Povedzme si to na plné ústa bez servítky. Žijeme v oblasti s najväčším znečistením polychlórovanými bifenylmi, teda PCB látkami na Slovensku a podľa niektorých štúdií sa radíme aj na prvé svetové priečky. Všetci dobre poznáme pojem „Trojuholník smrti“. Tvoria ho fabriky v obciach Strážske, Vranov a Humenné. Výsledkom sú štatisticky vysoké percentá výskytu srdcovo cievnych chorôb a rôznych podôb rakoviny hrubého čreva. Občania trpia za zlé rozhodnutia minulých režimov a čo je horšie utrpenie pokračuje aj po zmene režimu. Jeden by si povedal, že sa ľudstvo postupne vzdeláva, poúča z vlastných chýb a že každým rokom zlepšujeme technológie a rozhodnutia, ktoré skvalitňujú podmienky života ako aj samotné životné prostredie.

No opak je pravdou. V divokých 90 rokoch sa bezohľadne sprivatizovalo, inak povedané rozkradlo, čo sa dalo, bez ohľadu na obyvateľstvo a v terajších rokoch sa skrývame za záujmy úzkych podnikateľských skupín, ktorým je zdravie občanov Michaloviec ukradnuté. Čo tam po nejakom zamorení oblasti na PCB látky, čo tam po tom, že polia na Zemplíne sú znehodnotené chemikáliami na poliach, ktoré vlastnia zahraničné firmy, alebo že Michalovce majú znečistené podzemné vody a neodporúča sa piť voda z nízkej hĺbky, ale až hlbokú prefiltrovanú vodu. Hlavné je zarábať na zaasfaltovaní najlepšie 100% povrchu všetkého pevného na zemi. Zámer podnikateľa, splňujúceho zákonne podmienky nemožno zastaviť.
Michalovce patria do 4-tej až 5-tej najhoršej environmentálnej kvality a prostredie je považované za silno narušené. Najhoršie je na tom znečistenie povrchových vôd a kvalita ovzdušia. Poďme teda otestovať koľko teda tí Zemplínčania vydržia a postavme si ďalšiu obaľovačku asfaltu. Veď jedna od spoločnosti Eurovia nestačí, tak postavíme ďalšiu od spoločnosti Cestné stavby Michalovce opäť s ľuďmi napojených na vládnuci Smer. Najtragickejšia je ich vzdialenosť zopár stoviek metrov od seba a umiestnenie v bezprostrednej blízkosti Michaloviec pri skládke odpadu. Celý moderný svet si uvedomuje karcinogénne účinky asfaltu. Skleníkové efekty a prehrievania asfaltových plôch nahradzujú za moderné veľkoformátové dlažby na chodníkoch a diaľnice za dlhotrvácne cemento-betónové materiály s 30 ročnou zárukou na životnosť. Stačí „vytiahnuť päty“ do Rakúska, Nemecka ako aj Chorvátska. Dokonca aj súkromný sektor na Slovensku úž na parkoviskách zamieňa asfalt za cemento-betón.

Firma Cestné stavby Michalovce podala zámer na výstavbu Strediska výroby asfaltových zmesí a Mestský úrad vyzýva verejnosť na doručovanie svojich písomných stanovísk na adresu Ministerstva životného prostredia v termíne do 19.3.2019. Všetko sa deje pekne v utajení, v šibeničných termínoch, aby sa verejnosť nestihla zmobilizovať. Mestské vedenie zvolené občanmi nekoná, neinformuje, nevedie odbornú diskusiu, nebodaj nezorganizuje verejné zasadnutie s občanmi na stanovanie podmienok podnikateľského zámeru. Veď obaľovačka je úž dávno postavená, tá stojí na svojom mieste, bez stavebného povolenia, podľa presvedčenia majiteľa je mobilná a nepotrebuje ho, len na základe pečiatky Okresného úradu. "Ale jejda" nestačí to, tak rýchlo získať stanovisko Životného prostredia, napísať zámer s nádherne vypísanými hodnotami, splniť zákonom stanovené podmienky, získať záverečné stanovisko a od apríla na naplno produkovať.

Zhrňme si to, čo sa začne diať od apríla.
ročná produkcia 156.600 tón asfaltovej zmesi
maximálna denná produkcia 870 tón
pri váhe 21 tón na jedno nákladné auto, mi vychádza denná prevádzka cez 40 nákladných jedným smerom a 40 nákladných áut spiatočným smerom
pri zohrievaní zmesi nad 180oC je vysoká pravdepodobnosť ďalšieho zamorenia prostredia látkami PCB, PAU a TZL
keďže obaľovačka nemá elektrickú prípojku, zamorenie ovzdušia spalinami LPG
zamorenie pôdy čistením mechanizmov a nákladných áut
produkcia asfaltovej zmesi do vzdialeností 100km, predstavuje prakticky polku východného Slovenska od severu Bardejova až po juh Kráľovský Chlmec
zamorenie ovzdušia Michaloviec prevládajúcimi severnými a severozápadnými vetrami, keďže obaľovačka je u prostred rozsiahleho poľa bez akejkoľvek veternej zábrany, alebo ochranného pásma, chudák ľudia čo budú jesť zožatú pšenicu z bezprostrednej blízkosti

Výber miesta pre umiestnenie zámeru je teda veľmi nešťastný, povedal by som ba priam arogantný. Predstavte si denné zásobovanie necelá 100KA kamiónov v špičke, ako stoja v zástupe zápchy áut na Hollého ulici, respektíve na Masarykovej ulici pred obchodným centrom Zemplín pokračujúc ulicou popred železničnú stanicu, cez kruhový objazd na výpadovky smerom na Sobrance, Košice, alebo Humenné. Čo nás čaká? Zničené cesty, vychodené koľajnice, zničené križovatky tvorbou vlnoviek pri dobrzďovaní na červenú, preplnené cesty. Prakticky každý jeden prejazd je potrebný cez najužšie centrum Michaloviec.
Neviem si ani v tom najhoršom sne predstaviť tie nákladné autá denne v centre mesta a v medzi blokových priestoroch na Hollého ulici.

Takto si ja veru nepredstavujem zodpovedný prístup k životnému prostrediu. Je potrebná verejná diskusia o podmienkach prevádzky a lepšom umiestnení takéhoto zámeru, jednoznačne na juh od Michaloviec, mimo obytné zóny s priamym napojením na Európske ťahy ciest, bez nutnosti prechádzať mestom a obytnými zónami.
Netreba zabúdať si pokladať otázku, je vhodné v tak poškodenom prostredí prevádzkovať dve obaľovačky asfaltu? V normálnom svete by sme zastaralú obaľovačku zatvorili a umožnili v nutnom množstve výrobu na najnovšej technológií, ktorou táto nová bezosporu je. Ale to by sme museli žiť v Dánsku, Švédsku, Švajčiarsku, alebo v krajinách, kde vedeniu mesta nie je osud a zdravie obyvateľstva ľahostajný. V iných mestách sa úspešne darí obmedzovať výrobu na najnutnejšiu potrebu okolia.
Nezabudnite do 19. marca vyjadriť svoje stanovisko na Ministerstve životného prostredia, alebo priamo prostredníctvom dotknutej obce teda na Mesto Michalovce.
To naozaj musia naše deti žiť v takomto prostredí? Takto znehodnotíme krajinu a odovzdáme ďalším generáciám? Potom sa nečudujme, že nám po škole prakticky celá generácia mladých uteká z mesta preč.