reklama

Marketing a politicke strany

Asi najvacsi vplyv na uspech polickej strany vo volbach je schopnost jej predstavitelov predat svoj program. V prvom rade musi volic uverit, ze strana ma realnu sancu dostat sa do parlamentu. V opacnom pripade bude svoj hlas povazovat ze preplytvany. Idealnym prikladom stran tohto typu je Paliho Kapurkova – Vesela politicka strana. Aj napriek silnemu medialnemu zazemiu ludi stojacich za tymto subjektom rusnovodic Pali a jeho kamarat, spoluzakladatel a hovorca v jednej osobe pan Igor Brossman nedokazali presvedcit volicov, aby im odovzdali svoj hlas a strana sa umiestnila na peknom 6. mieste od konca s podporou cca 14.500 ludi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pokial ma vsak strana realnu sancu prekrocit hranicu zvolitelnosti, sikovny marketingar vie zabezpecit silnu volicsku zakladnu. Napriek kontroverznosti billboardov strany SNS s obcanom snedej pleti a zlatou retazou by sa tato strategia dala vyhodnotit ako najkreativnejsia a najtrefnejsia. Mala jasne posolstvo aj napriek obvineniam, ze je rasisticka, nou v skutocnosti nemohla byt – nikto nemohol presne identifikovat etnicku prislusnost dotycneho na obrazku. Mohol to byt Rom ako aj Spaniel. V tomto pripade za smiesny poplatok za prenajom 6 reklamnych ploch sa strana zviditelnila v hlavnych printovych a televiznych mediach uplne zadarmo – dostala reklamnu kampan v hodnote desiatok tisic eur gratis.

Podobnym sposobom sa zviditelnilo aj HZDS, avsak informacia, ze pan Meciar naozaj vie a dokonca pravidelne pracuje s pocitacom nebola pre obcana dostatocnym posolstvom na to, aby za pana Meciara hlasoval.

Specialnou kategoriou su strany, pri zrode ktorych stoji clovek so znacnymi skusenostami z marketingovej oblasti. Prikladom je strana SMER, ktorej „znacku“ stvoril Fedor Flasik. Aj ked programovo diametralne odlisna, predajnou strategiou identicky je aj pribeh SaS. Velmi silnou osobnostou v tomto subjekte je pan Juraj Miskov, dalsi slovensky medialny mag. Treba priznat, ze strana vytazila z moznosti, ktore mala, maximum. Hlavnym dovodom uspechu vsak bolo skvele identifikovanie cielovej skupiny /“niche“/. Z programu strany sa velmi lahko da vykreslit prototyp volica takeho politickeho subjektu. Prvou skupinou su pravicovo orientovani ludia, ktori uz viac nedoveruju SDKU a SaS vnimali ako jej „liberalnejsiu“ alternativu. Niektori si dokonca mozno precitali ich volebny program, kde sa docitali napriklad o odvodovej reforme a predsavzatiu znizovat verejny dlh, a rozhodli sa stranu volit. Aj ked tito ludia mohli mat k urcitym bodom programu vyhrady, zvazili si vyhody a nevyhody a strana im prisla ako najprijatelnejsia. V tomto pripade ide o absolutne korektny a zodpovedny pristup a neni mu co vycitat.

Avsak druhou skupinou volica bola skupina tzv. „pseudo-intelektualov“ alebo „prezidentov zemegule“, ktori maju vzdy na vsetko jasnu odpoved, aj ked o danom probleme nemaju ani sajnu. Vacsina tychto ludi sa pri skratke SaS nachadza vo vytrzeni, ba priam extaze, ci uz preto, ze uverili predstave o transformacii Slovenska na novodoby Amsterdam alebo sa im pacila spermie v reklamnej kampani. Vacsina tychto ludi si urcite neprestudovala „120 napadov pre lepsie Slovensko“ /vnimam to skor ako brainstorming „mame presta 120 napadov, co sa podari presadit, to sa podari, aj ked vacsina asi ostane nerealna“/ a ani sa nezamysleli nad tym, kto su dalsi clenovia strany okrem pana Sulika a preco tam vlastne su. Clovek totho typu kritizuje starych rodicov za svojich oblubencov, ktori im na MDZ podaruju ruzu a dopraju boztek na licko, z psychologickeho hladiska sa pritom sprava identicky. Takyto clovek voli podvedome, srdcom, nezamysla sa nad konkretnymi bodmi programu, lebo uz si nasiel svojho oblubenca. Je to velmi sikovny incentive marketing. Pre takto ovplyvnenych ludi je strana symbolom dokonalosti, jej lider je ideal pracovistosti, cestnosti a mudrosti. Su napriklad presvedceni, ze strana zlepsi uroven skolstva. Nespytuju sa vsak, preco je tvorca koncepcie vzdelavania strany zaroven riaditel Waldorfskej skoly. Pre zaujimavost metoda Montessori je zalozena na skusenostiach Marie Montessori, ktora presadzovala, aby ucitel vnimal vnutorne smerovanie dietata pre jeho dokonaly, samo-nasmerovany rozvoj. Urcite to vsak nie je medzinarodne rozsirena a uznavama metoda porovnatelna napriklad s IB skolami, skor by som to prirovnal k sekte. Co je este zaujimavejsie, samotny autor programu strany bol dokonca ucitel na takejto skole. Netvrdim, ze tento fakt musi byt automaticky dovodom, preco stranu nevolit. Ide skor o sikovne maskovanie urcitych faktov pred ocami verejnosti rovnakym alebo velmi podobnym sposobom, ako to robili strany byvalej vladnej koalicie. Vedia dokonale narabat s citmi obcana a zmanipulovat jeho vnimanie tak, aby videl iba to, co mu strana naordinuje. A preto su si vsetky politicke strany take podobne, aj ked sa to na prvy pohlad nezda.

Martin Rau

Martin Rau

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Obycajny Slovak, cestovatel, milovnik golfu, cigar a student prava v Londyne. Zaujimam sa politiku, pravo a financie. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu