Pointa: Zmluva o sponzorstve v športe
Zrejme ste už zachytili, že na Slovensku bol zavedený Zákon o športe. Zákon je účinný od roku 2016 a okrem mnohých noviniek zaviedol aj novú možnosť financovania športu cez tzv. sponzorské zmluvy. Na rozdiel od reklamných zmlúv (často jediným využívaným nástrojom na podporu športu) predstavuje sponzorská zmluva doslova prelomovú a daňovo nespochybniteľnú formu financovania športu.
Reklamné zmluvy v športe vo veľkej miere slúžia iba ako zásterka skutočného účelu poskytnutého plnenia a ich hlavnou nevýhodou sú daňové dôsledky. Aby výdavky na reklamu mohli byť uznané ako daňové výdavky, musia v prvom rade spĺňať podmienky uvedené vo všeobecnej definícii daňového výdavku. Pre „reklamného sponzora“ to znamená, že daňový úrad môže skúmať opodstatnenosť a primeranosť výšky poskytnutého plnenia za „reklamu“. Pri sponzorskej zmluve však toto neplatí.
Sponzor (rozumejme sponzora v pravom slova zmysle) si v sponzorskej zmluve priamo zadefinuje, na čo sponzorské dáva. Môže to byť na tréningový proces športovca, športový odev, pomôcky (napríklad lyže, hokejový výstroj, dresy, tenisová raketa) alebo úhrada výdavkov spojených s cestovaním, pobytom a účasťou na zápasoch alebo turnajoch. Všetko je legálne a čisté. Za predpokladu, že je sponzor v zisku (čo je celkom logické, inak by asi nesponzoroval), ide poskytnuté sponzorské v plnej výške do daňových výdavkov. Sponzorskú zmluvu môže sponzor uzatvoriť nielen so športovou organizáciou – klubom, ale aj priamo so sponzorovaným športovcom. Priame sponzorstvo športovca už však nie je tak jednoduché a v tomto prípade je určite dobré poradiť sa s daňovým poradcom.
Podnikatelia
Kúpili by ste si kancelársky papier a nedali ho do nákladov? Nad takouto samozrejmosťou určite ani nerozmýšľa žiaden z podnikateľov. Rovnako tak si môžete cez sponzorskú zmluvu dať do nákladov výdavky na šport vášho dieťaťa. Ak ste živnostník alebo máte firmu, sponzorská zmluva je ideálny nástroj ako prostredníctvom športovej organizácie podporiť športujúce deti. Vo vašom klube vám určite poradia, ako na to a čo všetko treba urobiť.
Zamestnanci a zamestnávatelia
Predpokladajme, že váš zamestnávateľ si váži vašu prácu a chcel by vaše dieťa zasponzorovať pri športovaní. Môže nastať obojstranne výhodná situácia.
Pre ilustráciu povedzme, že váš ročný čistý príjem je 10 000 eur a na šport dieťaťa dávate 3 000 eur. V tomto prípade predstavuje cena vašej práce pre zamestnávateľa mzdový náklad približne 18 000 eur. Ak by sa váš zamestnávateľ rozhodol zasponzorovať klub vášho dieťaťa sumou 3000 eur, vaše dieťa bude mať v tomto prípade vykryté všetky ročné športové výdavky. Ak by však zamestnávateľ vám týchto rovnakých 3 000 eur chcel vyplatiť napríklad ako odmenu, po odpočítaní odvodov, poistenia a dane vám z nich zostane v čistom približne 1 600 eur. Na vykrytie výdavkov na šport tak budete musieť vytiahnuť zo svojho vrecka ďalších 1 400 eur. Náklad zamestnávateľa je stále rovnakých 3 000 eur. Samozrejme, nie každý zamestnávateľ môže byť sponzorom, ale za popremýšľanie to stojí, čo poviete?
Aj sponzorská zmluva má samozrejme stanovené svoje pravidlá, ako je napríklad zverejňovanie údajov alebo čestné vyhlásenie sponzora. Poradiť by vám mali vedieť vo vašom športovom klube, prípadne na športovom zväze.
Ak vás téma zaujala a chceli by ste si podrobne preštudovať problematiku sponzorských zmlúv, viac informácií nájdete napríklad tu.