinách zo starej éry. Niečo podobné som prežil aj minulú stredu, po viac ako 100 minútach strávených v spoločnosti filmu Taiwo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Úprimne sa priznám, že keď som vám pred dvomi rokmi predstavoval na stránkach svojho blogu román Gabriela K. Whytea Taiwo, ani vo sne mi nenapadlo, že sa dočkáme jeho filmového spracovania. No jeho úspech na knižnom trhu neušiel pozornosti lovcov námetov a v medzinárodnej produkcii vznikla nemenej zaujímavá filmová adaptácia.

Dánsky režisér a scenárista Jes Bertelsen nie je mužom kompromisu. A je úplne fuk, či je to spôsobené temperamentom zdedeným po sicílskej matke (jeho otec je architekt žijúci v Kodani) alebo skúsenosťami získanými v úlohe pomocného režiséra pri nakrúcaní Trierovej Tanečnice v tme. Dôležité je to, že nemá problém tvrdohlavo ignorovať podmienky producentov alebo postaviť do pozoru v luxuse hýčkané hollywoodske hviezdy. Jeho jediným cieľom je dokonalý film; plné kinosály a tučný zisk v jeho prípade idú bokom. A asi aj z toho dôvodu - a napriek ultimatívnym požiadavkám producentov - pri písaní scenára Whyteov príbeh obrátil naruby, rozsekal na kúsky, pomlel v mlynčeku na mäso, vymočil sa naň, nechal ho zhniť a nakoniec ho pri jeho režírovaní s eleganciou gejše ale urputnosťou Džingischána rozvaľkal na vymastený pekáč. Doba pečenia trvala viac ako jeden a pol roka, pričom nakrúcanie prebiehalo v podmienkach dokazujúcich, že umenie teroru filmárskeho štábu Larsa von Triera našlo v Bertelsenovi dôstojného pokračovateľa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Taiwo je africký utečenec, ktorého spolu s matkou vyplaví more neďaleko francúzskeho mesta Montpellier. Po jej smrti z vyčerpania si trojmesačné dojča adoptujú Pelletierovci - manželia tráviaci dôchodok v svojom víkendovom sídle. Bývalý sudca, letargický Gilles, a romanticky zameraná profesorka hudby (v knihe doktorandka sociológie) Danielle v dieťati nájdu tmel pre ich vzťah, roztopený po odchode ich vlastných detí z domova. Práve im oproti knižnej predlohe prideľuje Bertelsen vo filme oveľa dôležitejšiu úlohu, ako to pred ním urobil Whyte. Mladší Edouard (v grandiózne rezignovanom podaní Ryana Goslinga) po počiatočnom odstupe vo vzťahu k nevlastnému súrodencovi nachádza útočisko po rozpade manželstva a krachu právnickej kariéry. Aj excentrická postava staršej Michéle stvárnenej Millou Jovovich si vo filme odkrojila veľký kus koláča a výrazne ovplyvňuje Taiwov osud najmä počas obdobia štúdia na univerzite v Paríži. Kým Whyte rozdelil knihu na dve rovnocenné časti - život Taiwa spolu s rodičmi na juhofrancúzskom vidieku a na neskoršie obdobie štúdii v Paríži, Bertelsen sa viac sústredil na neskoršie obdobie dospievania hlavného hrdinu. Pri pomaly plynúcich záberoch z prostredia vidieckeho sídla máte pocit, akoby ste sa ocitli v Jarmuschovom vláčnom filmárskom svete, naturalistické zábery z francúzskej metropoly akoby vypadli z hľadáčika kamery Guya Ritchieho. Multi-etnické prostredie Paríža, dramatický priebeh Taiwovej prvej lásky, hľadanie skutočného pôvodu a identity, cesta do rodnej Afriky - črepiny Bertelsenovej mozaiky tvoria nádherný filmový zážitok vo viacerých scénach potvrdzujúci jeho priam maniacky zmysel pre detail a autenticitu, doplnený bravúrnym výkonom Djimona Hounsoua v úlohe Taiwa a dokonale podfarbený výberom hudby z dielne Brahmsa, Beethovena a Verdiho.

SkryťVypnúť reklamu

Napohľad jednoduchý dej vzdialene pripomína epizódu z Kasdanovho Grand Canyonu a vďaka silnej predlohe v sebe nesie potenciál, z ktorého Bertelson a jeho tím vyťažili maximum. Alan Rickman, stvárňujúci postavu Gillesa, doteraz nešetrí chválou na adresu režiséra, spolu so svojou filmovou manželkou Kristin Scott Thomas však jedným dychom označujú nakrúcanie ako jedno z najťažších v ich kariére. Nemôžem si pomôcť, z mysle sa mi vynára spomienka na interview s Bjork, ktorá sa zo spolupráce s Trierom spamätávala niekoľko mesiacov. Nakrúcanie Taiwa sprevádzalo aj množstvo problémov, nehôd a tragických udalostí (tvrdý boj Bertelsona s dedičmi o získani filmovacích práv; požiar víkendového sídla, kde sa nakrúcala prvá tretina filmu a predávkovanie liekmi jedného z členov filmového štábu). Nič to však nemení na skutočnosti, že Bertelson stvoril film, po ktorom sa vám pri východe z kina bude zdať realita za tapacírovanými dvermi tak trochu vzdialenejšia. A akoby až priveľmi ostrá.

SkryťVypnúť reklamu

Príbeh Taiwa, chlapca, ktorého vyplavilo more, dostal podobu, v akej by ho nepochybne prijal za svoj aj jeho pôvodný autor.

Viac info o filme nájdete tu.

Vlado Radosa

Vlado Radosa

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  0x

píše, čo vidí Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

2 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

53 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
SkryťZatvoriť reklamu