
Ak budeme postupovať paragraf po paragrafe, čakajú nás tieto dôležité zmeny:
1. Prednosť v jazde
Definícia pôvodne znela takto: „Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.“ V novom zákone sa vypúšťa slovíčko „náhle“.
Náš komentár: Ako zákon vyrieši rozpor s povinnosťou vodiča zastaviť na „stopke“ na mieste, odkiaľ má „náležitý výhľad“? Niektoré križovatky sú riešené tak, že vodič jednoducho musí vysunúť predok auta aj pol metra do hlavnej cesty. Budú dostávať pokuty za nedodržanie paragrafu o prednosti v jazde?
2. Rýchlosť jazdy
► V obci sa rýchlosť znižuje zo 60 na 50 km/h
Náš komentár: Tento bod vyvoláva rôzne dohady a spory, MV SR argumentuje vyššou bezpečnosťou. Nemá význam zaoberať sa brzdnou dráhou, pretože tá sa líši podľa stavu a povrchu vozovky, typu bŕzd, pneumatík či nainštalovaných elektronických systémov. Oveľa zaujímavejší je faktor reakčnej dráhy, čiže vzdialenosti, ktorú auto prejde od okamihu, keď vodič zaregistruje kritickú situáciu do momentu, keď zošliapne brzdu. Podotýkame, že auto v tomto čase ide nezmenenou rýchlosťou. Pri rýchlosti 60 km/h auto za jednu sekundu prejde 16,7 m, pri 50-tke je to 13,9 m. V tomto prípade môžeme dať ministerstvu vnútra za pravdu: rozdiel takmer troch metrov môže rozhodnúť o bytí a nebytí nejedného človeka, najmä detí.
► Na diaľniciach bude možné dopravnými značkami zvýšiť rýchlosť v podstate neobmedzene. To sa však nebude týkať vozidiel s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t.
Náš komentár: Existujú vôbec úseky dlhšie ako niekoľko kilometrov, kde to bude naozaj reálne a možné? Pre úseky s povolenou vyššou rýchlosťou platia prísnejšie pravidlá z hľadiska zabezpečenia, patria sem napríklad pevnejšie bočné zábrany a núdzové telefóny. Sú vytipované úseky takto ošetrené?
► Minimálna dovolená rýchlosť na diaľniciach sa zvyšuje na 80 km/h, na diaľnici v obciach musí byť najmenej 65 km/h.
► Zákon znovu zavádza zákaz používania zariadení, ktoré odhaľujú policajné radary.
Náš komentár: Patrí sem aj autorádio s rozhlasovými stanicami, ktoré vysielajú dopravný servis s upozorneniami o tom, kde polícia meria rýchlosť?
3. Kruhový objazd
Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak.
Náš komentár: Toto pravidlo sa už nachádza v platnej vyhláške, zmena je v tom, že sa objavilo aj v zákone. Dopravné značky by však mali upravovať prednosť v jazde na všetkých kruhových objazdoch. Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, ale ruku na srdce: koľko vodičov toto pravidlo pozná? Stoja tie nehody za to? Zákon však nerieši spôsob signalizácie – má vodič zapnúť smerovku pred vstupom do objazdu, pri výjazde alebo v obidvoch prípadoch?
4. Osvetlenie
Zákon zavádza povinné celoročné svietenie.
Náš komentár: S týmto ustanovením nemáme problém. V prvom rade preto, že aj za slnečného dňa je auto s rozsvietenými svetlami lepšie viditeľné. Mnohé nehody vznikli preto, že vodič na vedľajšej ceste si jednoducho nevšimol prichádzajúce auto. Najmä vtedy, ak mal na nose slnečné okuliare a druhé vozidlo malo tmavú farbu a nachádzalo sa dajme tomu v tieni stromov.
5. Zimné pneumatiky
Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vozidlo musí mať na všetkých nápravách zimné pneumatiky. Vodič musí dbať o splnenie tejto požiadavky vtedy, „ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na jeho trase bude na vozovke súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza“.
Náš komentár: Ide pravdepodobne o najspornejšie ustanovenie, ktoré vyvoláva viac otázok než odpovedí. Čo vlastne znamená súvislá vrstva snehu, ľadu a námrazy? Hovoríme o celom Slovensku, o jednom meste, o jednej ulici alebo o desiatich metroch? Ak si zvolím trasu bez snehu, zimné pneumatiky nepotrebujem? Nepotrebujem ich ani vtedy, ak je suchá zima, napríklad, v mestách? Čo má vodič robiť, ak napadne sneh napríklad v máji? Má po celý rok voziť v kufri zimné pneumatiky aj s diskami?
6. Nákladné vozidlá
Kamióny a nákladné autá nesmú jazdiť v piatok a deň pred voľným dňom od 16.00 do 20.00 hod. Ak je voľný deň v priebehu týždňa, kamióny nesmú jazdiť iba v ten deň od štvrtej do ôsmej. Zákaz jazdy v predchádzajúci deň neplatí.
Náš komentár: Konečne niečo rozumné. Kamióny v čase piatkovej dopravnej špičky dokážu poriadne zamiešať karty. Na druhej strane: Kde budú stáť všetky tie odstavené kamióny?
7. Zadržanie dokladov
Policajt môže dočasne zadržať vodičský preukaz, ak vodič nemôže zaplatiť pokutu na mieste. Rovnako má právo zadržať osvedčenie o evidencii (resp. technický preukaz) okrem iného vtedy, ak vodič nepredloží potvrdenie o zaplatení poistky alebo nemá zaplatenú diaľničnú známku alebo mýto.
Náš komentár: Čo má osvedčenie o evidencii spoločné s právom jazdiť na platených cestách?
8. Preskúšanie
► Polícia môže rozhodnúť o preskúšaní odbornej spôsobilosti najmä vtedy, ak vodič preukázateľne nešoféroval alebo nemohol šoférovať viac ako dva roky.
Náš komentár: Kto to bude dokazovať – polícia alebo dotyčný vodič? A ako sa to bude dokazovať? Budeme sa pravidelne podrobovať testom na detektore lži alebo polícia zamestnáva telepatov?
► Ak vodič jazdí pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky a odmietne sa podrobiť vyšetreniu, polícia môže podmieniť vrátenie vodičského preukazu „absolvovaním osvetovej prednášky o rizikách užívania alkoholu a iných návykových látok pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky“.
Náš komentár: Bez komentára.
9. Evidenčné číslo
Novinkou je možnosť vydania duplikátu tabuľky s evidenčným číslom v prípade straty, krádeže alebo poškodenia. Vodič môže o duplikát požiadať najviac dvakrát, tabuľka bude označená arabským číslom v krúžku v pravom hornom rohu tabuľky. Bude to stáť 2 000 korún.
Náš komentár: Veľmi užitočná novinka, pretože doteraz si museli majitelia áut vždy vybaviť novú značku. Ak sa zároveň skráti aj čas strávený na dopravných inšpektorátoch, bude to jedna z najprínosnejších zmien v cestnom zákone.
10. Dopravné nehody
Zákon ako dopravnú nehodu definuje udalosť v cestnej premávke, pri ktorej okrem iného vznikne hmotná škoda vyššia ako 120 000 korún. Okrem toho zavádza nový pojem - tzv. škodovú udalosť. Ide o situáciu, ktorá nespĺňa definíciu dopravnej nehody. Vodiči vtedy neprivolajú políciu, ale dohodnú sa o tom, z koho poistky sa škoda uhradí. Týka sa to aj služobných áut. Pokiaľ sa vodiči nedohodnú, musia privolať políciu, ktorá určí vinníka. A ten musí počítať s pokutou prípadne so zadržaním vodičského preukazu. Výnimkou je prípad, keď vodič nezastaví a neposkytne údaje potrebné na náhradu škody. Vtedy sa udalosť považuje za dopravnú nehodu.
Náš komentár: Cieľom tejto úpravy je odbremeniť policajtov, ktorí neraz musia riešiť úplné banality. Tým sa zdržuje vyšetrovanie závažnejších nehôd, nehovoriac o tom, že odstavené autá brzdia premávku. Na druhej strane policajtov k malým nehodám volali najmä vodiči služobných áut. Po novom môžu mať problém pri vysvetľovaní situácie svojmu zamestnávateľovi. Úradný dokument je skrátka úradný dokument a mnohé firmy ho požadujú pre poisťovňu.
11. Pokuty
Vodič, ktorý spôsobí dopravný priestupok, bude si môcť pokutu nad 2 000 korún odpracovať verejnoprospešnou prácou (VPP). Hodina VPP stojí sto korún a vinník musí trest odpracovať v stanovenej lehote, tá však nesmie presiahnuť jeden rok. Toto ustanovenie má vstúpiť do platnosti 1. júla 2009.
Policajt vám môže uložiť za menej závažné priestupky blokovú pokutu do 2 000 korún, za závažnejšie dopravné priestupky až do 20 000 korún. Horná hranica pokuty pre mladistvých sa zvyšuje zo 4 000 na 10 000 korún, v blokovom konaní z 500 na 2 000 korún.
Toto vám hrozí za:
► bežné dopravné priestupky
- 2 000 až 10 000 korún a zákaz činnosti do dvoch rokov
► požitie alkoholu, spôsobenie dopravnej nehody, prekročenie rýchlosti a maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla
- 5 000 až 25 000 korún a zákaz činnosti do troch rokov
► jazda v opitosti, požitie návykovej látky
- 7 000 až 30 000 korún a zákaz činnosti do piatich rokov
► odmietnutie vyšetrenia na požitie alkoholu alebo omamných látok, útek z miesta nehody
- 10 000 až 40 000 korún a zákaz činnosti na 1 až 5 rokov
12. Nové dopravné značky
Zákon uvedie do praxe aj nové dopravné značky, ako napríklad hmlové body, značku upozorňujúcu na hmlu či nehodu alebo zákazové a príkazové značky pre korčuliarov a jazdcov na koňoch. Zmení sa tiež farebnosť niektorých súčasných značiek.
Náš komentár: Navrhovatelia zákona idú s dobou, čo dokazuje zákazová značka pre korčuliarov. Iné grafické počiny však vzbudzujú skôr úsmev: značku „Nehoda“ by sme premenovali skôr na „Kaskadéri“. Hmlové body sú známe zo susedného Rakúska, problém je skôr v tom, že na Slovensku ich zatiaľ nenájdete.
13. Cyklisti
Cyklista je povinný počas jazdy na bicykli mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou. Pre osoby mladšie ako 15 rokov platí povinnosť aj v obci.
Náš komentár: Ak ideme do dôsledkov, prečo má cyklista nosiť prilbu len mimo obce? Vari v mestách mu hrozí menšie riziko zranenia? Stačí si pozrieť „tolerantný a disciplinovaný“ štýl jazdy v Bratislave. A ďalšia vec. Viete si predstaviť babku s desiatimi sukňami a šatkou na hlave alebo dedka v montérkach, ako nosia pestrofarebnú cyklistiskú prilbu? To je akurát bomba pre Nový čas a spol., ktorí budú môcť vydať sériu fotografií na tému Najvtipnejší cyklista. Vieme si celkom dobre predstaviť, ako by to dopadlo, keby ich zastavil policajt. Ak by nedajbože zil v rovnakej dedine, pravdepodobne by dostal metlou po hlave. Naozaj si niekto z kompetentných myslí, že helma má na dedinách šancu? Buďme realisti. poznamka - Autonoviny