V roku 1981 bola dokonca vtedajšou vládou pri novej rajonizácii cestovného ruchu bola oblasť Zemplínskej šíravy zaradená do prvej kategórie s najkvalitnejšími podmienkami aj pre prijímanie zahraničnej klientely. Do roku 1989 sme videli neskutočný rozvoj, štátne investície do výstavby verejných priestorov, infraštruktúry, služieb a ubytovacích zariadení.
Dnes je to pre štát hanba, ruiny, nezaopatrený verejný priestor, zničené neudržiavané pláže, neexistujúca záchranná služba, zničená kvalita vody, sinice, rozkrádanie pozemkov v zátopovej oblasti, rušenie prístupu k vode. Tam kde sa stará a hospodári súkromník je priestor krásny udržiavaný, tak kde hospodári štát sú ruiny a špina. Šíravu zachraňujú len podnikatelia s veľmi sťaženými podmienkami, polenami práve od štátu, niečo zachrániť. Drobnému rozvoju prispievajú aj príspevky od jedinej štátnej organizácie od Košického samosprávneho kraja.
Zemplínska šírava je potencionálna továreň, výrobný závod na turizmus. Nevyrába z linky automobily, ale môže vyrábať zážitok, silne diverzifikovaný turizmus, rozvoj živnosti a podnikania.
Tak ako VOLVO je závod na výrobu automobilov, môže byť Šírava závod na výrobu turizmu. Tak ako Volvo vytvorí tisíce pracovných miest, aj Šírava môže vytvoriť tisíce pracovných miest. Tak ako Volvo vytvorí dopyt na stovky dodávateľov, tak aj Šírava vyrobí dopyt na stovky dodávateľov pre tvorbu služieb a dodávku tovaru pre ubytovacie zariadenia. Závod VOLVO získal vládny stimul vo výške 267.000.000 EUR, závod Šírava cez Košický samosprávny kraj získava jednotky tisíc až desiatky tisíc na veľmi drobné súkromné projekty.
Ale diverzifikácia rizík z podnikania, zamestnávania pri turizme je tisíc krát silnejšia ako pri jedinom závode, ktorý môže zlá politika, alebo veľmoc Čina veľmi rýchlo zmeniť, kdežto drobných podnikateľov a živnostníkov zmena ľahko nezlomí. Nehovoriac o daniach a prínose pre domáceho podnikateľa, ktorý v regiónoch vyrastú na silné spoločnosti.
Diverzifikácia rizík z podnikania, zamestnávania pri turizme je tisíc krát silnejšia ako pri jedinom závode, ktorý môže zlá politika, alebo veľmoc Čina veľmi rýchlo zmeniť, kdežto drobných podnikateľov a živnostníkov zmena ľahko nezlomí. Nehovoriac o daniach a prínose pre domáceho podnikateľa, ktorý v regiónoch vyrastú na silné spoločnosti. Ožili by hotely, služby, gastro, atrakcie. Chcime špičkovú Šíravu, nie len špinavé jazero.
Pokiaľ sa nevytvorí samostatný ZÁKON ŠÍRAVA, ktorý bude komplexne riešiť oblasť, zonáciu vodnej plochy, vygeneruje nového správcu, nový manipulačný poriadok vodného diela a opätovne nezaradíme Šíravu medzi najvyššie investičné priority vlády, Šírava ostane premárnenou nevyužitou investičnou príležitosťou.
Štát by sa mal správať investične, pripravovať generovanie budúcich príjmov. Tak ako každá zdravá firma. Potrebujeme investície do generovania nových pracovných miest, nových daní, odvodov, či pracovných miest. Slovensko zaspalo v turizme. Sme na posledných priečkach EU, pritom také Rakúsko diverzifikuje ekonomiku práve do drobných podnikateľov roztrúsených v krajine produkujúc turizmus. Stále vravím, že stáť by sa nemal správať len šetrne, optimalizovať verejnú správu, zlepšovať procesy a znižovať stav štátnych zamestnancov, ale mal by sa správať aj ako zodpovedný podnikateľ a to investovať do projektov pre tvorbu budúcich ziskov. Inflácia je zdravý a prirodzený jav (2-3%), a do budúcna štát potrebuje zisky.
Zemplínska Šírava je nedocenená zlatá baňa pre hospodársky rast Zemplína, zaradeného medzi najviac znevýhodnenej oblasti Slovenska.
Na poslednej komisii cestovného ruchu a cezhraničnej spolupráce KSK som prezentoval víziu rozvoja či podpory turizmu na Zemplínskej Šírave.

Pripravil som 4 laické graficky spracované prezentačné materiály, ako vidím rozvoj a podporu ja. Sú to veľkolepé rozsiahle vízie, v zahraničí ničím výnimočné, no u nás doteraz nedosiahnuteľné. Bez štátnej podpory pre hospodársky rast a investičného stimulu v desiatkach až stovkách miliónov EUR to ale nepôjde.
1. Marína Kaluža
Vízia komplexného riešenia priestoru s vytvorením cez sto pracovných miest. Vytvorenie 17 využití jediného priestoru, popísaných v projekte.
2. Promenáda Kaluža
vízia tvorby funkčnej promenády so službami, pozitívnym verejným priestorom, príležitosťami pre vznik služieb, pracovným miest v blízkosti promenády nielen v oblasti Kaluža, ale môže to tvoriť základ pre všetky oblasti
3. Prístav Michalovce
Je prirodzené, že mestá sa tiahnu, či budujú čo najbližšie k brehom a plážam vody. Chorvátsko, Taliansko, Španielsko tak robí tisíce rokov. Nás delí od vody oračina a nezaopatrená krajina. Je čas to zmeniť v územných plánoch mesta. Potenciál na mestský prístav a turizmus je veľký.

4. Severná trasa cyklochodníka
Spevnená cyklotrasa od železničnej stanice v Michalovciach až po stredisko Hôrka vyžaduje dovybudovanie len 4 kilometrov. K dnešnému dňu sa na Šíravu bicyklom nedostanete. Táto veta znie až NEUVERITEĽNE keď ju píšem.
Zemplín nemá veľa možností pre jeho rozvoj. Toto je príležitosť ako rozhýbať kraj. Je potrebné v čo najkratšom čase túto problematiku dostať na pôdu vlády a verejné konferencie týkajúcich sa rozvoja turizmu našej krajiny, či rozvoja hospodárskeho rastu najviac hospodársky zaostalých častí, ktorou bohužiaľ Zemplín je.
PS: ak by sa našiel krajinný architekt, ktorý by vedel pripraviť pro-bono krajšiu vizualizáciu, nie mnou laicky nakreslenú, budem rád, kedykoľvek ma kontaktujte. Lepšie sa to následne verejnosti prezentuje.
Radovan Geci
poslanec mesta Michalovce
Sloboda a Solidarita
klub Nové Michalovce
člen komisie turizmu KSK
www.radovangeci.sk